تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

آشنایی با غول‌ پنهانکار ارتش چین که مهمان نیروی دریایی ایران است +عکس

  • کد خبر : 56469
  • 09 مهر 1393 - 10:38
آشنایی با غول‌ پنهانکار ارتش چین که مهمان نیروی دریایی ایران است +عکس

بکارگیری ۴ رادار آرایه فازی فعال برای پوشش ۳۶۰ درجه به همراه استفاده از موشک های ضد هوایی برد بلند HHQ-9 در حقیقت مهندسی معکوس چین از اس ۳۰۰ روسی است، برای اولین بار توانایی دفاع هوایی برد بلند حتی بر علیه موشک های بالستیک را به این مدل از شناورهای چینی اعطاء می کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیتکمال مهر، صبح روز شنبه ۲۹ شهریورماه، ناوگروه هفدهم نیروی دریایی ارتش چین پس از هفته ها ماموریت مقابله با دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن، به بندرعباس وارد شد و چند روزی را میهمان منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دو فروند شناور نظامی حاضر در این ناوگروه ناو لجستیک چانگ چون و ناوشکن Changchun از جمله جدیدترین و پیشرفته ترین شناورهای چینی هستند که بخش عمده آن توسط صنایع بومی این ابرقدرت نظامی طراحی و به تولید انبوه رسیده است و حضور آنها در کشورمان که اولین حضور رسمی چنین شناورهای چینی در بنادر ایران است، قطعا پیام ها و ثمرات مهمی را به دنیال خواهد داشت. شناور لجستیک چانگ چون یک شناور پشتیبانی سنگین ۲۰ هزارتنی با توانایی انجام عملیات های گوناگون در حمایت از شناورهای نظامی در جریان عملیات رزمی بوده و می تواند به شناورهای گوناگون سرویس بدهد. اما توجه ما در این مطلب بیشتر به ناوشکن چینی Changchun است که با داشتن ۴ رادار آرایه فازی آغازگر بسیاری از اولین ها در نیروی دریایی ارتش چین بوده است.در این مطلب با این شناور پیشرفته و مهم، بیشتر آشنا خواهیم شد.

ناوشکن Changchun

شناور قدرتمند این گروه رزمی ناوشکن Changchun از خانواده ناوشکن های کلاس Type 052C است که از جمله نیرومندترین شناورهای نیروی دریایی چین به حساب می آید. از جهات بسیاری این ناوشکن پنهان کار چینی، یک گام بلند در توانایی های دریایی این کشور به حساب می آید.

بکارگیری ۴ رادار آرایه فازی فعال برای پوشش ۳۶۰ درجه به همراه استفاده از موشک های ضد هوایی برد بلند HHQ-9 مدل دریایی موشک HQ-9 که در حقیقت مهندسی معکوس چین از اس ۳۰۰ روسی است برای اولین بار توانایی دفاع هوایی برد بلند حتی بر علیه موشک های بالستیک را به این مدل از شناورهای چینی اعطاء می کند.

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
ورود ناوشکن Changchun به بندرعباس

ناوشکن Changchun با شماره بدنه ۱۵۰ به تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی وارد خدمت ناوگان دریای شرق ارتش چین شده و از جمله شناورهای جدیدالورود به ناوگان قدرتمند دریایی چین محسوب می شود.

ناوشکن های این کلاس با وزنی در حدود ۷ هزار تن ، طول ۱۵۵ متر و عرض ۱۷ متر با ماموریت اصلی دفاع هوایی از ناوگان نیروی دریایی ارتش چین طراحی و ساخته شده است. قلب این ناوشکن پیشرفته چینی رادارهای آرایه فازی Type 348 است که بنا بر برخی از اطلاعات در باند اس فعالیت کرده و دارای بردی در حدود ۴۵۰ کیلومتر است.

یک رادار برد بلند دو بعدی به همراه دو رادار کنترل آتش برای موشک های ضد کشتی و توپهای دفاع نزدیک این سامانه دیگر رادارهای نصب شده بر روی این شناورها هستند.

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
ناوشکن Changchun

بخش اصلی تسلیحاتی ناوشکن های این کلاس ۴۸ فروند موشک سطح به هوای  HHQ-9 با برد ۲۰۰ و ارتفاع درگیری ۳۰ کیلومتر است که توان درگیری با اهداف پرنده و حتی موشکهای بالستیک را نیز دارا می باشد. سلاح اصلی این موشک در نقش ضد کشتی ۸ فروند موشک YJ-62 با برد ۲۸۰ کیلومتر و سرجنگی ۳۰۰ کیلوگرمی با قابلیت ثانویه حمله به اهداف زمینی است.

یک قبضه توپ ۱۰۰ میلی متری به همراه دو سامانه دفاع نزدیک Type 730 نیز بخش دیگری از تسلیحات این ناوشکن را تشکیل می دهد.

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
پرتاب موشک ضد هوایی HHQ-9

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
موشک کروز YJ-62

در بخش جنگ ضد زیردریایی این ناوشکن به سامانه سونار فعال و غیر فعال SJD-8/9 ساخت چین به همراه ۶ پرتابگر اژدر مجهز است. راکت اندازهای ضد زیردریایی نیز بر روی این ناوشکن نصب شده است. این شناور قابلیت حمل یک فروند بالگرد روسی کاموف ۲۷ روسی و یا Z-9C ساخت چین را دارد.

آشنایی با دو میهمان قدرتمند چینی نداجا+عکس
ورود شناورهای چینی به بندرعباس- بالگرد Z-9C بر روی عرشه مشخص است

بخش پیشران این ناوشکن شامل دو پیشران توربین گازی هرکدام به قدرت ۲۴ مگاوات و دو موتور دیزل هر کدام به قدرت ۵ مگاوات است که سرعتی در حدود ۵۵ کیلومتر در ساعت را برای این ناو فراهم می کند. برد این ناوشکن نیز در حدود ۸۷۰۰ کیلومتر است.

ناوشکن های Type 052C دارای ۲۸۰ نفر خدمه بوده و تاکنون ۶ فروند از آنها ساخته شده و ۵ فروند آنها وارد خدمت شده است.

این دوشناور چینی قرار است به تمرین مشترک با خدمه ایرانی بپردازند و قطعا تمرین با این شناورهای پیشرفته می تواند به افزایش توانایی ها و اعتماد به نفس بیشتر رزمندگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=56469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x