تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

کشف مواد مخدر جدید ( قارچ مقدس)

  • کد خبر : 11969
  • 17 دی 1392 - 9:45
کشف مواد مخدر جدید ( قارچ مقدس)

هنوز خبرهای فروش ماده محرک موسوم به کروکودیل و عرضه مواد گیاهی محرک مانند ناس و گراس در برخی عطاری‌های غیرمجاز فروکش نکرده بود که دیروز فرمانده انتظامی فارس اعلام کرد برای نخستین‌بار در کشور یک نوع مواد مخدر صنعتی به‌نام «ماشروم یا قارچ مقدس» کشف شده است.

روزنامه تهران امروز: هنوز خبرهای فروش ماده محرک موسوم به کروکودیل و عرضه مواد گیاهی محرک مانند ناس و گراس در برخی عطاری‌های غیرمجاز فروکش نکرده بود که دیروز فرمانده انتظامی فارس اعلام کرد برای نخستین‌بار در کشور یک نوع مواد مخدر صنعتی به‌نام «ماشروم یا قارچ مقدس» کشف شده که به شکل کاغذ و تکه‌های پازل عرضه و هر برگ به قیمت ۱۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

این مقام انتظامی در ادامه درباره مصرف و تاثیر این ماده محرک می‌افزاید:فرد مصرف‌کننده قارچ مقدس با چسباندن آن به سقف دهان دچار حالت توهم شدید می‌شود.سردار سیروس سجادیان با اشاره به اینکه این ماده مخدر جدید صنعتی برای نخستین بار از یک توزیع‌کننده در شیراز کشف شده، می‌افزاید: توزیع‌کننده این نوع مواد شناسایی و دستگیر شده است.

این نوع مواد جدید مخدر از کشورهای شمال غربی وارد ایران شده و با توجه به شباهت زیاد آن با کاغذ و بی‌بو بودن آن، شناسایی آن بسیار دشوار است. دیروز همچنین، القاصی‌مهر دادستان شیراز نیز درباره جزئیات دستگیری فرد وارد کننده ماده مخدر موسوم به قارچ مقدس توضیح می‌دهد: در بررسی و بازرسی از محل اختفای این فرد موفق شدیم ۱۸ کارتن ماده مخدر قارچ مقدس را شناسایی و توقیف کنیم. در این پرونده یک متهم که این ماده مخدر را از یکی از کشورهای اروپایی وارد کرده بود شناسایی و دستگیر شد. این مقام قضایی در ادامه می‌افزاید:براساس بررسی‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های مواد مخدر مشخص شد که این ماده مخدر از مشتقات هروئین است.

مواد محرک با رنگ و بوی جدید

مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر نیز با اشاره به اینکه قارچ مقدس ماده جدیدی نیست به تهران‌امروز می‌گوید: این همان LSD است که ۷۰-۸۰ سال پیش تولید شده است. از دیرباز در سوئیس نیز تولید می‌شد. این ماده توهم‌زاست و یک کاغذ به اندازه یک ناخن کوچک (مرد) را به سه قسمت کرده و زیرزبان می‌گذارند. که بعد از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه اثر کرده و ۴ تا ۶ ساعت پس از استفاده، مصرف‌کننده به اوج می‌رسد. تاثیر این مواد ظرف ۱۲ ساعت از بین می‌رود. سعید صفاتیان در ادامه می‌افزاید: قارچ مقدس یا ماشروم پودر است که روی کاغذ روغنی یا عکس برگردان به فروش می‌رسد. حمل‌ونقل آن بسیار آسان است و حجم مصرف آن نیز کم. به همین دلیل به دشواری می‌توان آن را تشخیص داد. ۵ گرم از این ماده مخدر برای مصرف یک‌بار ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر کافی است.

به گفته وی، کسانی که این ماده را استفاده می‌کنند احتمال دارد به دو سفر کاملا متضاد بروند. سفر خوب و سفر بد. در سفر خوب فرد آن هیجان و احساساتی که به‌دنبالش بوده را به دست می‌آورد ولی در سفر بد اینقدر حال مصرف‌کننده ناخوشایند است که دیگر به‌دنبال مصرف ماشروم نمی‌رود. این سفر به احساسات و حالت درونی فرد در موقع مصرف بستگی دارد. تمام مخدرها برای اولین بار حال خوشی به مصرف‌کننده می‌دهد. وی می‌افزاید: بالا رفتن فشار خون، تپش قلب و تاثیر روی کلیه‌ها از جمله عوارضی است که بر بدن مصرف‌کننده دارد.

این ماده به دلیل توهم‌زا بودن خلق و خوی فرد را بهم می‌ریزد. عملکرد رفتاری و اجتماعی او را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و عوارضی همچون شیشه دارد. توهم‌زایی اینگونه مواد بدبینی و سوءظن به همسر، همکاران و محیط کار، به افراد خانواده و… را در پی دارد. این ماده مخدر هم مانند دیگر موادمخدر صنعتی خطرناک بوده و هنگام تاثیر آن بر فرد احتمال بروز جرم و جنایت افزایش پیدا می‌کند.

جوان‌ها«نه»بگویند

دکتر مجید ابهری با بیان اینکه ورود موادمخدر جدید دنباله ناتوی اجتماعی و فرهنگی است، می‌گوید: این مواد برای تخریب هدفمند جوانان جامعه ماست. از آنجایی‌که پلیس مبارزه با موادمخدر، مبارزه بی‌امانی را با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان شیشه شروع کرده و دستاوردهای چشمگیری‌ هم در‌ این زمینه داشته است. شاید بتوان گفت که اولین پلیسی است در دنیا که تا به این حد کشفیات دارد.

از آنجا که ناتوی فرهنگی می‌بیند که شیشه و مشتقات آن شناخته شده و در حال مبارزه با آنها و اطلاع‌رسانی هستند، بنابراین دست به حیله کثیف دیگری زده است. موادمخدری را با نام‌های جدید دیگری وارد بازار از جمله کروکدیل و ماشروم (در فارس) کرده است. این یک مواد روانگردان است که هم به صورت خوراکی و استنشاقی وجود داشته و جدید نیست. شاید در استان فارس برای اولین بار دیده شده ولی قبلا هم در ایران وجود داشته و ماموران ستاد مبارزه با موادمخدر نیز آن را می‌شناسند.

این آسیب‌شناس با اشاره به اینکه باید یک مقدمه هشدار برای خانواده‌ها، نهادهای فرهنگی، رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما باشد، می‌افزاید: در حال حاضر در شرایطی از مقطع زمانی هستیم که مخفی‌کاری و پنهان‌کاری اطلاعات از جامعه نه تنها دردی را درمان نمی‌کند بلکه باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود. وقتی که موضوعی را نفی می‌کنیم در واقع بی‌اطلاعی خود را نشان می‌دهیم. در دولت گذشته وقتی که یک تعداد از کارشناسان دلسوزانه و متعهدانه برخی مسائل را اعلام می‌کرد می‌گفتند سیاه‌نمایی و تضعیف دولت است.

از روسیه و مرزهای شمالی برخی موادمخدر مانند قارچ مقدس، غبار ملائکه، شیر مریم، شیر خدا و… وارد ایران می‌شود. این موادمخدر همان مواد قبلی است که با تغییر در اسم و ظاهر آن به جوانان ارائه می‌کنند تا بازار را از دست ندهند. این موادمخدر جدید هنوز در ایران تولید نمی‌شود بلکه وارداتی است. نحوه استفاده آن نیز مانند LSD است.

ماشروم به شکل برگه است که زیر زبان می‌گذارند و آمفتامین و متامفتامین بسیار و حالت گیج‌کنندگی دارد. حالت خواب‌آلودگی می‌دهد که فرد مصرف‌کننده شاید ۸ تا ۱۰ ساعت به خواب کاذب برود. ملائکه یا Dust Angelکه خوشبختانه همه‌گیر نیست و در طبقه پولدارها و اشراف استفاده می‌شود. این گرد را روی زبان ریخته و با آن نوشابه می‌خورند. پامپراک، ناس (پان) به راحتی در بلوچستان و چابهار فروخته می‌شود ولی موادمخدر است و اثر تخریبی دارد.

موادمخدری که به غیر از خانواده تریاک همه در ردیف روانگردان‌ها هستند و باعث اختلال در سیستم عملکرد عالی مغز و اعصاب می‌شوند و بعد از چند بار مصرف فراموشی حافظه کوتاه مدت به وجود می‌آید. دکتر مجید ابهری در آخر به جوانان توصیه می‌کند که راه «نه» گفتن را یاد بگیرند و رسانه‌ها نیز باید اطلاع‌رسانی‌کنند که جوانان هر چیز ناآشنایی را به عنوان کنجکاوی امتحان نکنند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11969

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x