تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

” اژدهای کومودو” مرگبارترین خزنده جهان +عکس

  • کد خبر : 13117
  • 21 دی 1392 - 7:40
” اژدهای کومودو” مرگبارترین خزنده جهان +عکس

اژدهای کومودو خزنده‌ای با طول ۳ متر و وزنی بیش از ۱۳۶ کیلوگرم است، این حیوان بزرگترین مارمولک روی زمین است.

 

 

 

به گزارش خبرنگار علمی کمال مهر، اژدهای کومودو خزنده‌ای با طول ۳ متر و وزنی بیش از ۱۳۶ کیلوگرم است، این حیوان بزرگترین مارمولک روی زمین است. زیستگاه این خزنده بزرگ درجزایر کومودو، گیلاموتنگ، رینکا و فلورس کشور اندونزی است. جمعیت آنها بین ۳ تا ۵ هزار تخمین زده شده‌ است.

اژدهای کومودو تقریباً همه چیز خوار ٬ (حتی گوشت فاسد و گندیده) می‌باشد و در هر وعده غذایی می‌تواند تا ۸۰ درصد وزن خود تغذیه کند. قادر به شکار حیوانات بزرگی مانند آهو و گراز و حتی انسان است. او در هنگام شکار بدون حرکت به انتظاردر کمین می‌نشیند و به محض نزدیک شدن طعمه، به کمک پاهای قوی، چنگالها و دندانهای تیز خود آنرا می‌درد. حیواناتی که بتوانند پس از گاز گرفتن از چنگ این درنده بگریزند، تنها قادرند یکروز بر عمر خود بیفزایند. بزاق این جانور حاوی ۵۰ نوع باکتری سمّی است که وارد خون طعمه شده و در مدت ۲۴ ساعت او را از پای در می‌آورد. البته مهم ترین عامل مرگ طعمه های زخمی شده بوسیله این مارمولک غول پیکر وجود غده های سمی ای میباشد که وجود آن در فک پایین این جانور در طی آخرین تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ به اثبات رسیده است؛این تحقیقات که بوسیله ی “فری” محقق سم شناسی در “کوئیزلند” استرالیا انجام شده است نشان میدهد که باکتری های موجود در بزاق پستانداران بزرگ بیشتر از باکتری های موجود در دهان این جانور است.

بنابراین میتوان گفت که عامل اصلی کشنده بودن گاز این جانور وجود غده های زهری در فک پایین این جانور میباشد.در طول مدت فرار طعمه ی آسیب دیده، اژدهای کومدو به آرامی و با کمک حس بویایی خود حتی کیلومترها در تعقیب بوی جسد، به شکار گریخته دست می‌یابد.زبان این جانور نوعی حس‌گر بویایی فوق مدرن است که این قابلیت را به حیوان میدهد تا بوی طعمه را از فاصله ۱۱ کیلومتری درک کند

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=13117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x