تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

دسترسی آزاد به «وی چت»!

  • کد خبر : 11674
  • 15 دی 1392 - 13:16
دسترسی آزاد به «وی چت»!

روز گذشته در ساعات مختلفی دسترسی به شبکه اجتماعی وی‌چت که از چند هفته پیش به دستور کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای فیلتر شده بدون استفاده از فیلتر شکن در نقاط متعدد تهران امکان‌پذیر شد.

کمال مهر: روز گذشته در ساعات مختلفی دسترسی به شبکه اجتماعی وی‌چت که از چند هفته پیش به دستور کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای فیلتر شده بدون استفاده از فیلتر شکن در نقاط متعدد تهران امکان‌پذیر شد.

بعدازظهر و شامگاه روز گذشته برخی کاربران توانستند بدون استفاده از فیلترشکن در نقاط مختلف شهر به فعالیت در این شبکه اجتماعی بپردازند.

این درحالی است که چند هفته‌ای از فیلتر شدن وی‌چت می گذرد و در این باره وزیر ارتباطات با تاکید بر این که وی‌چت راهی برای ورود به حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود گفته بود: وی‌چت یک شبکه اجتماعی چینی است که تقریبا توانسته در مقابل شبکه‌های اجتماعی غربی قد قلم کند این شبکه ۴۰۰ میلیون عضو دارد و یک درصد از این اعضا را هم ایرانیان تشکیل می‌دهند.

وی در عین حال یادآور شده بود: با این وجود فرق این شبکه با شبکه‌های دیگر در گزینه‌ای به نام people nearby است و آنچه در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برای توفیق آن مدنظر قرار گرفته وجود همین آیکون است چرا که اعتقاد بر این است که از این طریق به حریم خصوصی افراد ورود می‌شود.

البته واعظی این نکته را هم مدنظر قرار داده بود که این در فیلترینگ وزارت ارتباطات نقشی نداشته و وزارت ارتباطات خود موافق توقیف وی‌چت نیست چرا که بر این باور است راه حل برخورد با این روزگاز با توجه به پیشرفت تکنولوژی این چنین نیست و باید به مردم اجازه داد خودشان تصمیم بگیرند.

همچنین سردار احمدی مقدم – رییس پلیس ناجا – پس از فیلتر شدن وی‌چت این گونه اعلام کرده بود که نیروی انتظامی بر این باور است که می توان بخش‌های مفید این شبکه را مورد استفاده قرار داد و بخش‌های مضر آن را فیلتر کرد.

البته با این وجود عبدالصمد خرم آبادی – دبیرکارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای – در این زمینه خاطرنشان کرده است: وی چت و نرم‌افزارهای مشابه آن ارتباطات صوتی، تصویری و متنی برخط از طریق تلفن همراه را بین کاربران فراهم می کنند و این نرم افزارها در بعضی مواقع، محتواهای مجرمانه بسیاری را رد و بدل می کنند که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که وظیفه آن جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه است، به دلیل خارجی بودن مسوولان این شبکه‌ها، امکان انجام وظایف قانونی خود را ندارد.

وی با بیان این که نرم افزارهای داخلی فراوانی شبیه وی چت در کشور وجود دارند، گفته است: مسوولان کشور باید تمام تلاش خود را جهت تقویت و ارتقاء کیفیت این نرم افزارها بکارگیرند تا این نرم افزارها بتوانند نیازهای داخلی و خارجی شهروندان کشورمان را تأمین کنند؛ در این صورت دیگر نیازی به نرم افزارهای پرخطر خارجی شبیه وی چت نخواهیم داشت.

خرم آبادی در عین حال تاکید کرده است: مسوولان کشور ما نباید با گفتار و رفتار خود مردم را به استفاده از بسترهای ارتباطی بیگانه تشویق کنند؛ چرا که نهادهای قانونی کشور، کنترلی بر سرویسها و نرم افزارهای خارجی ندارند و مدیران این سرویسها از قوانین و مقررات کشور ما پیروی و تبعیت نمی کنند و علاوه بر این بسیاری از این شبکه‌ها، ابزار تهاجم فرهنگی دشمن محسوب می شوند و برخی از مسوولان ما از این موضوع غافل هستند یا تغافل می‌کنند.

وی همچنین یادآور شده است: اکثر سرویسهای مذکور این قابلیت را دارند که اطلاعات کشور ما را که در بین کاربران رد و بدل می شود، جمع آوری و تحلیل کنند و در اختیار بیگانگان قرار دهند و این خطر بزرگی برای کشور ما محسوب می شود. معمولا هیچ کشوری اجازه نمی دهد که ارتباط بین شهروندانش در بستر امکانات خارجی انجام شود. من نمی دانم چرا برخی از مسوولان اصرار دارند که شهروندان ما را به سوی سرویسهای خارجی سوق دهند.

به گفته او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مرکز بزرگی تحت عنوان مرکز رسانه های دیجیتال را در اختیار دارد باید تلاش کند که سرویس های داخلی را که شبیه وی چت است تقویت کند تا مردم نیازمند سرویسهای خارجی مانند وی چت، وایبر، واتس اپ، تانگو، کوکو و … نباشند.

در حال حاضر هیچ منبعی به طور رسمی خبر از رفع فیلتر وی‌چت نداده است و به احتمال قوی دسترسی آزاد برخی کاربران به این شبکه به معنای رفع فیلتر آن نبوده است. پیش از این در برخی مقاطع زمانی شبکه اجتماعی فیس بوک برای مدتی به طور فیلتر نشده در اختیار کاربران قرار داشت که دراین باره مسوولان امر اعلام می کردند این اتفاق به دلیل تغییر IPها رخ میدهد چرا که یک سایت IP خود را تغییر دهد و IPهای جدید تا زمانی که مورد استفاده قرار نگیرند قابل شناسایی نخواهند بود.

خبرگزاری ایسنا
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x