تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

دولت حتی یک ریال فراتر از قانون از منابع بانک مرکزی استفاده نکرده است

  • کد خبر : 41513
  • 11 خرداد 1393 - 10:40
دولت حتی یک ریال فراتر از قانون از منابع بانک مرکزی استفاده نکرده است

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت تا کنون حتی یک ریال فراتر از قانون از منابع بانک مرکزی استفاده نکرده گفت: تردیدی نداریم امسال به رشد مثبت اقتصادی دست یافته، از رکود خارج می‌شویم و راهکارهایی نیز برای رفع مشکل بیکاری پیدا خواهیم کرد.

به گزارش حوزه دولتکمال مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر دیروز (شنبه) در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه سال ۱۳۹۲ کشور ، با اشاره به برخی افراد که خواسته یا ناخواسته قصد دارند دولت را وارد حاشیه کنند اظهار داشت: همه خوب به یاد دارند که پیش از این دولت، دنیا چگونه با ما حرف می‌زد، نرخ ارز تغییرات ساعتی داشت و آرامش و ثباتی در کشور حاکم نبود. اما این دولت در مقطع کوتاهی که فعالیت خود را آغاز کرده بر مشکلات کشور تمرکز جدی کرد و توانست آرامش را برقرار کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز در فضای بین المللی قوی ترین تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در حال تلاش و مذاکره است و ضمن اینکه با قاطعیت از دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع می کند، زیر بار حتی یک کلمه زور نرفته و مصمم است تا از طریق گفتگو و مذاکره حقوق ملت ایران را احیا کند.

جهانگیری با بیان اینکه با تلاشهای دولت تدبیر و امید بنیان تحریمها امروز شکسته شده خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود آنچه در توافقات ژنو حاصل شده اجرا نگردیده است حرف صحیحی نیست و دولت با جدیت این تعهدات را پیگیری می کند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه امروز فضای آرامی در کشور ایجاد شده اما گویا عده‌ای این فضا را نمی پسندند اما باید بدانند که مردم ایران خواهان این شرایط و این آرامش هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید مصمم است در بخش داخلی نیز همه مشکلات را از پیش رو بردارد افزود: چه کسی باور می کرد تورم نقطه به نقطه بیش از ۴۰ درصد در مرداد ماه سال گذشته، ظرف مدت ۸ ماه به ۱۷ درصد برسد.

جهانگیری ادامه داد: علت این موفقیت این است که رئیس جمهور و همه اعضا دولت مصمم هستند با جدیت پای مشکلات کشور بایستند و در این راه نظم و انظباطی جدی را در امور دنبال می کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تا کنون حتی یک ریال فراتر از قانون از منابع بانک مرکزی استفاده نکرده خاطرنشان کرد: همین روند باعث شد که تورم تا حدودی کنترل شود و تردیدی نداریم امسال به رشد مثبت اقتصادی دست یافته، از رکود خارج می شویم و راهکارهایی نیز برای رفع مشکل بیکاری پیدا خواهیم کرد چرا که دولت تیم مجرب و توانمندی دارد و باورمان این است که باید از همه توان و نیروهای کشور با هر گرایش سیاسی در جهت رفع مشکلات استفاده کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه عده ای اصرار دارند دولت را وارد مسائل حاشیه ای کنند تصریح کرد: این افراد سعی می کنند از هر موضوعی استفاده کنند و دولت را از کار اصلی خود باز دارند.

وی افزود: روزی مسائل هسته ای را بهانه می کنند و اخیرا نیز موضوعات فرهنگی را پیش کشیده اند و می گویند دولت می خواهد فرهنگ دینی مردم را ضعیف کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: این دولت تنها حدود ۸ ماه است که آغاز به کار کرده و تولید فیلم یا کتابهایی که این روزها منتشر می شود مربوط به این هشت ماه که نیست ما فقط مجوز پخش را داده ایم و مردم با انتخاب خودشان این دولت را روی کار آورده اند .

جهانگیری خطاب به متدینین کشور تاکید کرد: دولت تدبیر و امید حتی یک قدم از خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تعیین کردند خارج نخواهد شد و مصمم هستیم در همه بخشها در چارچوب سیاستهای رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم و از رهبری هم هزینه نخواهیم کرد و با توجه به مسولیتهائی که دولت بعهده دارد همه مسائل و مشکلات را انشاءالله حل خواهیم کرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت مصمم است وارد حاشیه نشود، گفت: اگر دغدغه عده ای که گاهی تشر می زنند و شائبه می کنند که ممکن است دولت از مواضع رهبری فاصله بگیرد، باید بدانند که این دولت خود را متعهد می داند که بطور کامل در چارچوب نظرات مقام معظم رهبری عمل کند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک به دانشجویان نمونه اظهار امیدواری کرد: این دانشجویان در همه عرصه های زندگی نمونه باشند و بتوانند با کسب موفقیتهای پی در پی برای کشور افتخارآفرینی کنند.

جهانگیری با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که توسعه پایدار هم بعنوان یک انتخاب و هم بعنوان یک الزام برای کشور مطرح است، تاکید کرد: تحولات منطقه و سند چشم انداز ما را مکلف به ارتقا جایگاه کشور نموده و باید به موضوع توسعه پایدار بیندیشیم؛ توسعه ای که پایگاه آن در فکر و دانش انسانهای اندیشمند است و متکی به منابع طبیعی و سخت افزار نیست.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز کشور نیازمند دانش و تفکر افراد فرهیخته و نخبگان دانشگاهی است و این وظیفه ای سنگین را بر دوش آموزش عالی کشور نهاده است که امیدواریم بتواند در این زمینه موفق باشد.

جهانگیری با بیان اینکه امروز کشورهایی که از عمق توسعه برخوردار هستند، مبنای توسعه را علم و دانش افراد قرار داده اند، گفت: در این کشورها دانشگاه بعنوان رکن کلیدی توسعه محسوب می شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در سالهای گذشته بحثهای فراوانی در خصوص اقتصاد متکی به نفت ایران صورت گرفته و امروز بر این باور هستیم که اقتصاد دانش محور می تواند جایگزینی برای منابع نفتی باشد و در این زمینه نیز دانشگاه ها نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: امروز دانشگاههای کشور از جایگاه خوبی برخوردار هستند و تعداد دانشگاهها، دانشجویان، اساتید و اعضای هیات علمی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته و مرجعیت دانشگاهها در کشور نیز امروز امری پذیرفته شده است و مردم نیز به دانشگاهها به عنوان یک مرجع مطمئن علمی اعتماد دارند.

معاون اول رییس جمهور از اراده شکل گرفته در کشور برای توجه به علم و فناوری بعنوان یک فرصت برای دانشگاهیان یاد کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته اراده‌ای ملی برای توسعه علم و فناوری وجود دارد و در ایران نیز امروز در بالاترین سطح کشور که مقام معظم رهبری است این توجه وجود دارد و دولت و سایر بخشها نیز با همین رویکرد به دنبال توسعه علم و فناوری هستند.

جهانگیری افزود: دانشگاه ها و فرهیختگان کشورمی‌توانند از این ظرفیت مطلوب استفاده کرده و گامهای بلندی در جهت توسعه کشور بردارند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه در بخش آموزش عالی و در میان دانشگاه های کشور چالشهای جدی نیز وجود دارد خاطر نشان کرد: یکی از این چالشها مشکل بیکاری است که در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال و فارغ التحصیلان و همچنین بانوان میزان بیکاری دو برابر سایر بخشها است و این به معنای هشدار و بحران در بخش اشتغال کشور است.

جهانگیری افزود: در گذشته موضوعاتی مطرح می‌شد و عده ای معتقد بودند که دلیل بی‌کاری، وجود نیروهای کار خارجی در کشور است اما امروز دیگر نمی‌توان این سخنان را به زبان آورد چراکه بیشتر بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه هستند که باید خودشان کارآفرین باشند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند نه تنها برای خود بلکه برای عده دیگری نیز اشتغال زایی می‌کنند.

جهانگیری گفت: دولت باید شرایط و بستر سرمایه گذاری را آماده کند و آرامش در کشور ایجاد نماید تا یک فارغ التحصیل دانشگاهی بتواند نسبت به کارآفرینی اقدام کند.

معاون اول رییس جمهور از افزایش بی رویه دانش آموختگان در برخی رشته‌ها بعنوان چالشی دیگر یاد کرد و گفت: در برخی رشته‌ها بیش از نیاز کشور دانشجو جذب می‌شود و در برخی رشته‌ها نیز فاقد نیروهای کافی با تحصیلات دانشگاهی هستیم.

جهانگیری ادامه داد: موضوع مهاجرت نخبگان کشور نیز از دیگر مشکلاتی است که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی شود زیرا با هزینه‌های سنگین به دانشجویان آموزش داده می شود و زمانی‌که دانشجویان به مرحله بازدهی می‌رسند کشورهای دیگر آنها را جذب می‌کنند.

معاون اول رییس جمهور یکی دیگر از مشکلات و دغدغه های موجود در بخش دانشگاهی را موضوع دانشجویان ستاره دار خواند و گفت: این موضوع خاطره تلخی در ذهن فرهیختگان کشور برجای گذاشته و هم اکنون در حال خروج از پرونده وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

وی افزود: این موضوع بسیار تلخ است که در کشور بتوان عده ای را به هر بهانه ای از تحصیل محروم کرد که باید تلاش کنیم این خاطره تلخ از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به احتمال برخی تبعیض های ناروا در موضوع بورسیه تحصیلی خاطر نشان کرد: مسئولین وزارتخانه های مرتبط باید با جدیت با این جریانات سوء برخورد کرده و اجازه ندهند عده‌ای با تبعیض و سوء استفاده از قدرت، نیروهای زحمتکش را دلسرد کنند.

جهانگیری ادامه داد: باید با طایفه گری و قوم و خویش بازی برخورد شود و اعتماد به جامعه دانشگاهی کشور بازگردد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سیاستهای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ایران کشوری است که ممکن است به دلایل مختلف همچون فشارهای خارجی و بحرانهای اقتصادی دچار آسیب شود و اقتصاد مقاومتی در حقیقت نوعی مقاوم سازی اقتصاد کشور است تا در مقابل تکانه‌های خارجی و مشکلات دیگر، آن را از گزند و آسیب حفظ کند.

جهانگیری بر لزوم توجه به چند نکته محوری در اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: یکی از این نکات اقتصاد دانش بنیان است که علی رغم اقدامات انجام شده هنوز در ابتدای این مسیر هستیم و باید در دانشگاه های کشور جدی تر به این موضوع پرداخته شود.

معاون اول رییس جمهور نقشه جامع علمی کشور را از دیگر نکات قابل توجه دانست و افزود: این نقشه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و در اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شده است و لازم است برای اجرای این نقشه تلاش و کوشش شود.

جهانگیری توجه به ساماندهی نظام نوآوری را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: این موضوع در هر کشوری بعنوان موضوعی راهگشا مد نظر قرار می‌گیرید چراکه در برخی موارد یک ایده در یک کشور میتواند در سطح بین المللی مطرح گردد و تحول آفرین باشد.

معاون اول رییس جمهور از رشد بهره‌وری و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بعنوان دیگر نکات محوری سیاستهای اقتصاد مقاومتی نام برد و افزود این موضوع باید در دانشگاهها بطورجدی در دستور کار قرارگیرد تا بتوانیم سیاستهای اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلات و دغدغه هایی که دانشجویان نمونه مطرح کردند گفت: با وزاری مربوطه دراین زمینه گفتگو کرده ام و تلاش خواهیم کرد در حد امکان به خواسته‌های دانشجویان عمل کنیم.

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور و وزاری علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشجویان نمونه کشور مربوط به سال ۱۳۹۲ با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط :
دستگاههای مسئول با انتقال بیماری‌های واگیر از راه ورود اتباع غیرمجاز به کشور مقابله کنند
تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی سال ۱۳۹۳ اعلام شد
نصاب معاملات کوچک، متوسط و بزرگ تعیین شد
نحوه هزینه‌کرد اعتبارات دولت برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت ابلاغ شد
سوادآموزی از بخشهایی است که در آن به توفیقات دلخواه دست نیافته‌ایم
شرایط اقتصادی امروز کشور با ثبات است
نباید اجازه دهیم ایران از چرخه علمی دنیا عقب بیفتد/ دولت اهل شعار نیست و در عمل با فساد مبارزه می‌کند
رئیس‌جمهور عازم چین شد
ارزش‌گذاری رانت وزارت صنعت سخت است/ پیگیری ۱۱ نماینده و تصمیم روسای سه قوه پشت بازداشت بابک زنجانی
همایش ملی تجلیل از نخبگان علمی و فرهنگی دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود
برچسب ها:  ، بیکاری ، بانک مرکزی
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x