تارخ انتشار: دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
کد خبر : 90950
چاپ خبر

بررسی اصلاح الگوی مصرف در اقتصادمقاومتی در گفتگو با کارشناسان اقتصادی-بخش اول

اقتصاد کشور دچار «تضاد و بمباران تبلیغاتی غلط »است

آنچه که در خصوص اصلاح الگوی مصرف که بخش مهم اقتصاد مقاومتی است موضوع تبلیغات صحیح در این راستا می باشد و این در حالی است که در سیاست تبلیغات رسانه‌ای کشور “تبلیغات” صرفاً جهت بهره‌وری اقتصادی ملاک اصلی رسانه ها بوده و جنبه های فرهنگ سازی و ایجاد یک نوع سبک زندگی صحیح را القا نکرده و موجب ایجاد نوعی مصرف زدگی نیز می باشد.

گروه اقتصادی «کمال مهر»؛

آنچه که در خصوص اصلاح الگوی مصرف که بخش مهم اقتصاد مقاومتی است موضوع تبلیغات صحیح در این راستا می باشد ،و این در حالی است که در سیاست تبلیغات رسانه‌ای کشور “تبلیغات” صرفاً جهت بهره‌وری اقتصادی ملاک اصلی رسانه ها بوده و جنبه های فرهنگ سازی و ایجاد یک نوع سبک زندگی صحیح را القا نکرده و موجب ایجاد نوعی مصرف زدگی نیز می باشد؛ و در خصوص صنایع نیز هیچگونه ترمیم و بازسازی در جهت اصلاح الگوی مصرف صورت نگرفته است.

مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف بارها تاکید کردند: «مسئلهی اصلاح الگوی مصرف است؛ مسئلهی صرفهجویی، پرهیز از ریختوپاش، پرهیز از اسراف، پرهیز از هزینهکَردهای زائد است».

محمد ساسانی منفرد کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفتگو با «کمال مهر»؛ در موضوع اصلاح الگوی مصرف در درجه اول باید گفت :نظام تولیدی ما از یک سری مشکلات رنج می برد،۱- نیروی انسانی ما توانمند نیست. ۲-درفرهنگ سازی فعالیت درستی نشده است چه در فرهنگ سازی مصرف،تولید، وجدان کاری و مسائلی از این قبیل ؛ مشکل اصلی اقتصاد در کشور ما متاسفانه در هر دو موضوع مصرف و تولید می باشد.

ما دو سیگنال مخالف داریم در فضای تبلیغی مطرح می شود، ما انرژی را گران میکنیم تا شما کم مصرف کنید،در وضعیتی قرار داریم که منابع کشور اسراف می شود و ما داریم منابع نسل بعد را هم میخوریم؛ و لی از طرفی در تبلیغات بازرگانی به مصرف کننده مدام سیگنال افزایش مصرف داده می شود، می گوییم بجای خرید یک محصول ده عدد بخرید تا فلان جایزه را برنده شوید. یا فلان برنج را بخرید که جایزه ببرید، یا پیام می دهند، با گوشی تلفن زیاد حرف بزنید که جایزه ببرید؛ این موارد ترکیبی از اسراف  و قمار  است .

از یک طرف می گوییم “کم مصرف” کنید و از سوی دیگر تلویزیون با ابزاری خیلی قوی  “تشویق به مصرف” می کند، این یک تعارض است و یک شنونده و مخاطب  این موضوع را چطور هضم می کند؟، “بی خودی مصرف کنید و بیخودی پولدار می شوید، هر دو هم مخالف نص قوانین اسلام است”؛ شما وقتی در تعارض قرار میگیرید خیلی از پیام های مثبت اثر گذاری آن در شما کم می شود.

 

مقام معظم رهبری :
ما به مردم نمیگوییم که ریاضت بکشند؛ اینجور گاهی بعضی القا میکنند. بعد از آنکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، هنوز مرکب آن خشک نشده، یک عدهای شروع کردند که “اینها دارند مردم را به ریاضت دعوت میکنند”؛ نه، بههیچوجه اینجور نیست، بلکه بعکس است؛ ما معتقدیم که اگر این سیاستها اعمال بشود، وضع مردم بهتر خواهد شد، طبقات ضعیف گشایش پیدا خواهند کرد.

 

 

 

رضا مختارپور کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تاثیر تبلیغ در رشد اقتصادی در گفتگو با “کمال مهر” اظهار داشت: تبلیغات تجاری محصولات علاوه بر آثار اجتماعی فرهنگی و آثار سیاسی هم دارد که در نهایت بازگشت همه آنها به اقتصاد است؛ می شود گفت: تبلیغات تجاری به منزله چاقوی است که اگر به درستی به کار گرفته نشود نه تنها رشد اقتصاد داخلی را در پی نخواهد داشت بلکه به تخریب آن هم منجر خواهد شد.

برای مثال تبلیغات بازرگانی غیر مستقیم کالا که در آن با پیوند با آرزوهای خریدار فرضی و شیوه های زندگی مطلوب نشان داده می شود در سبک زندگی مردم جامعه اثر می گذارد.این اثر تبلیغات می تواند مثبت باشد آنجایی که صرفه جویی را رواج می دهد و هم متواند منفی باشد آنجای که به مصرف گرایی دامن می زند. و متاسفانه این اثر منفی و ایجاد گسترش جامعه مصرفی چیزی است که امروزه در بیشتر تبلیغات به چشم میخورد.

 

محمدصادق تیموری تولید کننده دستگاه های صنعتی در خصوص تبلیغ صحیح در اصلاح الگوی مصرف و برخی موانع آن در گفتگو با “کمال مهر”تصریح کرد: دولت سعی کرد با “هدفمندی” مصرف سوخت را کنترل کند،با تبلیغاتی که صورت گرفت تا حدودی در خانه ها مصرف انرژی کم شد، و در این زمینه موفق عمل شد،  ولی در صنایع موفقیت چندانی کسب نشد و بهره وری در صنایع بالا نرفت،مشکلات ساختاری که در خصوص اصلاح الگوی مصرف داریم و مهم ترین بخش آن “صنایع” است، که اغلب آنها فرسوده هستند، علی رغم اینکه چون تکنولوژی ها فرسوده و صاحبان صنایع با مشکلات مالی و فنی مواجه هستند؛ لذا اصلاح الگوی مصرف در صنایع خیلی مهم می باشد که متاسفانه از نگاه مسئولین مغفول مانده و هیچ حمایتی صورت نمی گیرد.

 

در پایان به نظر میرسد  در اجرای یک سیاست اگر هماهنگ عمل نشود و همه بخش ها ائم از تولید و مصرف، سیگنالهایی که می دهد هماهنگ نباشد این سیاست ، سیاست موفقی نخواهد بود.اگر در فرهنگسازی تولید و مصرف تبلیغات صحیح وجود نداشته باشد و مدام دچار تضاد و بمباران تبلیغاتی غلط باشیم و سیاست‌های تبلیغاتی را تغییر ندهیم، نسلی تربیت می شود که اهل کار و اخلاق اقتصادی نبوده لذا باید با فکر و در جهت سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت اقتصادی کشور پیش برویم.

انتهای پیام/

 

اقتصاد مقاومتی

 

یک دیدگاه »

پاسخی بگذارید »

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • آخرین اخبار
  • عکس/ تیپ جالب مهدی رحمتی
    چهره جالب کامیابی‎نیا بعد از جشن تولدش+عکس
    مخمصه شوم عروس باردارایرانی در اتریش
    معترضان به حذف یارانه نقدی اینجا کلیک کنند
    مهران مدیری وقتی دانش آموز ابتدایی بود +عکس
    علت جدایی‌ام را بگویم استقلال بدجوری به هم می‌ریزد
    پیشنهاد شرم آور دونالد ترامپ به ملکه زیبایی در هتل+عکس
    «ضدهوایی» سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی شد+عکس
    سخنگوی غیر رسمی دولت روحانی در آمریکا کیست؟!/ اگر هاشمی نبود «افغانستان» می‌شدیم؛ اگر برجام نبود «ونزوئلا»!
    عکس/عینک بزنید!
    وقتی آرامگاه عمار یاسر با خاک یکسان شد + تصاویر ماهواره‌ای
    عکس/ رضائیان از پرسپولیس رفتنی شد
    تعطیلی پنج شنبه در بهبود آلودگی کرج موثر است/ ۲ میلیون لیتر مازوت را در نیروگاه منتظر قائم پلمپ کردیم
    هدستی با صدای دالبی ۷.۱ کاناله مخصوص حرفه ای ها
    گوگل بلاخره کوتاه آمد!
    علی کریمی در تیم منتخب بایرن+تصویر
    امکانات باید درتمام شهرها عادلانه تقسیم شود/ مشکلات مردم شهرستان فردیس مطرح شد
    با این غذا فرزندتان هرکول می‌شود + دستورالعمل
    بازگشایی جاده ابریشم +تصاویر
    تمامی حقوق متعلق به وبسایت خبری تحلیلی کمال مهر بوده و هرگونه کپی برداری تنها با ذکر منبع مجاز خواهد بود.
    Powerd By: Kordaki.Net