تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

کشند سرخ در خلیج فارس +عکس

  • کد خبر : 11312
  • 14 دی 1392 - 13:26
کشند سرخ در خلیج فارس +عکس

عکس‌های ماهواره‌ای نشان از نزدیک شدن مجدد کشند سرخ به خلیج فارس دارند. اما این اتفاق چه تاثیری بر زندگی ساکنان این مناطق می‌گذارد؟

 

کمال مهر: کشورهای حاشیه خلیج فارس و مناطق جنوبی ایران برای تامین آب شرب خود از تاسیسات آب شیرین‌کن استفاده می‌کنند. برای مثال، تعدادی از بزرگ‌ترین تاسیسات آب شیرین‌کن دنیا در سواحل امارات قرار دارند که سالیانه ۱۱۵ میلیارد گالن آب آشامیدنی را برای بیش از ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان دوبی فراهم می‌آورند. اما طی دهه‌های اخیر این تاسیسات بارها مجبور شده‌اند به دلیل بروز اختلالی غیر منتظره تولید خود را کند یا متوقف کنند:

کشند سرخ پدیده‌ای است که طی آن شکوفایی انفجاری جلبکی در آب دریا رخ می‌دهد. این جلبک‌ها در بیشتر مواقع حاوی فیتوپلانکتون‌هایی هستند که تراکم بالای آنها در منطقه باعث تغییر رنگ آب می‌شود. برخی از این فیتوپلانکتون‌ها از خود سم ترشح می‌کنند یا باعث فزونی اکسیژن تک اتمی محلول در آب می‌شوند که هر دو مورد به تخریب آبشش ماهی‌ها منجر می‌شود. همچنین باکتری‌های تجزیه کننده‌ای که از بقایای فیتوپلاکتون‌های مرده تغذیه می‌کنند، اکسیژن محلول آب را مصرف می‌کنند و در نتیجه ماهی‌ها و دیگر آبزیان منطقه دچار کمبود شدید اکسیژن شده، در نهایت به خفگی و مرگ آنها می‌انجامد

درسال‌های اخیر فزونی پدیده کشند سرخ در خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به ماهیگیران زده ‌است. علاوه بر آن، این جلبک‌ها باعث گرفتگی لوله‌ها و فیلترهای آب شیرین‌کن‌ها می‌شوند. برای هشدار در خصوص حمله قریب الوقوع جلبکی، برخی از کشورها از سال ۲۰۱۲ / ۱۳۹۱ اقدام به دریافت مشاوره از داده‌های یکی از پروژه‌های آژانس فضایی اروپا (اسا) گرفته‌اند. برخی از ماهواره‌های پایش زمینی اسا مجهز به نرم‌افزاری هستند که سطح آب را به دنبال کلروفیل جلبک اسکن می‌کند، رخدادی که بر اساس شدت رنگ قرمز موجود در عکس آشکار می‌شود. زمانی‌که ماهواره عبوری عکسی از شکوفایی جلبکی می‌گیرد، مسئولان دولتی هشداری برای تاسیسات آب شیرین‌کنی ارسال می‌کنند. پس از آن مسئولان کارخانه تنها چند روز وقت دارند تا تصمیمات لازم را در خصوص ادامه کار و میزان تولید اتخاذ نمایند.

 

خبرآنلاین

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x