تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

تبعات منفی “موج بخشش‌ها” در جامعه/ ذوق زدگی رسانه‌های زنجیره‌ای از این موج

  • کد خبر : 42040
  • 20 خرداد 1393 - 10:11

رسانه های زنجیره ای درحالی از بخشش های قاتلان در کشور می‌نویسند که اگر این بخشش ها همگانی شود، تأثیرات منفی در جامعه بر جای می‌گذارد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی کمال مهر، چندی است که رسانه های زنجیره ای در اقداممی هماهنگ به مطرح کردن بخشش اولیای دم مقتولان و نجات قاتل از اعدام روی آورده اند.

این رسانه ها با این اقدام هماهنگ سعی در القای یک فضای احساسی به کشور هستند تا از این طریق حکم قصاص را تحت شعاع قرار دهند.

برخی از روزنامه های زنجیره ای نیز در روزهای گذشته سخنان حسن خمینی در خصوص عفو و بخشش را در دستور کار خود قرار داده اند و داستان های احساسی از بخشش توسط اولیای دم مطرح می کنند.

اگرچه بخشش طرحی بسیار خوب است و گذشت از مرگ یک شخص دیگر ثواب فراوانی دارد؛ اما خود قرآن نیز حیات جامعه اسلامی را در قصاص قرار داده است تا از این طریق افرادی که سعی در بر هم ریختن و به انحراف کشیدن جامعه اسلامی دارند از طریق قصاص از بین بروند.

همچنین ترس از قصاص خود یک عامل بازدارنده است تا از این طریق بسیاری از مردم به سمت گناه کشیده نشوند.

قطعاً اگر روند بخشش قاتلان ادامه یابد از یک سو به خاطر احتمال زیاد بخشش، این عامل بازدارنده از بین می‌رود و افراد مستعد انجام گناه، بیشتر به سوی انجام گناه یا قتل می‌روند.

از طرف دیگر این امر در دراز مدت باعث می‌شود تا اگر شخصی بخواهد حکم قصاص را اجرا کند که حق طبیعی وی است، به خاطر به وجود آمدن چهره بد قصاص در جامعه از این حق طبیعی خود بگذرد و یا اینکه پس از اجرای حکم از سوی جامعه مطرود شود.

مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در این خصوص اظهار داشته است: این موج دوام نخواهد داشت، چراکه علت ها برطرف نشده است. وقتی فردی بخشیده می شود، فرد دومی با خود می گوید من هم بخشیده خواهم شد.

اقلیما موج ایجاد شده را دارای آفات بسیاری می داند و می افزاید: بخشش همیشه جواب صحیح اصل قضیه نیست، آن خانم سیلی بر گوش اعدامی زد و این مسئله  رسانه ای شد، بقیه خانواده های مقتول با مشاهده او گفتند، این خانم بخشید، پس ما هم ببخشیم.

وی اضافه کرد: بخشیدن، اقدام بسیار خوبی است، اما وقتی اثرگذار است که عوامل و مشکلاتی که باعث آدم کشی می شود، رفع شود.

این جامعه شناس تصریح کرد: پس از مدتی مجددا همان حالت سابق بوجود خواهد آمد و مردم نخواهند بخشید. این موج تمام می شود .

رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران افزود: حالا دیگر، کسی آدم می کشد و می داند اگر بکشد بالاخره خانواده مقتول رضایت می دهد و با این دلگرمی، مرتکب قتل می شود.

وی ادامه داد: انسانی که فکر می کند اعدام می شود، دست به قتل نمی زند.

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=42040

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x