تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

روایت جدید از آنچه در مذاکرات ژنو گذشت

  • کد خبر : 11030
  • 14 دی 1392 - 9:03
روایت جدید از آنچه در مذاکرات ژنو گذشت

یک ماه و اندی پس از امضای توافقنامه هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ در ژنو، خبرگزاری رویترز از نقش بیل برنز معاون جان کری در امضای توافقنامه ژنو پرده برداشت.رویترز در حالی از برنز به عنوان مرد پشت‌پرده توافقنامه ژنو یاد می‌کند که عکس وی در هیچ کدام از تصاویر مشهور متعلق به توافقنامه ژنو دیده نشد.

کمال مهر: یک ماه و اندی پس از امضای توافقنامه هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ در ژنو، خبرگزاری رویترز از نقش بیل برنز معاون جان کری در امضای توافقنامه ژنو پرده برداشت.رویترز در حالی از برنز به عنوان مرد پشت‌پرده توافقنامه ژنو یاد می‌کند که عکس وی در هیچ کدام از تصاویر مشهور متعلق به توافقنامه ژنو دیده نشد.

رویترز گزارش داد؛ یک روز قبل از مذاکرات ژنو و توافق میان ایران و کشورهای ۵+۱ باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به نزدیکان خود در کاخ سفید گفت که مطمئن است بهترین تیم ممکن را به ژنو فرستاده است. در این زمان جان کری هنوز در سفر خود به خاورمیانه در تل‌آویو به سر می‌برد و هدایت تیم آمریکا را وندی شرمن عهده‌دار بود.رویترز اما به نقل از دنیس مک دونو، رئیس کارکنان کاخ سفید می‌گوید منظور باراک اوباما نه تیم رسمی آمریکا، که بیل برنز و افراد دیگری بود که تحت هدایت او در ژنو به سر می‌بردند.

بیل برنز کیست؟

به گزارش دویچه وله، بیل برنز دیپلماتی ۵۷ ساله با ۳۱ سال سابقه‌ کار در سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی است. وی فرزند یک ژنرال بازنشسته‌ ارتش آمریکا و فارغ‌التحصیل دانشگاه فیلادلفیاست. مردی که به جز انگلیسی، به ۳ زبان عربی، فرانسه و روسی مسلط است و مرد پشت‌پرده‌ بررسی حمله‌ آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز بود. او که مسئولیت بخش سیاست خاورمیانه‌ ایالات متحده‌‌ آمریکا را از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ عهده‌دار بود، در بسیاری از بحث‌های سرنوشت‌ساز دولت آمریکا با نهادهای نظامی این کشور در این دوره‌ زمانی مهم حضور مستقیم داشت. رویترز می‌گوید در سال‌های اخیر برنز نقش میانجیگری میان باراک اوباما و نهادهای نظامی یا سیاستمداران تندروتر آمریکا را برعهده گرفته است.

بنابر ادعای رسانه‌های غربی، بیل برنز در ۹ ماه اخیر به همراه جیک سالیوان، معاون جو بایدن، پنج بار به شکل محرمانه با مقامات ایرانی با میانجیگری عمان دیدار و مذاکره داشته است. خبر این دیدارهای محرمانه میان ایران و آمریکا بعد از اعلام توافق هسته‌ای ژنو برای اولین‌بار رسانه‌ای و اعلام شد. بنا به گزارش رویترز در تمام روزهای مذاکرات هسته‌ای ژنو، بیل برنز و همراهانش با هواپیماهای نظامی و از درها و راه‌پله‌های دور از چشم حضار به هتل محل مذاکرات رفت‌وآمد می‌کردند تا خبرنگاران رسانه‌ها متوجه‌ حضور آنها نشوند. رویترز برنز را به عنوان دیپلماتی معرفی می‌کند که علاقه‌ای به شناساندن خود ندارد و به پیگیری دیپلماسی به دور از حضور رسانه‌ها و جنجال خبری علاقه دارد

بیل برنز علاقه‌ای به دیپلماسی عمومی ندارد. او از گفت‌وگو با رویترز هم برای تنظیم این مطلب خودداری کرده است. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ سابق آمریکا در کابینه‌ دوم جورج بوش، بیل برنز را مردی با توانایی‌های بسیار در امر دیپلماسی معرفی می‌کند. او می‌گوید وقتی در صحبت‌هایش با جورج بوش به او گفت که دولت اوباما برنز را برای مذاکره‌ پنهان با مقامات ایرانی فرستاده است، بوش جواب داد: «خب، او به خوبی مذاکرات را پیش خواهد برد.»

تابناک
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=11030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x