تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

چند عامل مهم که تعادل روده‌ها را به هم می‌زند

  • کد خبر : 41089
  • 09 خرداد 1393 - 10:46
چند عامل مهم که تعادل روده‌ها را به هم می‌زند

از آنجایی که میکروبیوتا نقش مهمی را در عملکرد نرمال بدن ایفا می‌کند، کار‌شناسان امروزه آن را به عنوان یک ارگان در نظر می‌گیرند.

به گزارش کمال مهرهمایون واحدی، فوق تخصص گوارش و دبیر علمی هفتهٔ سلامت گوارش و کبد  اذعان داشت: از آنجایی که میکروبیوتا نقش مهمی در عملکرد نرمال بدن ایفا می‌کند. کار‌شناسان امروزه آن را به عنوان یک ارگان در نظر می‌گیرند، ارگانی که همزمان با تولد ایجاد می‌شود و همراه با ما رشد و تکامل پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: تخمین زده می‌شود رودهٔ انسان حاوی ۱۰۰ تریلیون باکتری است، درحالیکه ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها را نمی‌توان کشت داد.
واحدی در خصوص نقش میکروبیوتای روده در سلامت افزود: به هضم برخی از غذا‌ها که معده و رودهٔ کوچک قادر به هضم آنها نیست، کمک به تولید برخی از ویتامین‌ها (K، B)، کمک به مبارزه با حملات دیگر میکرو ارگانیسم‌ها و حفظ تمامیت روده نقش مهمی را در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند و نقش یک مخاط را دارند.
وی ادامه داد: در واقع یک میکروبیوتای سالم و متعادل در روده کلیدی برای اطمینان از عملکرد مناسب دستگاه گوارش است.
وی در ادامه افزود: تغییرات رژیم غذایی، افزایش سن، مسافرت و استرس، مصرف بی‌رویهٔ برخی از دارو‌ها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و آنتی بیوتیک‌ها، مصرف مواد پروتئینی (گوشت قرمز) مواد قندی و کاهش مصرف مواد فیبر دارد نیز از عوامل موثر در عدم تعادل میکروب‌های طبیعی روده است.
همایون واحدی به عوامل موثر در برقراری تعادل میکروب‌های طبیعی روده اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف ماستئ و پنیر، مصرف میوه‌ و سبزی، مصرف غذاهای دریایی، پرهیز از خوراکی‌هایی که با مواد نگه دارنده درست شده‌اند و همچنین مصرف مکمل‌های پروتئینی نیز توصیه می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: از آنجایی که میکروبیوتا نقش مهمی را در عملکرد نرمال بدن ایفا می‌کند، کار‌شناسان امروزه آن را به عنوان یک ارگان در نظر می‌گیرند، ارگانی که همزمان با تولد ایجاد می‌شود و همراه با ما رشد و تکامل پیدا می‌کند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x