تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

مقایسه نرخ رشد جمعیت در مناطق شیعه و سنی ایران

  • کد خبر : 11418
  • 15 دی 1392 - 0:53
مقایسه نرخ رشد جمعیت در مناطق شیعه و سنی ایران

امروزه وهابی‌ها به صورت رسمی و غیررسمی تبلیغ می‌کنند که حداقل دو زن و بیست بچه داشته باشید. آنها در سخنرانی‌های خود تصریح می‌کنند که با این کار می‌خواهند به مرحله‌ای برسند که مذهب ایران را تغییر دهند.

هدف اصلی وهابی‌ها از افزایش جمعیت چیست؟

امروزه وهابی‌ها به صورت رسمی و غیررسمی تبلیغ می‌کنند که حداقل دو زن و ۲۰ بچه داشته باشید؛ آنها در سخنرانی‌های خود تصریح می‌کنند که با این کار می‌خواهند …

به گزارش کمال مهر به نقل از «خبرگزاری دانشجو»؛ از سال‌ها پیش با کاهش نرخ رشد جمعیت، اروپاییان درباره صحت اتخاذ سیاست‌های کنترلی جمعیت خود تردید کردند، صفر یا حتی منفی شدن نرخ رشد جمعیت در برخی کشورها آژیر خطری بود که سیاست‌مداران را از وقوع یک بحران جمعیتی آگاه می‌کرد؛ به نحوی که برخی کشورها خود را در خطر انقراض می‌دیدند.

در نتیجه، به سیاست‌های مختلفی نظیر ایجاد تسهیلات برای مادران باردار، مرخصی زایمان و شیردهی، ارائه کمک‌های مالی به خانواده‌های دارای دو فرزند و بیشتر و تامین برخی هزینه‌های نوزادان و غیره روی آوردند.

مشکلات دولت‌های اروپایی در افزایش جمعیت چیست؟

 اما این اقدامات کفایت نمی‌کند؛ زیرا روند جهانی رو به سوی کاهش جمعیت دارد. در واقع، ۲ مشکل اساسی پیش روی دولت‌های اروپایی قرار دارد:

۱. کاهش تمایل جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده: افزایش فردیت در میان جوامع موجب کاهش تمایل به ازدواج شده است. افراد به خاطر رفاه و آسایش بیشتر و به وجود آمدن انواع مختلف سرگرمی برای پرکردن اوقات فراغت، حاضر به پذیرش مسئولیت‌های ناشی از ازدواج نیستند. در این میان آزادی روابط جنسی نیز به این مشکل بیشتر دامن زده است.

  ۲. افزایش شکل‌گیری خانواده‌های ۲ فرزندی و کمتر و همچنین عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری: با ترویج سیاست‌های کنترلی جمعیت و تشویق خانواده‌های دو فرزندی، اروپا با کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه شد که در ابتدا، امری خوشایند و مطابق با سیاست‌های تشکیل دولت رفاه بود، اما با ادامه این روند نرخ رشد جمعیت رو به سوی صفر و یا حتی منفی شدن نهاد.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا ما نیز با در پیش گرفتن سیاست‌های کنترلی جمعیت پا جای پای غرب می‌گذاریم و آیا مبنای اعتقادی و اهداف ما با غرب یکی است؟

کشورهای در حال توسعه باید از سیاست‌های جمعیتی کشورهای توسعه یافته درس بگیرند

نکته قابل توجه این است که اغلب کشورهای در حال توسعه در اجرای سیاست‌های جمعیتی، غرب را پیش روی خود دارند، به این معنا که کشورهای توسعه یافته در مراحل جلوتری این سیاست‌ها را اجرا کرده و مزایا و معایب آن را تجربه کرده‌اند.

 به طور ضمنی می‌توان گفت کشورهای در حال گذار، اروپا را به عنوان یک تجربه در مقابل خود دارند که ترسیم آینده را برای آنها بسیار سهل می‌کند.

اما تبعیت از راهبرد‌های توسعه‌ای غرب بدون در نظر گرفتن کمبود‌ها و کاستی‌های آن، مشکلی است که در تمام امور جامعه ما رسوخ کرده است. تنها با کمی درایت می‌توان با حذف معایب برنامه‌های توسعه‌ای غرب و با در نظر گرفتن ویژگی‌های بومی و اسلامی خود، راهبردهای توسعه‌ای جدیدی را طرح‌ریزی کرد.

کارآمدترین و مناسب‌ترین سیاست جمعیتی

اگر بخواهیم مناسب‌ترین سیاست جمعیتی را اتخاذ کنیم باید دو نکته را مدنظر داشته باشیم:

۱. رجوع به اسلام به عنوان پایه و اساس هویت خود تا از نظر اسلام درباره تعداد فرزندان و… مطلع شویم.

۲. کمک گرفتن از تجربه سایر کشورها تا معایب و نکات منفی آنها را تکرار نکنیم.

در واقع، ما باید یک سیاست جمعیتی اتخاذ کنیم که متناسب با اسلام بوده و علاوه بر این که فاقد معایب سیاست‌های جمعیتی سایر کشورهای غربی است متناسب با ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی ما باشد.

الگوی اسلامی سیاست‌های کنترلی جمعیت چیست؟

اکنون ما در جایگاهی قرار داریم که با اتخاذ سیاست‌های غرب مبنی بر کنترل جمعیت در سال‌های آینده به رشد منفی خواهیم رسید، اما مسلما الگوی ما با غرب تفاوت بسیار دارد. الگوی ما اسلام است، اسلام نظری یک‌جانبه و یک‌سویه درباره تعداد فرزندان و میزان جمعیت نمی‌دهد، بلکه با اشاره به فواید فرزندآوری و مضرات آن یک موقعیت میانه را برای خود حفظ می‌کند؛ هرچند گرایش اسلام به تعداد فرزندان بیشتر و جمعیت زیاد است و آن را مایه اقتدار جوامع می‌داند.

در واقع، با توسل به آیات و احادیث نمی‌توان به طور مطلق به رد یا قبول سیاست‌های کنترلی جمعیت دست زد؛ زیرا برخی آیات و احادیث صراحتا، افراد را به فرزندآوری تشویق کرده و در برخی دیگر مسئولیت‌های ناشی از تربیت فرزندان را به افراد گوشزد نموده است.

  در نتیجه، اسلام راه سومی را پیش روی ما می‌گذارد و آن عمل براساس مقتضیات زمان است. در واقع، می‌توان براساس مقتضیات و مصالح زمان، اقدام به کنترل جمعیت کرد یا مانع از کنترل جمعیت شد. البته، این امر برعهده عالمان دینی است که شرایط را رصد کنند و جامعه را به سمت مناسب سوق دهند.

هدف اصلی وهابی‌ها برای افزایش جمعیت

 علمایی هم‌چون آیت‌الله العظمی سبحانی و آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی به ما هشدار می‌دهند که در شرایط کنونی همه باید خطر نفوذ وهابیت را در کشور جدی بگیریم. در همین راستا دکتر علوی، استاد دانشگاه مشهد تصریح می‌کند در حالی که زوج‌های جوان ما تنها به داشتن دو فرزند و یا حتی یک فرزند اکتفا می‌کنند مفتی‌های وهابی تبلیغ افزایش جمعیت برای رسیدن به اکثریت را شعار خود قرار داده‌اند.

امروزه وهابی‌ها به صورت رسمی و غیررسمی تبلیغ می‌کنند که حداقل دو زن و بیست بچه داشته باشید. آنها در سخنرانی‌های خود تصریح می‌کنند که با این کار می‌خواهند به مرحله‌ای برسند که مذهب ایران را تغییر دهند.

مقایسه نرخ رشد جمعیت در مناطق شیعه و سنی ایران

لازم به ذکر است که این بررسی را می‌توان در زمینه نسبت شیعیان با سایر مذاهب حقیقی اسلامی از جمله اهل تسنن نیز صورت داد.

 نرخ رشد جمعیت در برخی مناطق سنی ۷ درصد اما در مناطق شیعی بین ۱ تا ۱.۳ درصد است. در برخی روستاهای مختلط‌نشین (شیعه و سنی‌نشین) وضع فاجعه‌بارتر است، مثلا روستایی را سراغ داریم که در گذشته ۶۵درصد آن را شیعیان و ۳۵ درصد را سنی‌ها تشکیل می‌دادند، اما امروزه ۸۶ درصد را سنی‌ها تشکیل می‌دهند.

 مهاجرت اهل‌سنت سرریز شده از شهرهای خود به شهرهای شیعه‌نشین برای تغییر بافت جمعیتی نیز انکارناپذیر است.

با توجه به اینکه همت اهل سنت بر افزایش جمعیت است و شعارهای مبنی بر کاهش فرزند بر فضای جمعیتی آنها تأثیری نداشته است، می توان چنین برآورد کرد که اگر این روند ادامه یابد براساس پیش بینی صاحب نظران ظرف کمتر از ۵۰ سال آینده، رئیس جمهور ایران نیز از میان اهل سنت خواهد بود، لذا جای این دارد خانواده شیعه این نوع تفکرات خود را اصلاح کنند و در این زمینه به صورت جهادی اقدام نمایند.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11418

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x