تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

خراسان یعنی سرزمین فقاهت و اعتدال/ از رکود خارج شده‌ایم

  • کد خبر : 54377
  • 16 شهریور 1393 - 8:21
خراسان یعنی سرزمین فقاهت و اعتدال/ از رکود خارج شده‌ایم

رئیس جمهوری کشورمان در جمع مردم استان خراسان گفت: سرزمین خراسان یعنی سرزمین سخنان آتشین شهید هاشمی‌نژاد،‌ سرزمین مرجعیت که آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی، مرجع عالی‌قدر و آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع بزرگ عراق از این سرزمینند و خراسان یعنی سرزمین اعتدال!

به گزارش کمال مهر؛ دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان دقایقی پیش با حضور در حرم مطهر حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و در بین مردم این شهر با ابراز سلام و درود خالصانه بر روان پاک و مطهر هشتمین پیشوا و مولای شیعیان جهان گفت: آرزوی همه ایرانیان و شیعیان این است که در چنین شبی در کنار بارگاه آن امام همام باشند و چه سعادتی برای همه زائران و برای دولت خدمتگذار که امشب به زیارت این مرقد منور تشرف یافته است.

روحانی با تجلیل از مقام شامخ امام هشتم اظهار داشت: امام هشتم، امام بزرگ شیعیان، امام پرافتخار برای ایرانیان و سرزمین پارس و پارسیان و شیعیان و اقوام مختلف سرزمین ایران است.

وی افزود: شاید برای امام هشتم سفر به مرو و خراسان با فشاری که دولت عباسی زمان براو وارد آورده بودند کاری بس دشوار و سخت بود، او پیام حاکم زمان را نه رد کرد و نه پذیرفت!

رئیس جمهوری با بیان اینکه فشار مامون برای سفر آن حضرت به پایتخت جهان اسلام آن زمان “‌مرو” هم برای علی‌بن موسی الرضا پذیرشش امکان‌پذیر بود که از آغاز صورت پذیرد، و هم رد آن، تاکید کرد: علی‌رغم همه سختی‌ها و مشکلات که احتمال شهادت امکان‌پذیر بود اما امام هشتم راه وسط و اعتدال را انتخاب کرد!

روحانی خاطرنشان کرد: امام هشتم راهی را بر مبنای تدبیر امامت برگزید، او از شعار افراطیون و تندروها که بگویند چرا امام هشتم در برابر دعوت یک خلیفه جائر تسلیم شده است نترسید و نه آنکه در برابر آن پیام، دعوت ردی انتخاب کرد که آن زمان می‌توانست موجب خونریزی در دنیای اسلام و علویان در برابر عباسیان و عرب آن زمان در برابر ایرانیان شده و شرایط بسیار سختی در دنیای اسلام به وجود آورد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) راه وسط، راه اعتدال و راه تدبیر در زندگی سیاسی را به ما اموخت، اظهار داشت : او علی‌رغم اینکه پیام مامون را رد نکرد و بعد از اصرار قبول کرد در برابر قبر پیامبر(ص) آنچنان سخن گفت که نارضایتی خود را به گوش جهانیان رساند، او از این فرصتی که دشمن ایجادکرده بود بهره‌برداری و استفاده کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه ایران سرزمین عشق به خاندان رسالت بود افزود: یکی از دلایلی که مامون اصرار داشت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به این سرزمین سفر کند برای جذب افکار ایرانیان عاشق خاندان رسالت بود.

رئیس جمهوری در ادامه گفت: خراسان، طبرستان،‌قم و ری با زور ایمان نیاوردند و ایران جز بخش کوچک آن با عشق به اسلام و با فهم بلندشان در شناخت دین راستین و راه خاندان رسالت و اهل بیت، راه اسلام و عشق به امیرالمونین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت را برگزیدند.

وی اظهار داشت: ایران فهیم شرافتمند قهرمان آگاه هوشیار،‌خود برترین دین و بهترین راه را که راه خاندان رسالت بود برگزید و امام هشتم در توقفش در اهواز ، فارس و بالاخره در خراسان در برابر عشق مردم ایران فرصتی یافت تا خود را برای جهانیان ابراز دارد.

روحانی با برشمردن ویژگی‌های سرزمین خراسان و ختم این ویژگی‌ها به واژه “اعتدال”  ادامه داد: خراسان یعنی سرزمین ادب، ‌یعنی سرزمین شعرا، یعنی سرزین رودکی،‌ یعنی سرزمین فردوسی، یعنی سرزمین زنده کردن ادب پارسی، یعنی سرزمین ادب و ادبیات و تاریخ، یعنی سرزمین بیهقی، یعنی سرزمین انقلاب خراسان، یعنی سرزمین ایستادگی،‌ یعنی سرزمین رهبری نهضت اسلامی در این شهر و در این دیار توسط مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی)(صلوات حضار)، یعنی سرزمین سخنان آتشین شهید هاشمی نژاد،‌ یعنی سرزمین مرجعیت خراسان، یعنی سرزمین آیت‌الله العظمی وحید خراسانی و آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع بزرگ عراق، یعنی سرزمین علم، یعنی سرزمین فقاهت، یعنی سرزمین حوزه علمیه، یعنی سرزمین دانشگاه، یعنی سرزمین فرهیختگان و خراسان یعنی سرزمین اعتدال!

روحانی با اشاره به برافراشته شدن علم و پرچم اعتدال در شهر مقدس مشهد گفت: شما بودید که در ۲۲ خرداد پارسال علم و پرچم اعتدال را در این شهر برافراشتید و این شما بودید که باحضورتان در شهر مشهد حماسه بزرگ را آفریدید.

وی ادامه داد: آن روز چهارشنبه فراموش ناشدنی جوانان عزیز و پرشور مشهد و خراسان زمینه را برای دولت اعتدال در مرکز تمدن اسلامی یعنی شهر مشهد فراهم کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز افتخار همه ما این است که مشهد پایتخت معنوی ایران و ایرانیان و شیعیان و عاشقان به خاندان رسالت است.

وی ادامه داد: قبل از آنکه مولای ما علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) دیده در جهان بگشاید، پیامبر (ص) به ما بشارت سرزمین مقدس خراسان را دادند و فرمودند: پاره تن من در سرزمین خراسان مدفون خواهد شد.

روحانی بیان داشت: کدام دل غمگین، کدام مغموم و کدام گرفتار است که به سرزمین خراسان بیاید و گره‌های زندگی‌اش توسط مولای ما علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) باز نشود.

رئیس جمهور خراسان را افتخار ایران دانست و اظهار داشت: انشاءالله این سرزمین سرزمینی است که باید همه مشکلات ایران و جهان شیعه و دنیای اسلام را بگشاید.

روحانی افزود: این ملجاء شریف است که در پناه و با توسل به او ما قادریم نه تنها مشکل ایران که مشکل جهان را بگشاییم.

رئیس جمهور در ادامه به دلاوری‌ها و سلحشوری‌های مردم سرزمین خراسان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: شما خراسانی‌ها بودید که حصر آبادان را شکستید و لشکر ۷۷ و رزمندگان این سرزمین بودند که غم را از دل امام (ره) زدودند و حصر آبادان را شکستند.

روحانی امید ایران و ایرانیان را به ملجاء شریف علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دانست و بیان داشت: ما امروز بعد از یک سال افتخار داریم که سال دوم دولت تدبیر و امید را از کنار ملجاء شریف مولایمان علی‌بن موسی‌الرضا(ع) شروع می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: من اولین سخنرانی انتخاباتی‌ام را از شهر مشهد شروع کردم و آخرین سخنرانی انتخاباتی‌ام را هم در شهر مشهد تمام کردم و در اولین سفرم بعد از انتخاب به پابوس این ملجاء شریف آمدم و لطف این امام رئوف شامل حال این دولت و همه مسلمانان است.

روحانی با بیان اینکه امسال قدم‌های بزرگی را در راه حل مشکلات کشور برداشته‌ایم گفت: با کمک مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری قدم‌های بلندتری در سال پیش رو هم برخواهیم داشت در بخش اقتصاد سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ و مسائل اجتماعی به کمک شما مردم به نقطه‌ای رسیدیم که شاید سال گذشته برای ما باورکردنی نبود.

وی توفیقات دولت یازدهم را در سایه اتحاد و وحدت ملت بزرگ و عزیز ایران دانست و خطاب به جوانان افزود: همه باید دست به دست هم دهیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند وجود دو جناح در کشور مسئله‌ای نیست احزاب و افکار متفاوت اشکالی ندارد یادمان باشد که همه داخل یک کشتی نشسته‌ایم و یادمان باشد که این دولت خدمتگزار همه مردم است راست و چپ این جناح و آن جناح روستایی و شهری همه ما عاشق ایران، انقلاب، اسلام و خاندان رسالتیم و بر آن افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهوری کشورمان با تأکید بر اینکه برای ما ایرانی بودن، امامی بودن، این سرزمین، انقلاب اسلامی وادامه راه آن، ادامه راه شهیدان، حمایت از همدیگر و دولت افتخار است گفت: دولت یازدهم خادم شماست و این را افتخار می‌داند، رهبری معظم انقلاب فرمودند: حمایت از دولت وظیفه همه است و انجام این وظیفه نیز افتخار ماست هرچه بدست آوردیم همه از تلاش شما مردم بوده است.

رئیس قوه مجریه خطاب به ملت ایران افزود: ما امروز در مسیر توسعه ایران عزیز و قدرتمند هستیم ما امروز یکی بعد از دیگری بر مشکلات اقتصادی فائق آمده‌ایم و فائق خواهیم آمد ما توانسته‌ایم رشد سریع تورم را مهار کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز می‌توانیم با قدرت به شما بشارت دهیم که پایان امسال رشد تورم از ۲۰ درصد هم پایین‌تر خواهد بود تصریح کرد: ما توانستیم بیش از آنچه که در سال گذشته به شما قول دادیم و گفتیم پایان امسال تورم به ۲۵ درصد می‌رسد تلاش کنیم به شما قول می‌دهم که بر رکود قالب خواهیم شد ما طرح لازم برای خروج را آماده کرده‌ایم و بخشی از آن را که نیازمند قانون بود به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم.

وی بار دیگر با اعلام اینکه در کنار مضجع شریف علی‌بن موسی‌الرضا(ع) قول می‌دهم  ما از رکود عبور خواهیم کرد ادامه داد: محاسبات سه ماه اول سال ۹۳ به ما اعلام می‌کند که از رکود عبور کرده‌ایم و باید رشد را در این کشور نمایان کنیم شما در پایان سال آمار و ارقام را خواهید دید ما در بخش نفت رشد حدود ۷ درصدی را تا پایان سال خواهیم داشت که این افتخاری بزرگ برای ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهوری کشورمان در ادامه به معضل کم آبی در کشور اشاره کرد و افزود: ما در زمینه آب که معضل کشور ماست نه تنها در مشهد بلکه در سراسر ایران معضلی به نام آن داریم که حتی برای آشامیدن و کشاورزی نیز به مشکل برمی‌خوریم اما دولت قدم‌های بسیار بزرگی را  در زمینه مهار آب‌های مرزی و بهره‌ وری آب آغاز کرده است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: دولت برای امسال و ۴ سال آینده ۱۰ میلیارد دلار برای آب اختصاص داده است، امسال علاوه بر بودجه و اعتبارات گذشته ۲ میلیارد دلار دیگر را هم برای این موضوع  اختصاص داده‌ایم.

روحانی از بهره برداری ۳ سد در استان خراسان رضوی تا پایان امسال خبرداد و گفت: ده‌ها طرح برای بهره‌ وری آب در این استان داریم، محیط زیست ما توأم با مشکلات فراوان بوده و این دولت قدم‌های اولیه را برای محیط زیست برداشته است.

وی اظهار داشت: با تبدیل بنزین آب و هوا در شهرها متفاوت شده و من قول می‌دهم که به زودی در این سال ۹۳ بنزین یورو۴ را در مشهد داشته باشیم، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و رونق بخشی از حمل و نقل شهری (مترو) جزء طرح‌هایی است که در سال ۹۳ آن را اجرایی خواهیم کرد.

رئیس جمهوری کشورمان خدمت به شهر مشهد را تنها خدمت به استان ندانست و گفت: خدمت به خراسان رضوی خدمت به سراسر ایران است شهری که در سال پذیرای ۲۵ میلیون زائر است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به سخنان امام جمعه مشهد درباره بافت فرسوده اطراف حرم رضوی گفت: بافت فرسوده اطراف حرم و حاشیه‌نشینی معضلی بزرگ برای شهر مشهد شده است که باید بررسی شود.

روحانی با اعلام اینکه فردا جلسه هیئت دولت در شهر مشهد تشکیل خواهد شد افزود: دستور هیئت دولت فردا در شهر مشهد مسئله‌ بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی شهر مشهد خواهد بود در این زمینه قول‌هایی داده شده و خدماتی هم انجام گرفته است اما مشکلات باقی‌ست انشاءالله با تصمیمات که به سمع شما هم خواهد رسید در سه سال آینده قدم‌هایی بر خواهیم داشت که انشاءالله در محضر ثامن‌الحجج(ع) شرمنده نباشیم این قول را در محضر مولایمان می‌دهم.

وی از ۱۲۹ طرح عمرانی برای خراسان رضوی که قرار است فردا  در شورای اداری مطرح شود خبرداد و در این باره گفت: تمام ۱۲۹ طرح در سال ۹۳ و ۹۴ اجرایی، تکمیل و انشاءالله افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهوری کشورمان در ادامه گریزی به مسائل منطقه زد و اظهار داشت: عاشقان اهل بیت در عراق و سوریه، لبنان و فلسطین عزیز حتی کشورهای دیگری چون لیبی، یمن گرفتار جنگ‌های داخلی قدرت‌های خارجی شده‌اند و این منطقه ما را در شرایط سختی قرار داده است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: مردم عزیز در زمینه مشکلات منطقه در ضمن اینکه مشکلات داخلی کشور را حل و فصل می‌کردند بالاترین قدم‌ها را برای امنیت و ثبات منطقه برداشته‌اند.

روحانی با اشاره به کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق گفت: بیشترین کمک  برای نجات و ثبات نسبی کشور عراق در جهات مختلف جغرافیایی این کشور و مذهب‌های تشیع و تسنن از سوی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده است البته مردم این کشور و مرجعیت عراق بالاترین ایثارها را انجام دادند اما اگر کمک ملت و دولت ایران نبود امروز شاهد آن نبودیم که امنیت در این کشور مستقر شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر همت ملت ایران و اگر تلاش نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت ایران و رهبری انقلاب نبود، امروز شاهد پیروزی مردم غزه بر رژیم جنایتکار صهیونیستی نبودیم.

وی ادامه داد: امروز اگر شاهد برقراری امنیت نسبی در سوریه و لبنان هستیم، این مهم در سایه تلاش ملت بزرگ ایران است.

روحانی با اشاره به مسئولیت سنگینی که بر دوش ملت ایران است اظهار داشت: ملت ایران در صورتی می‌تواند مسئولیت سنگین امنیت در منطقه را بر دوش گیرد که متحد باشد و همه دست به دست هم دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت احتراز از اختلافات، بیان داشت: ایرادی ندارد افکار و سلیقه ها مختلف باشد، اما برای ایران و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ این جامعه،‌ هدف همه ما باید واحد باشد.

وی ادامه داد: همه باید در کنار هم قرار گیریم تا این ملت را به شکوهی برسانیم که مورد نظر پیامبر اکرم (ص)، ائمه اطهار، امام رضا(ع) و امام زمان (عج) باشد.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر توانایی عبور از مشکلات گفت: مگر دولت در شرایط تحریم در زمینه سلامت نتوانست قدم مهمی بردارد، گرچه این قدم هنوز باید استمرار یابد و این استمرار در زمینه های مختلفی همچون بیمه و امنیت غذایی اقشار ضعیف وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به زیر پوشش امنیت غذایی بودن ۱۰ میلیون، توسط دولت اظهار داشت: امروز مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های دولتی با خرج کمتر و آسودگی بیشتر می‌توانند مرخص شوند و این قدمی کوچکی است که دولت خدمتگذار برای سلامت جامعه برداشته است و این قدم‌ها را در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد داد.

روحانی با بیان اینکه اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف به توسعه دست یابیم باید همه قوا در کنار یکدیگر باشند، تاکید کرد: دولت، ‌مجلس،‌ قوه قضاییه،‌ نیروهای مسلح و همه سازمان‌های مردم نهاد و احزاب و اقشار مختلف جامعه باید دست به دست هم دهیم و دولت تلاش دارد وحدت در جامعه بیشتر شود .

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ضرورت در دستور کار قرار دادن اخلاق محمدی، علوی و رضوی اظهار داشت: ما امروز با فرهنگمان، با افتخار به قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) و سیره ائمه اطهار انشاءالله تعالی اخلاق را در جامعه مد نظر قرار می‌دهیم به گونه‌ای که روح پیامبر (ص) و مولایمان امام رضا(ع) که ایران مال او و در پناه اوست، از ما راضی باشند.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: دولت ظرف فردا در جریان جلسه شورای اداری استان خدماتی را که به استان خراسان رضوی عرضه خواهد کرد،‌به اطلاع مردم شریف خواهد رساند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=54377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x