تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

عوامل و آثار سوء پدیده‌ای به نام خیابان گردی

  • کد خبر : 40198
  • 03 خرداد 1393 - 9:48
عوامل و آثار سوء پدیده‌ای به نام خیابان گردی

ظهور پدیده خیابان گردی همپای بوجود آمدن بحث فراغت است.


کمال مهر: ژیان‌پور، استاد جامعه‌شناس  گفت:وقت آزاد اساس بوجود آمدن پرسه زنی است در وهله دوم مصرف‌گرایی و خرید کالاست که انسان‌ها را به خیابان‌ها می‌کشاند که هر دو از زمان ظهور مدرنیسم و فرهنگ سرمایه‌داری در میان انسان‌ها رواج یافته است.

وی ادامه داد: علت جذابیت خیابان گردی برای طبقات متوسط از لحاظ اقتصادی و پایین به لحاظ فرهنگی وجود عنصر “غریبگی” است در خیابان می‌توان از تحت نظارت خارج شد و غریبگی پیشه کرد پاسخ‌های روان شناختی به غریبگی و در میان غریبگان بودن و کشف بی‌دردسر حوزه‌های جدید همان موضوعی است که برای جوانان جذاب است.

وی افزود: دیدن و دیده شدن اساس خیابان گردی است در خیابان به واسطه مد، طبقه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فرد پنهان می‌شود، همچنین ادبیات خیابانی زبانی یکسان دارد که مملو از جملات کوتاه، عریان و هجو آمیز است زبانی که با آن می‌توان نیاموختگی و کم دانستگی خود را پنهان کرد.

ژیان پور درباره بررسی این پدیده در ایران اظهار داشت: جوان بودن جامعه ایران و کمبود امکانات تفریحی و برخی دلایل دیگر می‌توانند عوامل افزایش خیابان گردی باشند.

این جامعه شناس در پایان اشاره کرد: در کل نمی‌توان خیابان‌گردی را پدید‌‌ه‌ای منفی تلقی کرد، ابتدا باید بپذیریم که پدیده‌ای تحت این عنوان داریم. در صورتی که آمار آن به یکباره افزایش پیدا کند و موج خیابان گردی و پرسه زنی در جامعه رواج پیدا کند، “معضل” بودن این پدیده قابل بررسی است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=40198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x