تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
1

حجت‌الاسلام “شهیدی”: فرهنگ عامل مهمی در ترویج ارزش‌های انقلاب است/ “مؤمنی شریف”: در هنر انقلاب باید به اسوه‌ها و خانواده‌ شهدا پرداخت

  • کد خبر : 39215
  • 28 اردیبهشت 1393 - 12:03
حجت‌الاسلام “شهیدی”: فرهنگ عامل مهمی در ترویج ارزش‌های انقلاب است/ “مؤمنی شریف”: در هنر انقلاب باید به اسوه‌ها و خانواده‌ شهدا پرداخت

حجت‌الاسلام “شهیدی” رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و “مومنی شریف” رییس حوزه هنری در مراسم اختتامیه جشنواره سراسری ادبی شاهد بر ترویج فرهنگ و ارزش‌های انقلاب تاکید بسیاری داشتند.

به گزارش خبرنگار ادبیاتکمال مهر، شامگاه ۲۷ اردیبهشت ماه نخستین جشنواره سراسری ادبی شاهد با حضور “علی جنتی”وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، “آیت‌الله محمدی عراقی”، “محسن مومنی شریف”رییس حوزه هنری، “محمد طلایی”عضو شورای شهر،”علیرضا قزوه” رییس مرکز آفرینش های ادبی، “علی مطهری” نماینده مجلس شورای اسلامی،”جواد محقق”، “مسعود زریبافان”، “لاله افتخاری”، مجتهدزاده، “مجتبی فردوسی پور” رییس بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه، “ناصر فیض” دبیر جشنواره و خانواده‌های معظم شهدا به پایان رسید.

حجت‌الاسلام “شهیدی” معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید به روی سن آمد و با اشاره به زمان اندک برای سخنرانی گفت: من قرار بود برای بحث ایثار و شهادت به یک بحث از سخنان و گفتار و درس‌های استاد مطهری در اینجا بپردازم که به خاطر کم بودن وقت از آن صرف نظر می‌کنم و انشاالله در فرصتی بهتر به آن می‌پردازیم.

وی در ادامه بیان کرد: تمام اتفاقات و حوادثی که در جهان و عالم به وجود می‌آید دو عامل دارد یکی مُحْدِثه (به وجود آورنده اتفاق) و عامل مُقْبِیه (تداوم و حفظ آن اتفاق)

از نظر من پیامبر اکرم (ص) برای اسلام عامل مُحْدِثه و تمام کسانی که پس از پیامبر اکرم (ص) راه و شیوه و اسلام او را ادامه داند و حفظ و مستدام کردند عامل مُقْبِیه هستند از جمله امامان معصوم (علیه السلام) و بقیه اصحاب و یاران راستین پیامبر (ع) و امامان.

شهیدی در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: امام حسین (ع) و خانواده و اصحابش با خون خودشان درخت اسلام را آبیاری کردند و آن را طراوت و تازگی دادند وظیفه ما نیز حفظ و حراست از این درخت است در مورد انقلاب اسلامی هم باید بگویم امام خمینی (ره) عامل مُحْدِثه بودند و شهدا و خانواد‌ه‌شان عامل مُقْبِیه که موجب دوام این انقلاب شدند و با خون خود انقلاب را تدوام بخشیدند و حفظ کردند.

رییس بنیاد شهید با یادآوری امسال به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ، فرهنگ را عامل بسیار مهمی در ترویج آثار و ارزشهای انقلاب و رهبر گفت: امام خامنه‌ای همیشه می‌فرمایند: بروید به دیدن خانواده‌های شهدا، آنها در سینه خود گنجینه اسرار دارند که بروید و این گنجینه‌ها را در آثار و کتب ارزشمند انعکاس دهید.

“ناصر فیض”،‌ دبیر جشنواره گفت: اگر جشنواره ادبی “شاهد” فقط به این برسد که انعکاس دهد، نوعی از سبک  زندگی حاکم است که نتیجه‌اش به گونه‌ای رقم می‌خورد که ما در این جا برای چنین مراسم و بزرگداشتی حاضر شده‌ایم، اهمیت نوع زندگی در خانواده‌هایی است که اعضای آن طبق آن فرهنگ به این باورها می‌رسد، باورهایی که فراوان دیده‌ایم که خانواده‌هایی بوده‌اند که چندین فرزند را تقدیم وطن کرده‌اند یا سرپرست خانواده را به راهی تقدیم کرده‌اند که اعتقادات و ارزشهای ماست.

وی ادامه داد: در واقع هدف این جشنواره این نوع نگاه را در جامعه منتشر کند و توجه به این سبک زندگی که اینگونه انسانها را می‌پروراند در واقع بهترین نوع زندگی است که صبر و مقاومت در آن تا این حد مهم است و جلوه دارد و این مسائل برایشان حل شده است و می‌دانند این دنیا دنیایی فانی و ناپایدار است و با رفتن ما از این دنیا فقط یک انتقال صورت می‌گیرد پس بهتر است که بهترین نوع زندگی را انتخاب کنیم.

پس از پایان سخنرانی ناصر فیض، انیمیشن “دختر و درخت” برای حضار پخش شد سپس یکی از بانیان برگزاری جشنواره، محسن مومنی، رییس حوزه هنری برای سخنرانی به روی سن آمد و گفت: از اینکه این مجلس مورد لطف و عنایت خداوند قرار گرفته است بسیار خرسندیم شهدای عزیز و خانواده‌های گرامی آنها از مصداق‌های بارز صالحانی هستند که در خدمت آنها هستیم.

وی با تشکر از هنرمندان و نویسندگان و شاعران گرامی، عنوان کرد: از شما متشکر و سپاسگزارم که ذوق و هنر ادبی خود را به این موضوعات و خانواده محترم شهدا و فرزندان عزیز آنها اختصاص داده‌اند.

وی یکی از عناصر هنر انقلاب را پرداختن به اسوه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: از دستاوردهای انقلاب اسلامی معرفی انسانی است که خداجو، مومن، مجاهد و آنچه که معادلات امروزی دنیای مادی را به هم می‌زند. هر تمدنی پیش از هر چیز باید انسان شاخص و برتری را معرفی کند و هنرمندان ما وظیفه دارند این چهره‌ها را معرفی کنند و به آنها پرداخته شود که خوشبختانه در هنر و ادب ما به آنها پرداخته شده است. پس ازمومنی، علیرضا غزوه برای سخنرانی دعوت شد، وی که برای سخنرانی و ترک جلسه به علت تداخل با مراسم رونمایی از کتاب جدیدش عجله داشت با تشویق حضار به روی سن آمد.

غزوه که یکی از داوران جشنواره بود، گفت: در میان آثار چندین شعر زیبا و ارزشمند را مطالعه کردم که اگر حتی به همین چند اثر هم بخواهیم اکتفا کنیم، یعنی این جشنواره کار خودش را کرده است و خشنودیم که توانستیم از طریق هنر و ادب، ارادت خود را به خانواده محترم شهدا نشان دهیم.

در ادامه غزوه یک شعر که در همین مضمون و محتوا و در تکریم مقام همسر و خانواده شهدا بود به آنها تقدیم کرد و سپس برای اهدای جوایز به همراه زری بافان و مومنی شریف توسط مجری برنامه دعوت شد. اولین بخش اهدای جوایز به اهدای لوح تقدیر و جایزه به رتبه تقدیر جشنواره بود که در سه بخش، خاطره و قطعه ادبی و داستان کوتاه و بخش شعر به افرادی که در جشنواره دارای رتبه تقدیر بودند جوایز اهدا شده به این ترتیب

خاطره و قطعه ادبی

لوح تقدیر و جایزه جشنواره که کمک هزینه سفر به عتبات عالیات بود تقدیم شد به اعظم پشت مشهدی برای اثر “نیمه دیگر” از استان هرمزگان سمانه برومند علیپور برای اثر “تا پنج روز دیگر” از استان خراسان رضوی

داستان کوتاه

۱-لوح تقدیر و جایزه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به مصطفی رضایی برای اثر شکارچی “نقش” از استان تهران و میثم محمدی برای اثر “معراج” از استان فارس اهدا شد.

بخش شعر

لوح تقدیر و جایزه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات تقدیم شد به عادل حیدری برای اثر “عکس در قاب” از استان چهار محال و بختیاری، رضا نیکوکار برای اثر “هوالعادل” و مهدی ناصریان برای اثر “از مرز انسان گذشتی” از استان هرمزگان

در پایان بخش اول اهدا جوایز، بوذری مجری برنامه از گردآوری تمامی این آثار در یک کتاب و چاپ و نشر آن در بازار کتاب خبر داد.

پس از بخش اول اهدا جوایز، یک مستند پخش شد که در آن محمدی عراقی، لاله افتخاری، فتاحی (یکی از داوران جشنواره) و چند فرزند شهید حضور داشتند و صحبت‌هایی راجع به ایده و ابتکار این جشنواره، تشکیل کانون همبستگی فرزندان شاهد و یادآوری ایثار و صبر و مقاومت این خانواده‌های مکرم در زمان هشت سال دفاع مقدس و پس از آن و توصیه به حفظ ارزشها در وهله اول توسط فرزندان و خانواده‌ شهدا و ایثارگران و همچنین ملت شهیدپرور و مدافع ارزشهای انقلاب اسلامی در راه انقلاب اسلامی ایران.

در این مستند تعداد کل آثار دریافتی ۹۰۴ اثر، که ۴۵۰ شعر، ۳۰۱ داستان کوتاه و ۱۵۱ اثر در زمینه خاطره و قطعه ادبی و همچنین داستان بلند را شامل می‌شد. در پایان این مستند، فرزند شهید شاکری هم یک شعر زیبا را تقدیم شهدا و خانواده‌هایشان کرد.

پس از پخش مستند، لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و یکی از بانیان این جشنواره روی سن آمد و با تعبیر کانون همبستگی فرزندان شاهد به اصحاب کهف که با برداشتن حروف اول این واژه‌ها ساخته شده و به فرزندان شهدا که به گفته وی پرچمدار راه و شیوه پدرانشان هستند، گفت: این فرزندان عزیز که در زمان جنگ کودکی بیش نبوده‌اند، حالا به جوانان برومند تبدیل شده‌اند و با کمک به رهبر عزیز انقلاب امام خامنه‌ای در این راه پرچم اسلام را به صاحب اصلی آن امام زمان (عج) برسانیم.

وی در ادامه گفت: باید فرهنگ شهادت را زنده نگه داشت و چراغ ایثار و شهادت را در کشور عزیزمان، ایران روشن و جاودان حفظ کنیم.

افتخاری در پایان سخنانش بیان کرد: توفیق داشتیم که درسال ۱۳۹۱، کانون همبستگی فرزندان شاهد داشت و عضوگیری گسترده‌ای داشته باشیم در سراسر کشور عزیزمان ایران، که به “فراکسیون فرزندان شاهد” هم تعبیر می‌شود، رهبر فرزانه انقلاب همیشه توصیه کرده‌اند که ازتریبون مجلس و هر فرصت و امکاناتی استفاده کنید تا دین واردات را به خانواده معظم شهدا اعلام و تاکید نمایید. این مراسم نیز با همت و تلاش خود فرزندان شهدا تربیت داده شده و امیدواریم اینگونه خدمات و این مراسم و برنامه‌ها پایدار باشد، مشارکت حوزه هنری، صدا و سیما و نهادها و دستگاههای مختلف هم بسیار جای تشکر و سپاس دارد، فرهنگ مقاومت و ایثار و شهادت را که از آموزه‌های امام حسین (ع) و خانواده بزرگوارشان است را باید حفظ و ادامه دهیم.

در ادامه لاله افتخاری، حجت‌الاسلام عراقی و مظاهری، مطهری  همسر شهید صدیقه خدایی و همچنین فرزند شهید  مجید علی‌اکبرزاده دعوت به عمل آمد تا در مراسم اهدا جوایز به نفرات سوم برگزیده جشنواره حضور یابند.

خاطره و قطعه ادبی:

در این بخش لوح تقدیر و جایزه جشنواره یک سکه بهار آزادی اهدا شد به ثریا عبدی برای اثر “تو” از خوزستان که همسر ایشان به نیابت از ایشان جوایز را دریافت کردند.

داستان کوتاه:

لوح تقدیر و جایزه جشنواره یک سکه بهار آزادی تقدیم شد به زهرا حیدری برای اثر “مسافر” ازاستان گیلان

بخش شعر

لوح تقدیر و جایزه جشنواره، یک سکه بهار آزادی تقدیم شد به پونه نیکویی برای اثر “آثار بدون عنوان ۱ و ۲” پس از مراسم اهدا جوایز به نفرات سوم، یک فرزند شهید (فرزند شهید عباسی) به روی سن آمد و قطعه موسیقی و دکلمه و ترانه را از زبان خودش و پدر شهیدش مثل گفتگو اجرا کرد که زیبا بود و مورد تشویق حضار واقع شد ما در این جوان در هنگام اجرای فرزندش به شدت می‌گریست.

در بخش بعد جوایز نفرات دوم برگزیده جشنواره اهدا شد.

جوایز نفرات دوم:

خاطره و قطعه ادبی 

لوح تقدیر و جایزه جشنواره، دو سکه بهار آزادی در بخش خاطره و قطعه ادبی تقدیم شد به حسین علیزاده برای اثر “دعای همسر” از استان تهران.

داستان کوتاه 

لوح تقدیر و جایزه جشنواره، دو سکه بهار آزادی برای بخش داستان کوتاه تقدیم شد به محمدباقر سیدی برای اثر “نامه‌ای به آدرس دارخوین” از استان تهران

شعر 

لوح تقدیر و جایزه جشنواره، دو سکه بهار آزادی در بخش شعر تقدیم شد به علی سلیمانی برای اثر “ساعت قرار” از استان همدان

تمامی نفرات دوم جشنواره در هر سه بخش مذکر بودند پس از اهدای جوایز نفرات دوم، یکی دیگر از فرزندان شهدا، امیر اکبری با اجرای زیبای قطعه فرشته که شاعر آن علیرضا بدیع بود به روی سن آمد.

در بخش پایانی که اهدای جوایز به نفرات اول جشنواره بود، مجری برنامه از طلایی (عضوشورای شهر، مومنی، حجت الاسلام محمدی عراقی، جواد محقق که از او به عنوان یکی از علما و دانشمندان نام برده شد در حضور صدیقه فدایی همسر شهید دعوت شد.

جوایز نفرات اول:

خاطره و قطعه ادبی 

تندیس جشنواره، لوح سپاس و سه سکه بهار آزادی تقدیم شد به پیام جهانگیری با نام “به همسر شهید احمدی روشن” از استان اردبیل

داستان کوتاه 

تندیس جشنواره، لوح سپاس و سه سکه بهار آزادی جایزه جشنواره برای نفر اول داستان کوتاه، تقدیم شد به معصومه عیوضی برای اثر “گرین کارت” از استان تهران

بخش شعر 

تندیس جشنواره، لوح سپاس سه سکه بهار آزادی در بخش شعر تقدیم شد به علیرضا رجب‌زاده کاشانی برای اثر “تقدیم به همسر شهید “مهدی ایمانی” از استان اصفهان در پایان یک تقدیر ویژه در بخش داستان بلند، لوح تقدیر و جایزه ویژه یک سکه بهار آزادی تقدیم شد به مرضیه نفری برای اثر “شبهای بی‌ستاره” از استان قم

برای اهدای جوایز از فردوسی پور (رییس بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه) هم دعوت به عمل آمد.

از حواشی برنامه تاخیر تقریبا ۴۰ دقیقه‌ای، سخنرانی نکردن علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و طراحی صحنه بسیار زیبا و به یاد ماندنی بود.

انتهای پیام/ اس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=39215

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x