تارخ انتشار: دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
کد خبر : 99569
چاپ خبر

از کمپین ” خرید خودرو ممنوع “تاصدای ترک خوردن غول خودروسازان وطنی که کم کم به گوش می رسد

چند روزی از کمپین ” خرید خودرو ممنوع ” در فضای مجازی می گذرد و هرچند رکود فعلی در این صنعت و بازار خودرو بیش از هرچیز حاصل عملکرد خود خودروسازان است ، آغاز چنین حرکتها و ایجاد چنین کمپینهایی صاحبان این صنعت را بیش از پیش نگران کرده است

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛:این درحالی است که طبق معمول آقایان خودروساز و کسانی که از قبل آنان به نان و نوا وموقعیتی رسیده اند ، به جای ریشه یابی موضوع و یافتن علت قهر مردم با این صنعت ، باز آسمان را به ریسمان بافته و عالم و آدم را مقصر می دانند غیر از خود و باز هم در حرکتی از پیش آشکار شده ، سعی در ایجاد رعب و وحشت دارند که اگر صنعت خودرو نباشد چنین می شود و چنان !
جالب است که خودروسازان داخلی که طی ۵۰ سال اخیر هیچ عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولاتشان نداشته اند ، فلان کمپین و سخنان فلان نماینده مجلس و چند ده کامت در ذیل فلان خبر خودرویی را عامل رکود صنعت قلمداد می کنند و حاضر نیستند به عملکرد غیرقابل دفاع خود در این صنعت که منجر به نارضایتی‌های بیش از پیش مصرف کنندگان شده و کار را به “تحریم خرید خودرو” کشیده است ، بیاندیشند و برای آن چاره ای کنند !
و دقیقا اینجاست که گلادیاتورهای همیشه حاضر به یراق از راه می رسند و نقش ” تکراری ” و البته ” بی مزه ” خود را ایفا می کنند که اگر گلی از سر صنعت خودرو کم شود فلان مقدار ارز از کف می رود و این تعداد شغل از بین می رود و صنعت کشور راکد می شود و چه کسانی که به خاک سیاه نمی شینند و چنین و چنان !
صنعت خودرویی که حمایتهای بی دریغ چندین دهه ای دولتها را امروز “دخالتهای دولت ” نام می نهد و فراموش کرده اگر لحظه ای دولت حمایتهای خود را از این “صنعت عزیز کرده ” بردارد و تعرفه های عادلانه واردات خودرو اعمال شود و آنی ایمنی و رضایت مردم در نظر گرفته شود ، رکود که هیچ ، بساط آقایان خودرو ساز خود به خود برچیده می شود و نیاز به کمپین و تحریم خرید خودرو و غیره و ذالک نیست !
جالب است که آقایان مدام فضای اقتصادی و بویژه نرخ سود بانکی را یکی از عوامل ایجاد مشکل برای صنعت خودرو عنوان می کنند و باز مشخص نیست درک و شعور مردم ایران به چه انگاشته شده که صحبتی از این موضوع به میان نمی آورند که به خاطر همین سود بانکی ، پولهایی را که باید صرف ارتقای کیفیت تولید ، بروز رسانی محصولات ، کاهش هزینه ها و به تبع آن کاهش قیمت و افزایش خدمات پس از فروش می کردند ، دربانکها بلوکه کرده و تقریبا همه کاری از بانکداری و بنگاه داری تا ساختمان سازی و غیره می کنند ، جز ” خودرو خوب ” ساختن و حاضر نیستند باور کنند دیگر دوره ای که از ده ها ماه پیش محصولات آنچنانی خود را پیش فروش می کردند گذشته و فضا فضای رقابت است و تازه نه آن رقابت سالمی که در همه جای دنیا هست و باید باشد و باید ” باشند تا صبح دولتشان بدمد”!
ارز بری هم از دیگر بهانه هایی است که گلدیاتورها در به اصطلاح دفاع از صنعت خودرو عنوان می کنند و مدام بر این طبل می کوبند که اگر خودرو سازی تعطیل شود باید نیاز سالانه یک و نیم میلیون دستگاهی بازار ایران به خودرو را از طریق واردات تامین کرد که باید رقمی معادل ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود ، بنابر این دو دستی باید به این صنعت عزیز چسبید و اجازه نداد آب در دلش تکان بخورد !
آقایان خودرو ساز را نمی دانیم ! ولی مردم ایران اینقدر کم حافظه نیستند که فراموش کرده باشند سالها ادعای خودکفایی و ساخت داخل آقایان خودرو ساز گوش فلک را کر کرده بود ، اما به محض اینکه قیمت ارز در سال۹۰ افزایش یافت قیمت محصولات آقایان یک شبه سه برابر شد و دلیل آن ارز بری خودرو بود . تا جایی که بعدها کاشف به عمل آمد ساخت داخل ادعایی بیش نبوده و حداقل از جنبه ارز بری اتفاق خاصی نیافتاده است و ۹۰ درصد قیمت خودرو به قیمت ارز بستگی دارد . این چیزی است که آقایان خودرو ساز ادعا می کنند .
در این شرایط چگونه است که صنعت خودرو سای جلوی خروج ارز از کشور را می گیرد ؟ مگر خودرو داخلی ارز بری ندارد ؟ مگر خودرو داخلی مجانی ساخته می شود ؟ بر چه اساسی آقایان مدعی هستند که ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود ؟
با همان معیاری که خودرو سازان حداقل در زمان افزایش قیمت ارز ارائه کردند و به بهانه آن محصولات رقت انگیز و بی کیفیت خود را به سه برابر قیمت به مردم فروختند ، خودرو داخلی هم حدود ۹۰ درصد ارز بری دارد و تفاوت آن با واردات خودرو حداکثر ۱٫۵ میلیارد دلار است . مبلغی که بی تردید ارزش آسایش و رفاه مردم ، ایمنی و حفظ جانشان و راحتی اعصابشان را دارد ! هرچند اینها واژه هایی است که خوردو سازان کشور کاملا با آن غریبه اند و سخت بتوان تصور کرد جز سود خود به چیز دیگری بیاندیشند .
بهانه ” ایجاد اشتغال ” و “وابستگی صنایع کشور به صنعت خودرو” هم دیگر شعارهای نخ نمایی است که بارها به آنها از سوی کارشناسان پاسخ داده شده است . البته ما اصلا و به هچ عنوان موافق تعطیلی صنعت خودرو نیستیم و آن را به صلاح کشور و صنعت نمی دانیم ، اما موضوع اینجاست که تا زمانی که آقایان خودرو ساز فقط به منافع مقطعی خود فکر می کنند ، سعی در سوء استفاده از فضای بسته اقتصادی و تعرفه های واردات دارند ، تنها و تنها به سود خود می اندیشند و تا زمانی که کوچکترین ارزشی برای تامین رضایت مشتری قائل نیستند ، اوضاع بر همین مدار خواهد بود و نیازی نیست کسی برای تعطیلی صنعت خودرو کاری کند یا کمپین فضای مجازی تشکیل دهد ، و این صنعت به مرور ، خود به خود و در آینده ای نه چندان دور در سایه عملکرد خودروسازان تعطیل خواهد شد .
آقایان خودروساز بهتر است به جای جو سازی های رسانه ای،زدن حرفهای تکراری و نخ نما ، مظلوم نمایی یا ایجاد ارعاب در دل مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس از بیکاری و رکود صنعت و غیره … قدری به خود بیایند ، روشهای صحیح مدیریت را بیاموزند ، هزینه های آنچنانی تولید خود را پایین بیاورند و قدری هم به فکر آرامش و جان و مال مردم باشند .
مردم ما مردم نجیبی هستند که انتظار آنچنانی هم ندارند ، کافی است یک محصول “قابل تحمل” با قیمتی ” معقول ” به آنان ارائه شود و این جلوی ورشکستگی و تعطیلی صنعت خودرو را خواهد گرفت . در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که شاهد شکستن شاخ ” غولهای جاده قدیم ” و به زانو درآمدنشان در برابر “اژدهای زرد” و غیره … خواهیم بود . شکستنی که صدای ترکهای آن کم کم به گوش میرسد .
منبع:عصر ایران
انتهای پیام/

پاسخی بگذارید »

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • آخرین اخبار
  • ابهامات بزرگ در درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها/ تکلیف نامعلوم ۶۵ هزار میلیارد تومان از پول بیت المال/ سازمان بازرسی ورود کند
    فیلم‌اولی‌ها چطور سد ورود به سینما را پشت سر می‌گذارند؟
    نابینایان هم صاحب کتابخانه می‌شوند/ کتابخانه‌ای مجهز در پایتخت
    «مبارک» حامی بازارچه نوروزی خیریه «رعد» می شود
    رکورددارهای اسکار را بشناسید
    جشنواره ای که با ۱۰ میلیون تومان برگزار شد/ معرفی برگزیدگان
    ضرری که افزایش قیمت بلیت‌ به هنر هفتم می‌زند
    «لالالند» و «دکتر استرنج» جایزه طراحی لباس را بردند
    دست فروشان شهرستان فردیس در دو طرح مجزا ساماندهی می شوند/ ۱۰۰ نفر در طرح ساماندهی ثبت نام کرده اند
    کارگاه عکاسی آیینی در کرج برگزار می شود
    اولین حراج سالانه آثار هنرمندان تجسمی استان البرز برگزار می شود
    صادق زیباکلام: می‌دانستم عارف بی‌عرضه است +فیلم
    شرایط تملک نصف دارایی مرد پس از طلاق چیست؟
    صحبت‌های جنجالی کواکبیان در مورد رئیس‌جمهور + فیلم
    تکلیف قیمت بنزین در سال ۹۶ مشخص شد
    غافل‌گیری دردناک حین پیاده روی + فیلم
    مراقبت از لوله های نفتی زیر دریا توسط یک مار!+تصاویر
    ترامپ در حال دوشیدن گاو + عکس
    بدون آنکه ریالی هزینه کنید، فرش و موکت تان را برق بیاندازید
    با شوهر چشم چران چطور برخورد کنیم؟
    تمامی حقوق متعلق به وبسایت خبری تحلیلی کمال مهر بوده و هرگونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز خواهد بود.
    Powerd By: Kordaki.Net