تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

جنگ بر سر “آب” در راه است/ در برابر تهدید دشمن دست روی دست نمی گذاریم/ اهل تجاوز و دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم

  • کد خبر : 52409
  • 02 شهریور 1393 - 13:21
جنگ بر سر “آب” در راه است/ در برابر تهدید دشمن دست روی دست نمی گذاریم/ اهل تجاوز و دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم

رئیس جمهور گفت: ما در برابر تهدید دست روی دست نمی‌گذاریم و در برابر طراحی دشمن نسبت به استقلالمان آرام نمی‌شنیم اما در عین حال اخلاق و اعتدال را حتی در دفاع فراموش نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار کمال مهر؛حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم روز صنعت دفاعی کشور اظهار داشت: روزی غرب می‌گفت دین، ارتجاع و کهنه پرستی است و به نام دین و در مسیر دین باانگیزه‌های دینی ملتی بزرگ بافرهنگی بلند در برابر جهانیان با انقلاب و نهضتی بزرگ به پیروزی رسید.

رئیس جمهور به دیگر مشکلات پیش روی دنیا اشاره و تصریح کرد: در گذشته کسی گمان نمی‌کرد که روزی جنگ آب به وقوع بپیوندد، چیزی که سهل بود مثالش به آب خوردن بود و امروز هم آبش و هم خوردنش مشکل شده است و در بسیاری از کشور‌ها به عنوان معضلی بزرگ مطرح است و حتی در آینده‌ای نه چندان دور در بسیاری از مناطق شاهد نزاع و جنگ آب خواهیم بود.

وی افزود: دنیا علی رغم فراهم کردن رفاه و تکنولوژی در سطح پیشرفته با مشکلاتی مواجه می‌شود که حتی فکر آن را هم نمی‌کند و هرچه زمان بگذرد منابع انرژی حاصل می‌شود و در آینده به عنوان معضلی پیش روی انسان‌ها قرار می‌گیرد.

امروزه که بخشی از انرژی صادر شده، در آینده کاسته می‌شود و کم کم به منطقه خلیج فارس محدود می‌شود و روزی تنها صادرکنندگان نفت و گاز تعلق به همین منطقه داشته باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: کشورهایی که در دهه‌های آینده قادرند نفت و گاز را صادر کنند اساسا هر مبلغی که بشر نیاز داشته باشد می‌تواند به عنوان عامل درگیری و جنگ تبدیل شود.

رئیس قوه مجریه به خشونت و افراطی‌گری در جهان اشاره و تصریح کرد: بلای خانمان سوزی که امنیت و آرامش بسیاری از کشور‌ها را برهم زده است و حتی بنیانگذاران خشونت و افراط هم در نگرانی آینده هستند.

وی افزود: حتی بنیانگذاران خشونت و افراط در نگرانی از آینده خود پیدا کردند. آنچه جمهوری اسلامی ایران از آغاز دولت یازدهم با صدای بلند می‌گفت که افراط و خشونت یک معضل جهانی است و همه باید دست به دست هم دهیم و در برابرش بایستیم. گرچه به ظاهر این صدا و ندا در دنیا با استقبال مواجه شد و از زمانی که طرح جهان عاری از افراط و خشونت در سازمان ملل متحد توسط نماینده ایران اعلام شد اما چند ماهی نگذشت که همه جهانیان و همه کشورها با اتفاق به جهان عاری از خشونت و افراط رای دادند.

حتی کشورهایی که دشمنان خونین ایران بودند هم جرات نکردند در برابر این شعار زیبای مردم پسند جهان پسند به مخالفت برخیزند. اما در مقام عمل متاسفانه هنوز برای مبارزه با افراط و خشونت کار چندانی نشده است.

مخصوصا در منطقه حساس ما امروز بسیاری از کشورها درگیر با افراط و خشونت و تروریسم هستند نه تنها رفاه آن‌ها که امنیت آن‌ها نه تنها جان آن‌ها که ناموس آن‌ها نه تنها زندگی آن‌ها که خانه و کاشانه آن‌ها و نه تنها خودشان که فرزندان‌های کوچکشان همه و همه در برابر تیغ افراط و خشونت تروریسم بی‌رحم قرار گرفتند.

امروز در عراق کلیسا و مسجد ویران می شود

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهار داشت: امروز شما ببییند در عراق چه خبر است هم کلیسا و کلیسه و مسجد و حسینه و امامزاده خراب می‌شود. امروز شرایط بسیار عجیبی روبه روی ما خودنمایی می‌کند. مخصوصا در این سه چهار سال اخیر در دهه اخیر چه جنگ‌ها و خونریزی‌ها و صدها هزار میلیون‌ها انسان در افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه و لبنان حتی مصر و لیبی همه جا ویران و سرگردان و آواره در حالی که کشورهای صنعتی و پیشرفته و وابستگان آن‌ها در مسیر پیشرفت در حال حرکتند و جهان اسلام و منطقه در آتش نفاق و اختلاف می‌سوزد و همه مسیر توسعه و ترقفی زیر پای افراط و خشونت له شده است.

شرایط دنیای امروز که روز به روز سخت‌تر  و شرایط منطقه که روز به روز با مشکلات جدیدی مواجه می‌شویم البته اتحادیه‌ها و ائتلاف‌ها  توازهن قوا مسئله‌ دیگری است که باید مد نظر باشد.

در برابر این شرایط ما باید چه کنیم؟ تهدیداتی که شکل‌های مختلف به خود می‌گیرد جایگاهی که ایران دارد تاثیری که این کشور در منطقه و جهان دارد مگر می‌شود از ثبات منطقه سخن گفت و از ایران حرف نزند؟ مگر می‌شود از رفاه و امنیت و توسعه سخن گفت و نامی از ایران نیاورد؟

تجارت سودبخش ایثار و فداکاری است

مگر می شود از حمل و نقل و انرژی حرف زد و از حرکت‌های خودجوش و مردم جوش و مردم سالار در منطقه خسن گفت و از انقلاب اسلامی و از ایران سخن به میان نیاورد؟ ایران جایگاه عظیم خود را دارد و به همان نسبت بار مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد.

اون تجارت پرسودی که می‌تواند ملتی را عزیز در دنیا و سعادتمند در آخرت بسازد ملتی ایثارگر و فداکار که جانش و مالش را برای عزت و سربلندی امتش و ملتش و کشورش و آیینش فدا کند.

ایمان اگر با ایمان به خدا و پیامبر و جهاد و فداکاری با مال و جان ضمیمه شد آن وقت سعادت دو جهان هم تضمین خواهد شد. اون وقت اگر خطا و اشتباهی باشد خدا می‌پوشاند و جبران کند.

در برابر تهدید دشمن دست روی دست نمی گذاریم

نه تنها عزت و آخرت و بهشت نصرت و بشارت پیروزی را خواهیم داد و مگر ما ندیدیم مگر ما در انقلاب اسلامی نصر من الله و فتح القریب را مشاهده نکردیم. مگر در هشت سال دفاع مقدس نصر و نصرت الهی را مشاهده نکردیم علی رغم همه حرف‌ها دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران مشخص و روشن است. ما در برابر تهدید دست روی دست نمی‌گذاریم ما در برابر طراحی دشمن نسبت به استقلال و عظمتمان آرام نمی‌شنیم اما در عین حال اخلاق و اعتدال را حتی در دفاع فراموش نمی‌کنیم.

امام اخلاق در جنگ را رعایت می کرد

ما در عینم حال که در برابر متجاوز می‌ایستیم تعدی و تاسی و ظلم را حتی در میدان جنگ روا نمی‌داریم آن‌جا هم عدالت. ماه‌ها و سال‌ها شهرهای ما توسط موشک‌ها گلوله باران می‌شد و امام اجازه نداد که به آن‌ها پاسخ دهیم و بعد از چند سال عرضه شد که برای پیشگیری از تجاوز راهی جز مقابله به مثل نیست. فرمود هر شهری را که می‌خواهید هدف قرار دهید با رادیو و تلویطیون ۴۸ ساعت قبل به مردم اعلام کنید که در آن منطقه نباشید این اخلاق در جنگ است این ایمان و احترام به انسانیت است دکترین دفاعی ما برمبنای دفاع ما بر مبنای تجاوز هیچ سلاحی را طراحی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

ما هیچ سلاحی طراحی نمی‌کنیم و هیچ تحقیقی نمی‌کنیم که چور طور کشورهای منطقه را بگیریم. همه صنعت دفاعی ما براین است که آیا چگونه دفاع کنیم یا چگونه دشمن را بازداریم از تجاوز.

یعنی استرات‍ژی ما استراتژی بازدارندگی است و یا دفاع موثر. کشورهایی هستند که ناوهای هواپیمابرشان و هواپیماهایشان و بمب‌هایشان و بمب‌های سنگرشکن‌شان همه و همه و نیروی دریایی‌شان همه برمبنای تجاوز و تصرف و دخالت و سلطه ما نه قصد دخالت و سلطه بر کشوری را داریم نه قصد تجاوز بر کشوری را داریم و نه می‌خواهیم منافع و منمابع دیگران را غارت کنیم ما اهل غیرتیم اهل غارت نیستیم ما نمی‌خواهیم منابع دیگران را غارت کنیم طراحی و تحقیق و صنعت دفاعی ما آموزش نظامی ما همه و همه برمبنای بازدارندگی است.

اگر موشک زمین به زمین می‌سازیم و طراحی می‌کنیم و مخصوصا دقت آن را دنبال می‌کنیم این دقت اخلاقی و انسانی است موشک زمین به زمین اگر دقتاش را بکاهید همان قدر روی اخلاق و احتمال آسیب دیدن یک بیگناه باید احساس مسئولیت کنید.

خیلی مهم است دقت در سلاح تنها غرور نیست شما هدف را می‌زنید احساس غرور کنید. چون شما ممکن است با دقت هدف نظامی را بزنید برای دفاع از خودتان باشید این دقت در سلاح تنها علمی نیست از دید ما البته کار علمی است اما بدانید کار اخلاقی و ایمانی است باید دقت کنیم.

روزی که میگ ۲۵ عراق را در دوران جنگ زدیم خوشحال شدیم

کار بسیار بزرگی در جمهوری اسلامی ایران در سال‌های دفاع مقدس مخصوصا در اون سال‌های اخیر ما قدردان همه اون‌هایی هستیم که در صنعت دفاعی با همه تلاش و ایمان و ایثارشان شبانه روز تلاش می‌کنند و در زمان جنگ چه قدر برای ما مهم بود که برد یک موشکی را بالا می‌بردیم. ما ماه‌ها و ماه‌ها روی موشکی کار می‌کردیم که این بردش بیشتر شود.

چه قدر مهم بود کاری که همه با همه توان و تلاش دنبال می‌کردند و شما نمی‌دانید اولین باری که توانستیم میگ ۲۵ عراق را بزنیم چه نشاطی در این کشور ایجاد شد.

کار بسیار بزرگی انجام شده در ضد زره خیلی کار شد در زمان جنگ و امروز پیشرفت‌های خوبی شده است. در هواپیما موشک هوا به هوا زمین به زمین کار بسیار بزرگی صورت گرفت وقتی موشک فونیکس تمام می‌شد و فکر می‌کردیم هواپیمای اف ۱۴ ما نمی‌توانند تاثیرگذاری را در آسمان داشته باشند و اون زمان با تلاش توانستیم موشکی را جایگزین کنیم چه قدر خوشحال کننده بود.

شما وقتی کار و تحقیق و بررسی و خطا می‌کنید لذت می‌برید وقتی شما موفق می‌شوید در هر بحث علمی شما وقتی به نتیجه می‌رسید وقتی به ثمر می‌نشیند فرضیه شما و اثبات می‌شود لذت بخش است در زندگی این لذت‌ها به لذت نان و غذا و اضافه حقوق و مسکن قابل مقایسه نیست این لذت معنوی است و ارزشمند است.

ما صنایع دفاعی را توسعه می دهیم که جنگ نشود

من تشکر می‌کنم از وزیر دفاع که بسیار تلاش می‌کنند و همیشه مسائل بخش دفاعی را دنبال می‌کنند اعتبارات دفاعی را دنبال می‌کنند طبیعی است که دنبال کنند که البته خودشان کارشان هوشمند هستند و آشنایی ما با ایشون مربوط به زمان جنگ است. کار بزرگی امروز انجام می‌گیرد خیلی مهم است. چرا این صنعت دفاعی برای ما مهم است و باید دنبال کنیم و باید توسعه دهیم و باید ارتقا ببخشیم؟ برای این که جنگ نشود بعضی‌ها فکر می‌کنند ما این‌ها را درست می‌کنیم بزنیم سر دشمن اگر ضرورت باشد این کاتر را می‌کنیم ولی اساس این کار برای این است که جنگ نشود.

قدرت، توانمند شدن یک کشور برای این است که دشمن هوش تجاوز از کلش بپرد. دنبال بازدارندگی هستیم اگر دشمن خطا کرد می‌ایستیم و دفاع می‌کنیم حق ما است اخلاقی است درست است. طبق معیارهای شرعی و حقوقی است داریم دفاع مشروع می‌کنیم از خودمان.

در عین حال این نکته را در این فرصت می‌خواهم بگویم قدرت دفاعی ما هرگز برای تجاوز به هیچ کشوری حتی یک کشور ضعیف نخواهد بود ما اهل تجاوز نیستیم.

همسایگان مان دوستان مان جهان اسلام بدانند که اگر ما در صنعت دفاعی توانمند شویم تنها برای امنیت خودمان نیست برای امنیت کل منطقه است چون امنیت ما با امنیت منطقه به هم متصل است. رفاه ما به رفاه منطقه متصل است ثبات ما متصل است عراق ناامن شود ما نگران ناامنی مرزهای خودمان می‌شویم.

ما د نبال رقابت تسلیحاتی در این منطقه نیستیم. ما می‌دانیم هر مقدار اختصاص به این بخش داده شود از توسعه در قسمت‌های دیگر زده می‌شود ما دنبال رقابت تسلیحاتی نیستیم اما برای دفاع از خودمان هر چه لازم بدانیم از کسی اجازه نمی‌گیریم.

ما خودمان برای دفاع خودمان تصمیم می‌گیریم اجرا می‌کنیم عمل می‌کنیم و کشور را حراست می‌کنیم.

ما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم/ خودمان قربانی سلاح شیمیایی هستیم

ما دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده‌ایم نیستیم و نخواهیم بود به دلیل موازین شرعی ما به دلیل موازین اخلاقی ما و اصول انسانی و به دلیل فتوای مقام معظم رهبری ما ما نه دنبال سلاح هسته‌ای هستیم و نه سلاح میکروبی و نه سلاح شمیایی هستیم البته ما قربانی سلاح شیمایی شدیم اما در عین حال دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نیستیم ما سلاح عادی و معمولی برای دفاع از خودمان کافی می‌دانیم اما در عین حال بر این حق قانونی تسریع می‌کنیم که جهان باید از سلاح کشتار جمعی عاری شود نمی‌شود یک معاهده به نام ان پی تی یک بخشش اجرا شود و بخش دیگر روی زمین باشد باید سلاحج کشتار جمعی از کل جهان برچیده شود مخصوصا ازر منطقه خلیجح فارس بر همین هدف و آرمان تاکید و تاکید می‌کنیم که منطقه خاورمیانه باید عاری از سلاح کشتار جمعی باشد هر کاری که صنعت معمولی انجام می‌دهید به آن‌ها واگذار کنید صنعت دفاعی به طور طبیعی صنعت انحصاری است که رقیب ندارد هر جا رقیب نداریم باید نظارت  دقت را بیشتر کنیم خریداران شما و تولید شما انحصاری است.

اون که انحصاری است لطفا دقت کنید و خودتان نظارت کنید که سلاحی خوب و دقیق و مناسب و ارزان کارای موازی هم خود آقای وزیر و مسئولین وز ارت دفاع جلوش را بگیرند. تحقیق خوب است اما منابع ما محدود است شرایط کشور ما شرایط خاصی است شما بیایید اولویت بندی کنید اون چه اولویت ماست دنبال آن بروید ما خیلی جاها سرمایه گذاری کنیم از جایی گفتیم می‌خواهیم خود کفا شویم.

خود کفایی خوب است اما بذاریم قدم به قدم حساب شده با دقت مخصوصا جاهایی که غیربخش نظامی است که باید دقت‌های بیشتری مد نظر قرار بگیرد.

اما در عین حال من این حرفی که می‌زنم نمی‌خواهم قدر کار بزرگ صنعت دقاعی را اون هم در روز صنعت دفاعی و هفته دولت کوچک کنم کار بسیار بزرگی انجام دادید کارهای شما موجب غرور و افتخار است هواپیمای دهه ۶۰ را نو و بازسازی می‌کنید

شما در زمینه موشک زمین به زمین کارهای بزرگی کردید. باید در خط مستقیم حق باشیم دشمن ما دشمن خدا دشمن خدا دشمن ماست این تقارن بسیار مهم است. خیلی از کارهایی که شما انجام می‌دهید در زمینه پهپادها و زیر دریایی‌ها و موشک‌های دریایی کار بزرگی صورت گرفته است و اجر شما نزد خداست.

ان شالله خداوند نصیب ما کند این کار بزرگ را با اولویت و با توجه به نیاز نیروی مسلح و تهدیدات امروز و فردای منطقه و جهان دنبال کنید دولت یازدهم دولت تدبیر و امید پشتیبان شما در همه زمینه‌ها در حد توان خود خواهد بود به دلیل این که رئیس این دولت در طول دفاع مقدس و از اول سال ۵۸ و سال‌ها بعد به دلایل مسئولیت‌های دیگر همیشه در تماس بوده با این نوع تلاش‌ها و جهادها و به خوبی قدر کار شما را می‌فهمد و درک می‌کند و دنبال می‌کند و مخصوصا متلت بزرگ و قدردان کار شما هستند. رهبر معظم انقلاب قدردان کار شما هستند ان شالله همه کارهای شما مورد رضایت حق و مولایمان ولی عصر باشد.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=52409

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x