تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

بازداشت سه نفر در پرونده “ب.ز”/ بازداشت برخی مدیران بانک‌های ملی، ملت و مسکن/ خدمات قابل توجه رسانه ملی به دستگاه قضا

  • کد خبر : 44913
  • 09 تیر 1393 - 17:02
بازداشت سه نفر در پرونده “ب.ز”/ بازداشت برخی مدیران بانک‌های ملی، ملت و مسکن/ خدمات قابل توجه رسانه ملی به دستگاه قضا

دادستان کل کشور با اشاره به پرونده مرتبط با وزارت نفت گفت: در حال حاضر ۴نفر در این پرونده بازداشت هستند به غیر از خود متهم اصلی ۳نفر دیگر در بازداشت هستند و همچنین تعدادی از مدیران بانک‌های ملت، مسکن و مرکزی بازداشت شده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش کمال مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین “غلامحسین اژه‌ای” سخنگوی دستگاه قضا در شصت وچهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران که امروز دوشنبه(۹تیرماه) برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان گفت: امیدواریم همه آحاد جامعه حرمت این ماه را نگه دارند و از هر نوع هنجارشکنی جلوگیری کنند.

**پرهیز از تظاهر به روزه خواری

وی افزود: کسانی‌ که در ماه رمضان عذر دارند و نمی‌توانند روزه بگیرند باید از تظاهر به روزه‌خواری در ملأعام جلوگیری کنند تا نیروی انتظامی و خود را به زحمت نیندازند.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان این که هفته گذشته به نام هفته قوه قضاییه نامگذاری شده بود تصریح کرد: هر ساله به مناسبت شهادت آیت‌الله بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش فرصت خوبی برای دستگاه قضا ایجاد می‌شود تا به مناسبت هفته قوه قضاییه عملکرد خود را بررسی و برنامه‌ریزی دقیقی را برای سال‌های بعد انجام دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: دیدار با مقام معظم رهبری یکی از برنامه‌های مهمی است که در هفته قوه قضاییه برگزار می‌شود چنانکه امسال نیز شاهد بودیم جمعی از مسئولین قوه قضاییه به خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و در محضر ایشان حضور یافتند.

**رضایت مقام معظم رهبری از مجموع عملکرد قوه قضاییه

دادستان کل کشور تصریح کرد: جا دارد از لطف مقام معظم رهبری برای دیدار با مسئولان عالی قوه قضاییه تشکر کنم.

وی افزود : در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم شاهد بودیم که ایشان نسبت به عملکرد قوه قضاییه چشم اندازی روشن داشتند و از عملکرد این قوه راضی بودند و از ریاست قوه قضاییه در این دیدار به خوبی یاد کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: درا ین دیدار همچنین مقام معظم رهبری رهنمودهایی را نیز بیان کردند که ما آن را در قوه قضاییه قرار خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه حقیقتا کار قوه قضاییه کار بسیار سخت و دشواری است گفت: به طورحتم در میان کسانی که پرونده‌ای را در این قوه دارند افرادی هستند که برایشان حکم صادر شده لذا از این موضوع بسیار ناراضی هستند.

وی افزود: یکی از عواملی که ممکن است موجب عدم خشنودی و رضایت ارباب رجوع از قوه قضاییه است زمان رسیدگی به پرونده‌ها است که در این راستا این قوه در سالیان گذشته تلاش کردند که زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کاهش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ما در قوه قضاییه با کمبود نیرو مواجه هستیم اظهار داشت: برخی از پرونده‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد و این موضوع سبب می‌شود که روند رسیدگی به آنها طولانی شود.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با برنامه ریزی ویژه از اطاله دادرسی جلوگیری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: این موضوع هم زمانبر است و هم به تقاضای یکی از طرفین پرونده بوده است، یکی از عوامل دیگری که باز از همان  کارشناسی صورت می‌گیرد، معاینات پزشکی است، بسیاری از پرونده‌های ما درگیری‌ها‌، نزاع‌ها، تصادفات و حوادثی از که از ناحیه کارفرما پرونده برای آن تشکیل می‌شود نیاز است که پزشک در مورد صدمه وارده و میزان آن نظر دهد.

وی تصریح کرد: خیلی وقت‌ها پزشک یک نظر ابتدایی می‌دهد ولی می‌گوید که  باید منتظر شود که یک ماه دیگر یا دو ماه دیگر مجددا این جراحت را معاینه کند و این نظر نهایی را که آیا این جراحت وارد شده کاملا قابل التیام است یا نیست یا عضو معیوب است یا خیر و مسائلی از این قبیل قاضی چاره‌ای ندارد جز این که صبر کند تا نظر نهایی پزشک بیاید و بتواند حکم کند.

این مقام ارشد قضایی کشور ادامه داد: علت دیگر این است که خیلی وقت‌ها نیاز است که تلاش مضاعف ضابطین برای شناسایی و دستگیری مجرم یا مجرمینی که یا قتل کرده یا سرقت کرده و امثال اینها، گاهی وقت‌ها متهم مشخص و به راحتی در دسترس است اما  گاهی اوقات متهم پرونده مشخص نیست و باید توسط پلیس، ضابطین و سیستم امنیتی پیگیری شده و مجرم شناخته شود که این مهم خیلی وقت‌ها زمان هم می‌برد.

وی اظهارداشت: از جمله عواملی که قوه قضاییه در آن خیلی دخالت ندارد و عوامل دیگری هم در آن دخالت نیز دارند در خیلی از  پرونده‌هایی که نیاز به رد مال شاکی است موارد کلاهبرداری است، خود مردم در آن  قراردادی که از آن شاکی هستند دقت نمی‌کنند و از آنها کلاهبرداری می‌شود، کلاهبردار تحت تعقیب قرار می‌گیرد،‌ محاکمه می‌شود اما اموالی از وی شناسایی نمی‌شود، شاکی درست می‌گوید مدتی است که  از تشکیل پرونده گذشته اما هنوز به مالش نرسیده‌ است و یا اینکه اموالی از وی وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: ما هیچوقت منکر این نیستیم که ایرادات و اشکالاتی وجود دارد اما آیا می‌شود رفت یک نظرسنجی کرد و بعد گفت که آیا عملکرد خوب بوده یا نه؟ به نظر من اینجا صرف نظرسنجی افراد و بخصوص افرادی که پرونده دارند نظرسنجی‌های یا باید یک نظرسنجی میدانی و وسیع از همه طرف‌های پرونده با لحاظ همه مسائل باشد تا بتواند واقعیت را ارائه کند که باید در این مهم دقت صورت گیرد.

**بازداشت سه نفر در پرونده”ب.ز”

دادستان کل کشور با اشاره به پرونده‌ای که مرتبط با  وزارت نفت است تصریح کرد: در حال حاضر ۴نفر در این پرونده بازداشت هستند به غیر از خود متهم اصلی ۳نفر دیگر در بازداشت هستند تعدادی از مدیران بانک ملت، مسکن و مرکزی بازداشت هستند و از بانک  مرکزی و برخی از مدیران قبلی و فعلی وزارت نفت دستگیر شده و به عنوان متهم برای آنها قرار صادر شده برخی هم به عنوان مطلع تعقیب شده که در حال حاضر هنوز تفهیم اتهامی صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: خود متهم اصلی رسما و به صورت مکتوب اعلام کرده که کل اموال من در خارج و در داخل شناسایی شود که اینها را ارزیابی و تقسیم کنید و اگر مشتری دارید همین الان بفروشید اگر نه من حاضر هستم کل اموال را در اختیار دولت و وزارت نفت قرار دهم و یا به نام آنها سند صادر کنم، اگر چنانچه دولت و یا وزارت نفت حاضر و مایل باشد همین الان می‌شود اموال آن کارشناسی شده و به نام آنها بابت طلبی که دارند سند صادر شود این مهم بستگی به اعلام آمادگی دولت دارد.

**اموال میلیاردر نفتی در حال شناسایی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ۳۴ هیئت کارشناسی برای ارزیابی اموال انتخاب شدند که در حال حاضر این ۳۴ هیئت کارشناسی مشغول ارزیابی اموالی هستند که تاکنون در لیست به آن اشاره شده، بخشی از اموال به مزایده گذاشته شده اما هنوز به فروش نرفته و فقط به مرحله مزایده رفته است، افرادی در داخل کشور و بیرون کشور تاکنون سه دسته پیغام دادند که ما حاضر هستیم بدهی بابک زنجانی را بپردازیم که این مهم در حال بررسی است و اگر به قیمت مناسب برداشته شود کار خوبی است و مسلما در رسیدگی به این پرونده تسریع خواهد شد اما اگر دولت و وزارت نفت حاضر به این موضوع نشود قطعا مقداری این پرونده طولانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در زمینی که با عنوان ایران زمین در غرب تهران مطرح است قبل از بازداشت وی در یک نوبت این زمین کارشناسی شده و هشتصد و بیست و خورده‌ای میلیارد تومان قبل از بازداشت وی تعیین شده که با کارشناسی هیئت کارشناسی این عدد به ۱۷۰۰ میلیارد تومان تغییر می‌کند و اینگونه است که شما مشاهده می‌کنید در رابطه با یک زمین در یک فاصله نچندان دور با سه کارشناسی با این اختلاف قیمت و مشاهده می‌کنید که در حال حاضر این زمین با ۷۴۰ خورده‌ای میلیادر تومان برآورد شده است.

**توضیحات دادستان کل کشور در مورد پرونده فساد سه هزار میلیاردی

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده فساد بزرگ بانکی موسوم به پرونده ۳هزار میلیاردی خاطرنشان کرد: احکامی که  قطعی شد در مرحله اجرا است کسانی که محکوم به حبس شدند در زندان هستند جزای نقدی تعدادی از آنها وصول شده، تعدادی از آنها در حال وصول است، رد مال نیز همینطور که برای برادر متهم اصلی حکم آن صادر شده وی غیابی محاکمه شده چراکه در ایران نیست،‌ تشریفات حکم غیابی هم به پایان رسیده و الان پرونده برای اجرا آماده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: ازمتهمین  بانک ملی که در این پرونده از صادرات و  بانک ملی متهم بودند از مدیرعامل گرفته تا رده‌های پایین، از بانک ملی مشخصا ۲۲نفر اخیرا محاکمه شدند و حکم آنها قطعی شده و در حال حاضر پرونده این ۲۲نفر به اجرای احکام رفت که درحال اجرای حکم هستند.

وی تصریح کرد:‌ فردی که فرارای بود و اخیرا در ایران مستقر بود پرونده‌اش در حال تکمیل است، پرونده دو سه نفر از کسانیکه محکوم شده بودند و درحال تحمل حبس هستند اینها جزای نقدی و حبس نیز داشتند،‌ برخی از اینها تقاضای آزادی مشروط کردند سه نفر خانم هستند که اینها در این پرونده محکوم شده بودند و الان مدتی است که حبس داشتند و درحال حاضر درخواست آزادی مشرط کردند که در دست بررسی است.

**محاکمه غیابی خاوری

وی افزود: در مورد آن فردی که از بانک ملی متواری بود،‌ پلیس اینترپل هنوز موفق نشده که وی را به سمت کشور بازگرداند اما مقدمات محاکمه غیابی آن صورت گرفته که انشا الله قاضی آن تسریع کند این موضوع بررسی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به متهمین فراری فتنه تصریح کرد: تعداد دیگری از متهمین فراری فتنه غیابی محاکمه شدند آگهی شد،‌ زمان آن هم تمام شد دو سه نفر دیگر از این افرادی که در جریان فته بودند در روزهای اخیر ممنوع الخروج شدند، دو نفر از کسانیکه در جریان فتنه به خارج از کشور رفته بودند و طی چند هفته گذشته به کشور بازگشتند و بازداشت شدندو و در حال حاضر در انتظار محاکمه هستند و پرونده آنها در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: یک نفر از کسانی که به نحوی با فتنه در ارتباط بود تحت تعقیب قرار گرفته بود اخیرا بازداشت شد و در حال رسیدگی به پرونده آن است،‌ سه نفر از کسانیکه که قبلا محکوم شده بودند و حکم آنها قطعی شده بود و اجرا نیز شده بود بعد از آزاد یا ز زندان مجددا اقدمات  مجرمانه‌ای داشتند که تحت تعقیب قرار گرفتند و پرونده آنها مجددا در حال رسیدگی است.

**پرونده نگین غرب به کجا رسید؟

سخنگوی دستگاه قضا درباره روند طولانی شدن پرونده نگین غرب گفت: این پرونده دو متهم اصلی دارد و در حال حاضر ۱۵ هزار و ۴۲ نفر نسبت به این ۲ نفر شکایت کرده‌اند که نفر اول ۱۳ هزار و ۸۰۳ و دیگری ۲هزار و ۲۳۰ شکایت دارند.

وی افزود: به طور حتم اگر فردی از شکات در خرید زمین دقت می‌کردند هیچ گاه این کلاهبرداری صورت نمی‌گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بسیاری از اموال این ۲ متهم در مرحله کارشناسی شناسایی شده و ما توانسته‌ایم مشکلات بسیاری را در این زمینه حل کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: قوه قضاییه برای رعایت حال ۱۵ هزار نفر از کسانی که در این پرونده شاکی هستند کارهای فوق‌العاده‌ای را انجام داده که در حد وظیفه این قوه نبوده است اما تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به حقوق این ۱۵ هزار نفر انجام داده است.

وی خاطر نشان کرد: از این ۱۵ هزار و ۴۲ نفر، ۶ هزار و ۳۲ نفر کاملا به حقوق خود دست پیدا کرده‌اند و به شکایت آنها رسیدگی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: به ۱۲ هزار ۸۰۳ نفر شاکی نیز مبلغ ۱/۵۵۱/۵۰۷/۶۹۳/۸۰۳ ریال وجه نقد داده‌اند که در این میان به ۲ میلیون و ۳۳۹ نفر نیز ۱۶۰ هزار و ۹۹ میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریال داده شده است و ۸۹۲ نفر از شاکیان نیز ملک داده شده است.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: امیدواریم تا آخر سال ۹۳ به ۶ هزار و ۱۳ نفری که باقی مانده‌اند نیز بتوانیم به پرونده‌شان رسیدگی کنیم و آنها نیز به حقوق دست پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از متهمین پرونده نگین غرب همکاری خوبی را با قوه قضاییه دارد اما متأسفانه نفر دوم به طور کامل با این قوه همکاری نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره پرونده بیمه توسعه گفت: درحال حاضر کیفر خواستی برای این پرونده صادر نشده و در حال رسیدگی مقدماتی هستیم.

**عزم جدی دستگاه قضا برای مبارزه با زمین خواری

دادستان کل کشور درپاسخ به سوالی درباره زمین خواری در شمال کشور گفت: از نظر ما ضرورتی ندارد که در حریم رودخانه‌ها و مزارع کشاورزی ساخت و ساز صورت گیرد لذا همه مردم و دستگاه‌ها باید در این زمینه اقدمات لازم را انجام دهند.

وی افزود: هم دولت و هم دستگاه قضایی به جد خواستار این هستند که با پدیده زمین خواری برخورد شود از همین رو از همه دادستان‌ها در کل کشور خواسته‌ایم که در مورد زمین‌های کشاورزی که بدون ضوابط تغییر کاربری داده می‌شوند به عنوان مدعی العموم وارد عمل شوند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه در استان تهران یک مجتمع ویژه در جهت برخورد با پدیده زمین خواری تشکیل  شده است تصریح کرد: دادستان کل تهران به شهرداری نیروی انتظامی دستور داده است تا با کسان که که در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰کمتر ساخت و ساز انجام می‌دهند وارد عمل شوند و در این راستا وزارت  اطلاعات و نیروی انتظامی با ما همکاری خوبی را داشته است.

دادستان کل کشور اظهار داشت: از مسئولان ذیربط خواهش می‌کنیم قبل از هرگونه ساخت و سازی در زمین‌های کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهند و وزارت جهاد و کشاورزی نیز در این راستا باید وارد عمل شود.

حجت‌الاسلام والملسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره انتقادات آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا از عملکرد صدا و سیما گفت: بنده صراحتا باید بگویم که سازمان صدا و سیما خدمات قابل توجه و زیادی را نسبت به قوه قضاییه و سایر نهادها داشته است اما متاسفانه در یکی از برنامه‌های موضوعاتی مطرح شد که در خور شأن نبود و ما نسبت به این موضوع انتقاد داشتیم.

وی با بیان اینکه یک سلسله مسائلی در صدا وسیما مطرح می‌شود که در جهت مقایسه وضعیت حقوقی در ایران با سایر کشورهاست اظهار داشت: متاسفانه این موضوع درست نیست و بنده بارها گفته‌ام که در بعضی از مسائل مقایسه آماری ایران با برخی از کشورها درست نیست.

وی با بیان اینکه نحوه سوالات مجری در برنامه پایش مورد انتقاد ما بود تصریح کرد: صدا و سیما برای قوه قضاییه خدمات بسیاری را داشته است اما در این زمینه دادستانی نامه‌ای را به این سازمان نوشته است و انشا الله آنها پاسخ لازم را ارائه خواهند داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بنده درباره اینکه ناظرانی که در هیئت نظارت بر عملکرد صدا و سیما درباره سوالات برنامه پایش نظری دادند اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا قوه قضاییه در جهت قطع یارانه‌ها که سبب شده است کشاورزان بیکار شوند، ورود داشته است، گفت: طرح این سوال درست نیست و باید بگویم هیچ کس بخاطر یارانه ۴۵هزار تومانی از کشاورزی دست نکشیده و تولیدات ما نیز به صفر نرسیده است و دادستانی در این زمینه نظری ندارد.

**پرونده رئیس جمهور سابق در حال رسیدگی است

سخنگوی دستگاه قضا درباره روند رسیدگی به پرونده رئیس جمهور سابق گفت: صراحتا باید بگویم رسیدگی به پرونده برخی از مقامات متفاوت است لذا اگر یکی از مقامات عالی رتبه پرونده خاصی داشته باشد در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد اما اگر پرونده وی عادی باشد به دادگاه می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرونده رئیس جمهور سابق در دادگاه در حال رسیدگی است و حضور وی در دادگاه بستگی به نظر قاضی دارد ولی در حال حاضر پروند مختومه و حکم آنها صادر نشده است.

**رسیدگی به پرونده آمران به معروف

سخنگوی دستگاه قضا در و درباره روند حمایت قوه قضاییه از آمران به معروف و نهی از منکر گفت: ما مکررا گفته‌ایم که به پرونده‌های آمران به معروف و نهی از منکر رسیدگی می‌کینم و از آنها حمایت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اگر هر کسی با هر کاری با عنوان آمران به معروف و نهی از منکر برخورد کند نمی‌شود آن را قابل قبول دانست و باید براساس استنادات لازم در این زمینه اقدام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره رسیدگی به پرونده مجتمع ایران زمین که متعلق به  “ب- ز” یکی از متهمین فساد مالی در کشور است گفت: تا به امروز فردی درباره این پرونده احضار نشده و بنده نیز اطلاعی در این باره ندارم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره آخرین وضعیت پرونده “م- ر” گفت: طبق آخرین اطلاعات بنده حکم وی هنوز صادر نشده است اما متهم در جلساتی که باید حضور داشته باشد حضور پیدا کرده اما درحال حاضر ختم رسیدگی به این پرونده صورت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره اینکه برخی از متهمین که دارای پرونده‌های متعدد هستند اما حکم سنگینی برای آنها درنظر گرفته نمی‌شود اظهارداشت: متأسفانه برخی از اخباری که در رسانه‌ها در این باره منتشر می‌شود درست نیست و بنده باید بگویم برای متهمانی که قبلا جرمی را مرتکب شده‌اند و دوباره آن را تکرار کرده‌اند یکمین برابر مجازات بیشتر در نظر گرفته می‌شود و اگر بار سوم آن را انجام دهند ۲ برابر مجازات آنها بیشتر خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده قیر و نفت در اصفهان گفت: متأسفانه بنده نمی‌دانم که این پرونده به کجا رسیده است اما اخیرا باند جعلی در حوزه مالیات در اصفهان دستگیر شده‌اند که احتمال می‌دهم پرونده قیر و نفت به آنها مطرح باشد ولی در این زمینه مطمئن نیستم.

وی در پاسخ  به سوال خبرنگاری درباره از بین رفتن قله دماوند به دلیل بهره‌برداری بیش از حد از معادن پوکه گفت: در این باره اطلاعات خاصی ندارم اما به طور حتم این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

دادستان کل کشور درباره اظهارات رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اینکه آیین دادرسی جدید در حوزه مواد مخدر مشکلات بسیاری را در این حیطه ایجاد خواهد کرد گفت: ما به عنوان قوه قضاییه موظف هستیم هر قانونی را که ابلاغ می‌شود اجر اکنیم اما طبق قانون می‌توان در جهت اصلاح برخی از قوانین نیز وارد عمل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطر نشان کرد: در آئین دادرسی جدید مطالبی وجود دارد که در برخی از جرایم از جمله مواد مخدر و جرائم امنیتی مشکلاتی در آن وجود دارد که قوه قضاییه در حال بررسی آنهاست.

وی افزود: انشاءالله مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصمیمات لازم را اتخاذ کند در غیر این صورت اگر تغییری از سوی مجلس صورت نگرفت ما مجبور به اجرای قوانین هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای درباره مفقود شدن مدیر مسئول روزنامه مغرب اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد و مدیر این روزنامه بازداشت و یا مفقود نشده است بلکه تصادف کرده و به بیمارستان منتقل شده است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره اینکه آیا برخی از محکومان پرونده فساد سه هزار میلیاردی مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اند گفت: چنین چیزی صحت ندارد و به طور حتم کسانی که مورد عفو مقام معظم رهبری قرار بگیرند آزاد می‌شوند.

سخنگوی دستگاه قضاهمچنین درباره طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعیین مجازات حق برای پیشگیری از بارداری افزود: فعلا رسیدگی به این طرح در مجلس به اتمام نرسیده لذا بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتشار کتاب ایران در گذر روزگاران توسط کسانی که نسبت به اسلام عناد دارند افزود: کتاب را ندیدم لذا نمی‌توانم به صورت کلی درباره آن قضاوت کنم.

**دادستانی به پرونده بورسه سه هزار نفر ورود نداشته است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره اعطای بورسیه غیر قانونی به  ۳هزار نفر در دولت قبل گفت: در حال حاضر دادستانی نسبت به این پرونده ورود نداشته است.

وی افزود: دانشگاه و وزارت علوم باید این موضوع را به صورت دقیق بررسی و به قوه قضاییه ارجاع دهند تا به آن رسیدگی شود.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده‌های دولت قبل در قوه قضاییه در حالت مسکوت باقی نمانده است خاطرناشن کرد: برخی از این پرونده‌ها به اطلاعات تکمیلی بیشتری احتیاج دارند و باید کار کارشناسی بر روی آنها صورت گیرد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پیگیری پروند موقعات بانکی گفت: خوشبختانه بعد از ورود قوه قضاییه تعدادی از بدهکاران بانکی برای پرداخت بدهی به قوه قضاییه مراجعه کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: باید صراحتا بگویم که بنده عزم جدی را از بانک مرکزی در جهت مقابله با بدهکاران بانکی ملاحظه نمی‌کنم.

دادستان کل کشور درباره قصور برخی از افراد دانه درشت برای تصرف جنگل‌ها گفت: این سوال پایه درستی ندارد و باید مشخص شود که چنین اقدامی در کجا صورت گرفته است.

**پرونده مهدی هاشمی همچنان در دست بررسی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده “مهدی هاشمی” گفت: با توجه به انتقال قاضی سراج به سازمان بازرسی پرونده مهدی هاشمی از وی به قاضی دیگری انتقال یافته است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: پرونده مهدی هاشمی پس از نقصی که قاضی سراج به آن گرفته بود به دادسرا منتقل شد و دهم یا یازدهم مردادماه در دادگاه برای رسیدگی به آن وقت تعیین شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژ‌ه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قوه قضاییه برای مجازات جرایم خشن تأکید بر اجرای حکم اعدام و قصاص در ملاء عام دارد گفت: قاضی می‌تواند براساس اقدام مجرمانه‌ خشنی که در ملاء عام و در منظر مردم صورت گرفته اجرای آن را در ملاء عام حکم دهد وگرنه همه احکام این گونه نیستند که در ملاء عام انجام شود.

وی افزود: سال گذشته بنده آماری را در رابطه با کسانی که محکوم به قصاص بودند را ارائه کردم که در آن گزارش اولیای دمی که رضایت خود را از عدم قصاص متهم اعلام کرده بودند، وجود داشتند،  این به آن معناست که آنها از حق قصاص خود گذشته‌اند این کار خوبی است و اسلام این موضوع را نیز توصیه می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: امسال هم از اول اردیبهشت ماه تا ۱۷ خرداد، ۱۶ خانواده حق قصاص را داشتند اما از حق خود صرف نظر کردند این کار بسیاری خوب و ارزنده‌ای است.

دادستان کل کشور در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم اگر کسانی که حق قصاص دارند از حق خود بگذرند تا یک نفر قصاص نشود این کار خوبی خواهد بود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=44913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x