تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

هیچ جناحی را در این کشور نمی‌توان حذف کرد/ در طول هفته بیشترین وقت را برای اقتصاد می‌گذارم/ دولت یارانه نقدی را قطع نمی‌کند

  • کد خبر : 11980
  • 17 دی 1392 - 11:13
هیچ جناحی را در این کشور نمی‌توان حذف کرد/ در طول هفته بیشترین وقت را برای اقتصاد می‌گذارم/ دولت یارانه نقدی را قطع نمی‌کند

رئیس‌جمهور گفت: دولت در عمل نشان خواهد داد که آستانه تحمل بالایی خواهد داشت و البته هرجا ضروری باشد مسائل کشور را مستقیم با مردم در میان خواهد گذاشت.

 

 

 

 

به گزارش کمال مهر حجت‌الاسلام و المسلمین دکترحسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(سه‌شنبه) در اولین نشست مشترک با استانداران گفت: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با خشونت و افراطی گری در جهان است که این از آثار حماسه سیاسی و انتخابات ۲۴ خرداد است.

وی در ادامه افزود: در سیاست خارجی که به ظاهر فکر می‌شد قفلی زده شده است که هیچ کلیدی قادر به بازکردن آن نیست، نخستین گشایش حاصل شد.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: توافق اولیه با شش قدرت جهانی در مسئله هسته‌ای کار ساده ای نبود بلکه بسیار پیچیده، سخت و نیازمند به تصمیم‌گیری شجاعانه بود.

دکتر روحانی افزود: دولت این قول را به مردم داده است و امروز نیز قول می‌دهد هر چیزی که به صلاح این ملت باشد و منافع مردم را تامین کند بدون هیچ دغدغه و تردیدی وارد عمل می‌شود و مطمئن است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت خواهند بود.

رئیس‌ قوه مجریه تصریح کرد: ما از سر و صدای چند درصد نباید بهراسیم و نمی‌هراسیم؛ ما آمده‌ایم که خود و آبرویمان را فدای این ملت کنیم و این دولت، دولتی است که آماده فداکاری برای تحقق منافع ملی است.

وی اضافه کرد: دوستان ما در منطقه و سیاست‌مداران برجسته دنیا این کار و این توافق را تحسین کرده‌اند و آن را گامی بسیار مهم برای گشودن راه اصلی در روابط خارجی دانستند و پذیرفتند.

رئیس‌جمهور افزود: البته عده ای هم ممکن است خوشحال نباشند که ما به آنان کاری نداریم، زیرا برای ما ابتدا رضای خدا و بعد رضای عامه مردم مهم است و بقیه چیزی نیست.

دکتر روحانی همچنین با استقبال از نقد سازنده به دولت گفت: یادمان باشد نباید از نقد بهراسیم و ناراحت شویم بلکه آزاد بگذاریم تا هر کسی نقد کند به ویژه اگر سالم، سازنده و دلسوزانه باشد بهترین کمک برای ماست. حتی اگر اهداف دیگری هم پشت نقد پنهان باشد این دولت آن را به راحتی تحمل می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: آستانه تحمل دولت بالاتر از آن است که برخی احزاب و گروه ها قادر باشند دولت را در مسیر عصبانیت قرار دهند، این بحث را باز نمی‌کنم اما دولت در عمل نشان خواهد داد که آستانه تحمل بالایی خواهد داشت و البته هرجا ضروری باشد مسائل کشور را مستقیم با مردم در میان خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در سیاست خارجی امروز شاهد گشایش اولیه هستیم؛ نه خیلی خوش‌بین هستیم نه خیلی بدبین هستیم. باید واقعیات را ببینیم و تحلیل‌های ما برمبنای واقعیت‌ها باشد.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: امروز شرایط ما در سیاست خارجی با چند ماه گذشته و قبل از این دولت بسیار بسیار متفاوت است. شما دیدید در سازمان ملل متحد در حاشیه اجلاس سازمان ملل، تقریبا تمام روسا و مقامات عالیرتبه کشورها از جمله کشورهای غربی بدون استثنا درخواست ملاقات با رئیس‌جمهور ایران را داشتند و این شرایط در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود این از آثار حضور مردم و حماسه سیاسی است.

دکتر روحانی تصریح کرد: در بخش اقتصاد ما در شرایطی بودیم که فکر می‌کردیم شکستن تورم و رکود به این آسانی امکان‌پذیر نخواهد بود، شاید من در طول هفته بیشترین وقت را در بحث اقتصادی می‌گذارم، به دلیل شرایط فعلی حداقل دو جلسه منظم از آغاز کارم تا امروز با مسئولین اقتصادی و مشاورین اقتصادی داشته‌ام، اولین هدف ما این بود که تورم را و رشد این تورم را مهار کنیم که این کار به حمدالله تا امروز به خوبی انجام شده حتی مقداری بالاتر از سطح توقع اولیه‌مان.

وی در ادامه افزود: اینکه تورم نقطه به نقطه از ۴۳ درصد امروز به ۲۸.۸ رسیده و بیش از ۱۴ واحد درصد کاهش داشته است، موفقیت بزرگی برای راه و روش اقتصادی دولت است. اینکه ما می‌بینیم آمار اخیر نشان می‌دهد رشد بیکاری کاهش پیدا کرده و ۲.۱ واحد درصد کاهش داشته، این نشان موفقیت دولت است.

دکتر روحانی گفت: امروز بازار دارای ثبات نسبی است و آرامش نسبی است و این علامت موفقیت دولت است، نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده و مهار شده و این، موفقیت دولت در اقتصاد است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: فضای کسب و کار با چند ماه پیش کاملا متفاوت است، دولت تسهیلات فراوانی را برای افزایش رونق اقتصادی و از بین بردن بسیاری از مقررات دست‌و‌پاگیر با یک مصوبه ۳۵ بندی درنظرگرفت و همه این ۳۵ بند در حال اجراست.

وی ادامه داد: در بخش مسائل اجتماعی ما شاهد آرامش نسبی در مسائل اجتماعی هستیم، آنچه هدف ما است این که کشور را از حالت تنش، خشونت و افراط به طور کامل خارج کنیم.

دکتر روحانی بیان داشت: شرایط اجتماعی کشور باید به گونه‌ای باشد که افرادی که تمایل به افراط و خشونت دارند که اندک‌اند، فضایی را برای حضور پیدا نکنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از هدف‌های این دولت، آشتی در سطح جامعه بوده است، همه را باید به هم نزدیک کنیم، آن رسانه‌هایی که بر طبل انشقاق می‌کوبند دارای اشتباه تاریخی هستند، هیچ جناحی را در این کشور نمی‌توان حذف کرد، هیچ حزب فعالی را نمی‌توان حذف کرد، باید با هم تعامل کنیم، باید قواعد بازی را بیاموزیم.

وی ادامه داد: باید دست به دست هم دهیم چرا که ما در شرایط وی‍ژه‌ای به سرمی‌بریم، کشور را باید به شرایط کاملا طبیعی برگردانیم و این دولت به حمایت مردم و با حمایت مقام معظم رهبری این کار را انجام خواهد داد.

دکتر روحانی گفت: من در این جا لازم است به همه استانداران بگویم در تمام مراحل مهم و حساس، مقام معظم رهبری از راه دولت و از خط مشی دولت حمایت فرمودند و این برای ما سرمایه بسیار ارزشمندی است.

رئیس قوه مجریه اظهارداشت: یادمان باشد ما در یک کشور هستیم، یک رهبر داریم، یک دولت داریم و همه باید بدانیم که در شرایط فعلی باید دست در دست یکدیگر بگذاریم ، نگذاریم یک عده‌ای در جامعه ما فاصله و انشقاق را به وجود بیاورند.

 

وی افزود: امروز الحمدالله شرایط برای فعالیت سیاسی احزاب آماده است، ما نمی‌توانیم در یک جامعه بزرگ ۷۰ و چند میلیونی بدون تشکیلات، بدون احزاب، افکار عمومی و افکار سیاسی را هدایت کنیم، رشد دهیم و مردم را از لحاظ سیاسی آماده کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: در زمینه سازمان‌دهی تشکیل دولت و انتخاب استاندارها، دولت همه تلاش خود را به کار گرفت، بعد از ۱۰۰ها ساعت برای انتخاب وزرا روزها و شب‌های طولانی وقتی شب ۲۳ ماه مبارک رمضان ما به انتخاب همه وزرا رسیدیم در آن شب قدر در آغاز شب همه وزرای پیشنهادی را جمع کردیم و بنده با آنان صحبت کردم ، این شب برای من شب شیرینی بود، این که بتوانم در روز تحلیف، لیست وزرا و برنامه دولت را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنم ، بعضی دوستان می‌گفتند این کار شدنی نیست اما برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تقدیم لیست وزرا و برنامه دولت در روز تحلیف انجام شد.

دکتر روحانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با دولت داشته گرچه سوالات فراوان و احضارهای فراوان ممکن است برخی از وزرا را مکدر کرده باشد اما نباید رنجید، نباید شیوه تعاملی را با مجلس از دست بدهیم.

 

 

رئیس جمهور گفت: دولت با مجلس و سه قوه با هم تحت نظر مقام معظم رهبری می‌توانند کارها را پیش ببرند. اختلاف بین دو قوه به صلاح کشور نخواهد بود.

وی اظهارداشت: در عین حال مجلس شورای اسلامی تا امروز چه در زمینه اصلاح بودجه سال ۹۲ چه در زمینه بودجه ۹۳ همکاری خوبی داشته است، اینکه چندبار رئیس‌جمهور ناچار شد به مجلس برود تا وزیر ورزش و جوانان رای لازم را بگیرد بی‌سابقه بود، در تاریخ ۴ وزیر برای یک پست معرفی‌کردن و در نهایت رای آوردن را من در تاریخ چمهوری اسلامی ایران به یاد ندارم اما در عین حال باز هم حق مجلس بود، ما نباید برنجیم باید با مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت احترام بگذاریم.

دکتر روحانی گفت: ما به مصوبات مجلس، به قانون مصوب مجلس مورد تایید شورای نگهبان احترام خواهیم گذاشت و به آن عمل خواهیم کرد، غیر از قانونگرایی راهی پیش پای ما نیست.

وی ادامه داد: بدانید فرار از قانون اگر بر فرض منفعت موقتی داشته باشد دارای ضررهای بسیار بلند و مهم و طولانی خواهد بود، باید در برابر قانون سر تسلیم فرود بیاوریم و همه به قانون احترام کنیم که در راس آن قانون اساسی، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، مصوبات مجلس شورای اسلامی و همچنین مصوباتی که نمی‌شود گفت مصوبات قانونی اما مصوباتی که در جکم قانون است یا لااقل مصوبات لازم الاجرا.

دکتر روحانی افزود: بنابراین در این زمینه هم دولت موفق بود که در زمان لازم وزرا را معرفی کند و دولت در اولین فرصت شروع به کار کرد، کار بعدی بعد از تشکیل دولت از لحاظ تشکیلاتی، بحث استاندارها بود که بار سنگینی بر دوش وزیر کشور بود من می‌دیدم که وی و معاون سیاسی‌اش برای بعضی از استاندارها چه سختی‌های فراوانی که تحمل کردند، کار سخت و مشکلی است.

وی اظهارداشت: طبیعی است نمایندگان مجلس توقعاتی دارند، مسئولین محترم و افراد ذی نفوذ توقعاتی دارند، آن‌هایی که در انتخابات حضور فعال داشتند توقعاتی دارند، جمع کردن این توقعات و رسیدن آن‌ها به یک نقطه اشتراک کار ساده‌ای نبود اما این کار مهم در یک زمان معقولی انجام گرفت و استانداران انتخاب شدند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: من در این جا می‌خواهم بگویم که انتخاب استانداران و حضور استانداران در استان‌ها باید به گونه‌ای‌باشد که هیچ جناجی احساس شکست نکند، در انتخابات هم ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که جناحی احساس شکست نکند، اکثریت پیروز عین هم باشند، ممکن است متفاوت باشند اما در حقوق اساسی کشور همه یکسانند. در مذاکرات ما می‌گوییم برویم دنبال بازی برد- برد، اگر برد- باخت شد ادامه پیدا نمی‌کند، هر طرف احساس باخت کند توافق را به هم می‌زند.

وی اضافه کرد:  توافقی پایدار می‌ماند که برد- برد باشد، استاندار حضورش در استان باید به گونه‌ای باشد که همه احساس برد کنند و هیچکس احساس باخت نکند، ما دنبال توسعه استان هستیم ما باید مشکلات اصلی استان را حل کنیم اگر همه دیدند استاندار دنبال حل معضلات اصلی این منطقه و استان است و خودش راه افتاده دنبال این کار، که این سه معضل اصلی را حل کند آن جناحی هم که اول فکر می‌کرد بازنده است می‌بیند او هم برنده است، همه استان برنده شده و همه جناج‌ها برنده شدند.

رئیس‌جمهور گفت: اگر معضل محیط  زیست استان حل شد همه برنده شدند اگر ما تونستیم معضل دریاچه ارومیه و زاینده رود و کارون و بختگان و هامون و همه مشکلات دیگر زیست محیطی جنگ و مرتع و بحث ریزگرد و این‌ها را در حد توانمان حل کنیم همه آن استان احساس پیروزی می‌کنند، بازی برد- باخت از بین می‌رود تبدیل می‌شود به یک انتخاب برد- برد.

دکتر روحانی اضافه کرد: بعد از شش ماه همه می‌گویند ما همین استاندار را می‌خواستیم، مشکل ما را حل کرد حتی آن افرادی که ابتدا مخالف بودند می‌آیند و به آقای وزیر کشور، رئیس‌جمهور و دیگران می‌گویند این نماینده عالی دولت است، شما استانداران منتخب کل دولت هستید کل دولت پشت سر شماست شما نماینده عالی سیاسی نظام در استان هستید همه احساس رضایت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر استاندار خط قانون را برگزید و گفت قانون‌گرایی برای من اصل است و آنچه قانون است به آن عمل خواهم کرد و همه را به قانونگرایی دعوت کرد، آیا کسی احساس باخت می‌کند یا انتخاب استاندار تبدیل به برد – برد می‌شود؟ قانون باید مورد احترام همه باشد، حقوق شهروندی در قدم اولیه تدوین و به جامعه ما عرضه شده و پیشنهادات بسیار زیادی درباره آن مطرح شده است، من متعجب شدم از استقبال گسترده مردم،  وقتی من در مصاحبه اعلام کردم که الان پیش‌نویس حقوق شهروندی در سایت قرارگرفته است، هجومی به این سایت شروع شد که سایت جوابگو نبود و این نشان این است که مردم می‌خواهند حقوق شهوندی تحقق یابد.

رئیس جمهور گفت: قدم اول اجرای فصل سوم قانون اساسی است، تمام شهروندان ایرانی از نظر حقوق شهروندی با هم برابر و مساوی هستند، هیچکس بر فرد دیگری از لحاظ مسئله نژاد، قومیت و جنسیت تبعیض نخواهد داشت، همه باید احساس تساوی داشته باشند، عدالت اجتماعی فرصت برابر برای همه مردم است، زنان ما باید این باور و احساس را به طور کامل در زندگی‌شان لمس کنند که جنسیت معیاری نیست برای امتیاز فردی بر فرد دیگر.

دکتر روحانی گفت: من به وزرایم توصیه کردم گفتم در شرایط مساوی برای انتخاب معاونین و مدیر کل، اگر خانم و آقایی شرایط مساوی دارند ترجیح بر خانم است به دلیل این که در سال‌های گذشته بی‌عدالتی که بوده را بتوانیم قدم به قدم جبران کنیم.

وی ادامه داد: اقلیت‌های قومی باید مورد توجه وی‍ژه ما قرار بگیرند، هیچ فرقی در ایرانیت بین این قوم و آن قوم وجود ندارد، بین فارس و ترک و ترکمن و بلوچ لر و عرب و دیگر اقوام در کشور ما تفاوتی وجود ندارد همه ایرانی هستند و همه در پناه چمهوری اسلامی هستند و همه زیر پرچم قانون اساسی هستند، حقوق همه باید محفوظ باشد همه ایرانی‌ها باید به ایرانی بودنشان افتخار کنند و بخشی از این کار بر دوش شما استانداران محترم است.

رئیس‌جمهور گفت: حقوق شهروندی را بعد از این که نهایی شد و پیشنهادات فراوانی را دریافت کردیم، متن نهایی آن تا پایان سال نهایی می‌شود و در اختیار استانداری‌ها قرار می‌گیرد باید به مردم بیاموزید، دانشجویان، معلمین و افراد داوطلب را پیدا کنید تا به مردم آموزش دهند، علما، روحانیون و ائمه جمعه باید به مردم آموزش دهند، مردم باید از حقوق خودشان مطلع باشند.

وی افزود: ما می‌خواهیم در جمهوری اسلامی ایران مردم باید به حقوقشان برسند و از حق مسلم خود مطلع باشند و مطالبه و نقد کنند، انتقاد به نفع ماست، بگذاریم جامعه باز باشد، بگذاریم جامعه آزاد باشد.

دکتر روحانی اضافه کرد: در بحث مهاجرت از استان‌ها یا شهرستان‌ها به مرکز و تهران در بررسی‌هایی که شده مربوط به آزادی‌های اجتماعی، مدنی و سیاسی در استان‌ها و تهران است می‌گویند در تهران راحت‌تریم، نباید بگذاریم فضای جامعه ما امنیتی شودریال فضای جامعه ما باید فضای فرهنگی، فضای سیاسی، اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: استاندار توسعه‌نگر توام با در نظر گرفتن عدالت جغرافیایی و امتیازات بر مبنای آمایش سرزمینی و با توجه به کرامت، عزت و عظمت مردم مورد نظر ماست.

رئیس‌جمهور گفت:‌اولین روزی که با وزیر کشور برای استاندارها صحبت می‌کردم گفتم اولین شرط این است که استاندار شما دنبال توسعه استان و توسعه نگر باشد، دومین شرط اعتدال بود، من گفتم شما را که برگزیدم برای وزارت کشور به خاطر این بود که شما برنامه‌ریز و توسعه نگر هستید و من همین را می‌پسندم.

دکتر روحانی اضافه کرد: گفتم کاری کنیم که همه احساس برد- برد کنند، دنبال حل مشکل استان باشیم، حل مشکلی که همه قبول دارند، در پی قانون و حقوق شهروندی و در پی اجرای برنامه دولت باشیم، برنامه دولت تقدیم مجلس شده و مورد تایید نمایندگان قرار گرفته است .

وی خطاب به استانداران گفت: شما می‌دانید که وزرا غیر از برنامه‌های اختصاصی خود دولت، برنامه‌‌ کلی خودش را تقدیم می‌کند، بحث اول پیرامون برنامه دولت است اگر ما این معیارها را انتخاب کنیم و در مقام اجرا و عمل واقعا اعتدال‌گرا باشیم ، همه ما ممکن است سوابقی داشتیم در احزاب و گروه‌ها و جناج‌هایی بودیم، امروز به عنوان استاندار همه جناح‌ها را در کنار هم ببینیم، معیار شما برای انتخاب، وابستگی افراد به جناح الف یا ب نباشد معیار شما شایسته‌سالاری و دلسوزی برای کشور، پاک دستی، ایمان به این نظام، اعتقاد به ولایت فقیه و اعتدال باشد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: آدم افراط گرا را برنگزینید از هر جناحی که باشد، البته خشونت‌طلب نداریم، اما افراطی را برنگزینیم افراد معتدل را برگزینیم ، اگر نمی‌توانیم با هم همکاری کنیم پس چه طور می‌خواهیم ادعا کنیم که تفکر ما باید سیاست الگو برای جهانیان باشد، چه طور امکان‌پذیر است که انقلاب اسلامی مورد توجه همه جهانیان باشد؟

وی افزود: ما باید دنبال اسلام باشیم، دنبال قانون اساسی ایران باشیم، دنبال تعالی ملت و کاستن معضلات مردم باشیم ، معیار شما اعتدال باشد و بدانید مردم از خشونت، افراطی‌گری خسته شده‌اند چرا که خستگی آور است، واقعا مردم برایشان مهم نیست این آقا از جناح الف یا ب باشد، مردم خدمتگذار می‌خواهند که مشکلات آن‌ها را حل کند.

رئیس‌جمهور گفت:‌ دولت توجه دارد شما استاندارهای محترم هم توجه دارید معیشت مردم در یک شرایط مطلوب نیست، ما راه درازی در پیش داریم این که دولت در روزهای اولیه ناچار می‌شود شیر مجانی تقسیم کند، به دلیل گزارشات دولت این تصمیم را گرفت برای سلامت نوجوانان و کودکان عزیز.

وی ادامه داد: اینکه دولت در شرایط فعلی آماده شده که دو سبد کالایی را تا پایان سال به مردم تقدیم کند به دلیل مشکلاتی که در زندگی مردم می‌بیند است، البته ما در این تقسیم آن بخشی از جامعه که آسیب پذیر بوده را مد نظر قرار دادیم چرا که به هر حال در حد توانمان ما این اقدام را انجام دادیم که مقداری از بار سنگین از دوش مردم برداشته شود.

رئیس قوه مجریه اظهارداشت: ما بدون مردم موفق نمی‌شویم، هر کاری را که می شود به مردم واگذار کرد واگذار کنید، وزیر کشور درباره مبارزه با اعتیاد که بلای خانمان‌سوزی برای خانواده‌ها شده درست می‌گوید، چرا که بحث یک معتاد نیست تمام خانواده نشاط و امیدش را از دست می‌دهد، شما بدانید از مردم باید استمداد کنید، دولت به ویژه در مسائل اجتماعی، در مسائل اقتصادی و سیاست داخلی مردم را نیاز دارد و در سیاست خارجی هم اگر حمایت مردم نباشد کاری نمی‌توان کرد.

وی اظهارداشت: در امنیت شرق یا غرب هم از مردم امنیت را بخواهید، این مردمند که باید امنیت را برقرار کنند البته نیروهای مسئول هم کار خودشان را انجام می‌دهند، بدون حضور مردم امنیت پایدار امکان‌پذیر نیست.

دکتر روحانی گفت: سمن مسئله‌ مهمی است، سازمان‌های مردم نهاد بسیار مهم است، احزاب هم سرجای خودشان مهمند، این دولت در پی تقویت احزاب قانونی در چارچوب قانون و مقررات است،  دولت هم باید حامی احزاب باشد و هم باید تسهیل کننده فعالیت آن‌ها باشد بدون آن که بخواهد بین احزاب تفاوتی قایل باشد یا ببیند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: بحث محیط زیست مورد توجه ویژه این دولت خواهد بود، توسعه پایدار بدون توجه به محیط زیست امکان پذیر نیست، سد زدیم فکر کردیم آب را مهار کردیم و کشاورزی را توسعه دادیم اما دریاچه ارومیه خشک شد، این اقدام به قصد توسعه بود و با حسن نیت انجام شد، اما اگر نتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم میلیون‌ها انسان باید خانه‌شان را ترک کنند، آنجا یک طوفان تمام نمک را منتشر می‌کند و تمام کشاورزی مناطق و استان‌های اطراف را از بین خواهد برد، همه جا کشور ماست اما خطری که دریاچه ارومیه دارد اگر خشک شود با هیچ خطری برابر نیست و لذا کارگروه ویژه برای دریاچه ارومیه گذاشتیم تا به راه حلی برسیم. چرا که محیط زیست بسیار مسئله مهمی است و نمی‌شود  مسئله محیط زیست را فراموش کرد.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت:‌ گاهی طرح برخی از مباحث درباره هدفمندی مردم را نگران می‌کند البته سخنگوی دولت توضیحاتش نگرانی‌ها را رفع می‌کند اما گاهی رسانه‌ها آنقدر به مسائل می‌پردازند که سخنگو هم حریف نیست.

وی اضافه کرد: اساس بحث هدفمندی یارانه‌‌ها این بود که ما قیمت‌ها را واقعی کنیم تا سرمایه‌گذاری درست انجام شود تا شدت مصرف انرژی کاهش پیدا کند تا بحث مسئله عدالت اجتماعی بهتر محقق شود، لذا قانونی در مجلس تصویب شد که این قانون اجرایش با مشکلاتی توام بود، باید برای مردم توضیح دهید چرا که فکر می‌کنند این هم مثل حقوق هسته‌ای است که می‌گویند یارانه حق مسلم ماست، یارانه یعنی در اجرای یک برنامه اقتصادی وقتی اقشار آسیب پذیر دچار مشکل می‌شوند یارانه به آن‌ها یاری می‌دهد اما آن‌هایی که نیاز به یارانه ندارند اگر یارانه گرفتند که منابع ما هم کمبود دارد یک باری است بر دوش کشور، یعنی بی‌عدالتی دوباره اجرا شده است.

رئیس قوه مجریه گفت: برای مردم توضیح بدهید یارانه برای دوران گذار است که کشوری می‌خواهد از یک وضع اقتصادی سوبسیدی به وضع اقتصادی سالم برسد. پس یارانه برای اقشار آسیب پذیر است منتهی اگر مردم داوطلب می‌شدند و اعلام می‌کردند که یارانه نمی‌گیرند کمک بود البته دولت در این زمینه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.

وی ادامه داد: فردا تقریبا در همه زمان جلسه هیئت دولت بحث ما بحث یارانه است.

رئیس‌جمهور افزود: نکته بعدی این است که آیا یارانه همه اقشار یک اندازه است یا هر که آسیب پذیرتر است باید دریافتی‌اش بیشتر باشد؟ این بحث بعدی است، شناسایی دهک‌ها و قرارگرفتن آنها کار سختی است، استاندارها می‌توانند کمک کنند. یک بحشش این است که چگونه شناسایی کنیم، دوم اینکه این یارانه باید متناسب باشد با درآمدی که ما باید از منابع مصوب قانونی دریافت کنیم یعنی قیمت حامل‌های انرژی نه یارانه را جوری بدهیم که ۱.۳ کسر داشته باشیم که برداشت کنیم که این برداشت درست نیست و درچارچوب قانون نیست.

دکتر روحانی گفت: یارانه نقدی برای آن‌هایی که باید یارانه بگیرند، قطع نخواهد شد اما شایعاتی که مطرح شده مبنی بر اینکه دولت نمیخواهد یارانه نقدی پرداخت کرده و به جای آن سبد کالایی بدهد درست نیست زیرا یارانه نقدی قطع نمی‌شود و همانند گذشته پرداخت های نقدی ادامه خواهد داشت.

وی اظهارداشت: باید به بحث سلامت توجه کنیم معضل سلامت یک معضل بسیار بزرگ در جامعه ماست، یک فرد به خاطر یک بیماری صعب العلاح و سخت یکی از اعضای خانواده تمام زندگی‌اش نابود می‌شود، دولت در این مدت تلاش کرده در زمینه دارویی و قیمت دارو قدم‌های موثری بردارد، برای بیماران صعب‌العلاج اقدامات موثری  شده اما کافی نیست.

دکتر روحانی اظهارداشت: دولت هنوز ۵ ماه نشده تشکیل شده است، یعنی ۲۴ مرداد که رای گرفتیم و تقریبا اواخر مرداد اولین جلسه دولت تشکیل شد، بنابراین به اندازه ۵ ماه من مدعی هستم البته آنچه دولت تا امروز انجام داده جز  لطف خداوند و عنایت حق و حمایت مردم و حمایت مقام معظم رهبری چیز دیگری نبوده است، دولت از خودش چیزی ندارد، دولت امید و تدبیرش هم از مردم است، این نخبگان هستند که باید تدبیر را بسازند ما باید به نخبگان امید دهیم و ساخت تدبیر به دست نخبگان است و آن امید تدبیر دیگری را ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: هر کاری دولت کرده در سایه حضور و حمایت مردم بوده است، در سیاست خارجی، سیاست داخلی مسائل فرهنگی بحث زیست‌محیطی و تمام مسائل سیاست داخلی همه این‌ها قدم‌هایی که دولت برداشته در سایه حضور و حمایت مردم بوده است.

رئیس‌جمهور گفت:‌ سرمایه اجتماعی برایمان مهم است، سرمایه اجتماعی قدم به قدم ترمیمی می‌شود، باید اعتماد ملت و دولت و وحدت انسجام همه هدفمان باشد، احیای هویت ایرانی اسلامی هدف ماست، تحت فرهنگ و لوای فرهنگ اسلام مشکلات ما حل می‌شود، بنابراین در بحث یارانه الان در پی این نیستیم که بخواهیم یارانه نقدی را قطع کنیم اما در عین حال در بحث سلامت مدنظر ماست که درآمدهایمان را در آینده به بحث سلامت اختصاص دهیم تا لااقل همه دارای بیمه درمانی باشند.

دکتر روحانی گفت: امییدواریم بتوانیم در دولت و با هماهنگی مجلس و مشورت مجلس به یک قدم نو در بحث یارانه‌ها برسیم که لااقل بخشی از اشکالات گذشته را در آن نبینیم اما هنوز هم این مرحله هم اشکالاتی دارد که در مراحل بعدی باید آنها را مرتقع کنیم.

وی خطاب به استانداران گفت: در تعامل مجلس و دولت شماها نقش دارید، هماهنگی استانداران با نمایندگان مجلس بخشی از بحث وزرا و مجلس را حل و فصل خواهد کرد اگر شما در این زمینه فعال باشید برخی از سوالات، برخی از بحث‌ها و مسائلی که مطرح می‌شود شما بار مسائل محلی را بردوش بگیرید و با نمایندگان، ائمه جمعه و سیاسیون و احزاب تعامل سازنده داشته باشید، از در آشتی، دوستی و اخوت و مهربانی وارد شویم که همه مومنین و مومنات باید در پیوند ولایت باشند که قرآن هم بر آن تاکید دارد.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: لازم است از همه تشکر کنم که در این شرایط حساس کشور بار مسئولیت استانداری را بردوش گرفتید و با توان و تجربه‌ای که دارید ان شاءالله شاهد رونق اقتصاد، کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای مسائل فرهنگی و وحدت و انسجام بیشتر و برداشتن تبعیض در جامعه و اجرای حقوق شهروندی و بحث محیط زیست و توسعه پایدار باشیم.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11980

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x