تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

ترکیه در انتظار سفر “دکتر روحانی” به این کشور/ حمایت ترکیه از مذاکرات ایران و ۱+۵ تا حصول توافق نهایی ادامه دارد

  • کد خبر : 11522
  • 15 دی 1392 - 11:00
ترکیه در انتظار سفر “دکتر روحانی” به این کشور/ حمایت ترکیه از مذاکرات ایران و ۱+۵ تا حصول توافق نهایی ادامه دارد

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه روز شنبه در استانبول پیرامون روابط دو جانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

 

 

 

به گزارش حوزه سیاست خارجی کمال مهر، وزیران امور خارجه ایران و ترکیه روز شنبه در استانبول پیرامون روابط دو جانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

“محمدجواد ظریف” و “احمد داووداوغلو” همچنین پیرامون تاسیس شورای عالی همکاری‌های جامع دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و انرژی نیز بحث و تبادل نظر نمودند.

ظریف در این دیدار با اشاره به مناسبات ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در یک منطقه حساس و مهم، ضرورت تبادل نظر و هماهنگی‌های مستمر بین دو کشور در سطوح مختلف را مورد تاکید قرار داد.

وی با پراهمیت خواندن سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و نیز سفر دکتر روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ترکیه در آینده، به توافقات و همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های تجاری، حمل و نقل، انرژی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و فنی اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود توافقات دو کشور در این سفر نهایی و سپس عملیاتی شود.

ظریف همچنین با مهم خواندن موضوع نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور به عنوان یک دستاورد مهم، ایجاد تسهیلات برای مردم و تجار دو کشور را نیز در راستای تقویت همکاری‌های تجاری، ارتباط مردم با مردم و فرهنگی با اهمیت توصیف کرد.

وی علاوه بر همکاری‌های دو جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاری‌های چندجانبه با سایر کشورهای منطقه در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل و تجارت و انرژی خاطرنشان ساخت.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این ملاقات، دیدارها و مذاکرات ماهانه وزرای خارجه دو کشور نشانه اهمیت روابط و گستردگی همکاری‌های فی‌مابین دانست.

وی تصریح کرد: ترکیه مشتاقانه در انتظار سفر آتی نخست‌وزیر این کشور به تهران و سفر دکتر روحانی به ترکیه و برگزاری کمیسیون مشترک  اقتصادی دو کشور است و مایلیم با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تشکیل شورای عالی همکاری‌های دو کشور،  همکاری‌های فی‌مابین را سامان دهیم.

داوود اوغلو، انرژی، حمل ونقل، مبادلات فرهنگی ، امور مرزی و ایجاد تسهیلات کنسولی را از جمله مهمترین زمینه‌های همکاری دو کشور خواند و علاقه‌مندی آنکارا را برای گسترش بیشتر این همکاری‌ها اعلام داشت.

وی با ابراز علاقه‌مندی برای تقویت همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران از توافق ایران و ۱+۵ ابراز خشنودی کرد و حمایت ترکیه را از ادامه این مذاکرات تا حصول به توافق نهایی اعلام داشت.

در این دیدار همچنین طرفین پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و اوضاع عراق و راه‌های کمک به بحران‌ها از راه حل سیاسی رایزنی  کرده و بر ضرورت حل بحران‌ها از طریق راه حل مورد قبول مردم، احترام به رای مردم، کمک به توقف خشونت و درگیری و مقابله با افراط‌گرایی در منطقه و لزوم تمرکز و تقویت دیدگاه‌های مشترک و کاهش اختلاف دیدگاه‌ها در جهت کمک به صلح، ثبات، آرامش و کامیابی منطقه تاکید کردند.

اضافه می‌شود؛ برگزاری بیست و چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک، همکاری‌های اقتصادی دو کشور در ۲۳ لغایت ۲۴ دیماه ( ۱۳ _ ۱۴ ژانویه) در ترکیه نیز در این دیدار مورد توافق قرار گرفت.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x