تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
0

«دیانت، عافیت» کتابی جدید درباره تاریخ و اندیشه انجمن حجتیه

  • کد خبر : 38856
  • 26 اردیبهشت 1393 - 12:34
«دیانت، عافیت» کتابی جدید درباره تاریخ و اندیشه انجمن حجتیه

کتاب «دیانت، عافیت» (مجموعه گفتارها و مقالاتی در باب تاریخ، عقاید و زمینۀ اجتماعی انجمن حجتیه) از سوی انتشارات مرکز پژوهشی آموزشی کوثر (وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه تهران) منتشر و در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

به گزارش خبرنگارکمال مهر، کتاب «دیانت عافیت» (مجموعه گفتارها و مقالاتی در باب تاریخ، عقاید و زمینۀ اجتماعی انجمن حجتیه) از سوی  انتشارات مرکز پژوهشی آموزشی کوثر (وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه تهران) منتشر و در نمایشگاه تهران رونمایی شد.

این مجموعه مشتمل بر چندین مصاحبه و مقاله است که بخشی از آنها در سال ۱۳۸۹ در هفته نامۀ پنجره منتشر شده است و اینک نسخه کامل‌تری از آنها در قالب کتاب ارائه شده است.

آنچه که «دیانت عافیت» را از دیگر کتب موجود درباره موضوع مذکور متمایز می‌سازد، علاوه بر توجه به تحلیل اجتماعی در کنار جنبه‌های تاریخی و اعتقادی، پرداختن به تحولات مربوط انجمن حجتیه در مقطع پس از اعلام توقف رسمی است. در همین رابطه، در بخشی از مقدمۀ این کتاب آمده است:

«بررسی و نقد انجمن حجتیه در شرایط فعلی و از منظر حضور و تحرک غیررسمی آن طی سه دهه گذشته، برای تکمیل و تدقیق فهم ما از شرایط اجتماعی ایران و نیروهای مؤثّر و فعّال در آن واجد اهمیت است. این امر به نوعی غفلت فراگیر از موقعیت و شیوه فعالیت و نقش آفرینی این جریان در دوران پس از اعلام رسمی تعطیلی باز می‌گردد. مطالب معدود کتب و آثاری که با موضوع انجمن حجتیه نگاشته شده یا فصلی را بدین گروه اختصاص داده و نیز مطالب برخی جزوات، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در این باب، عموماً مشتمل بر شرحی است از تاریخ تأسیس انجمن، اقدامات اولیه، تقابل با جریان انقلابی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، همکاری ضمنی با رژیم شاه و نهایتاً تعطیلی رسمی در سالهای پس از انقلاب اسلامی.

در این روایت، بخش مهمی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های نسبتاً متأخّر در هویت و مواضع جریان حجتیه‌ای به فراموشی سپرده می‌شود. به عنوان مثال، در این روایت مخالفت فعّالانه این جریان با مقوله وحدت اسلامی، که به نوعی مهم‌ترین نقطه ثقل هویتی-سیاسی و نماد تقابل این جریان با نظام اسلامی در شرایط فعلی است، جای چندانی ندارد.»

نکته‌ای حاشیه‌ای و جالب توجه این است که کتاب در دوره دولت سابق به مدت قریب به یک سال در مرحله ممیزی و اخذ مجوز انتشار از  وزارت ارشاد قرار داشت. نهایتاً مجوز نشر کتاب مشروط به حذف یکی از مقالات با عنوان «انجمن حجتیه و دولت احمدی نژاد» صادر شد. این در حالی است که در این مقاله، ضمن نامعتبر قلمداد شدن روایاتی که دولت‌های نهم و دهم را به انجمن حجتیه منسوب می‌کنند، تفاوت‌های مبنایی این دو جریان مورد اشاره قرار گرفته بود!

کتاب «دیانت و عافیت» با آثار و گفتارهایی از ابراهیم فیاض، حجت الاسلام سید عباس نبوی، استاد حیدر رحیم‌پور ازغدی، سید حسین شهرستانی، سجاد صفار هرندی، علیرضا کمیلی، مهدی شاه آبادی، صادق شهبازی، مهدی میرزایی پور در ۱۵۶ صفحه منتشر شده است.

ضمناً کتابهای این انتشارات شامل «دیانت عافیت»، «اتاق های فکر و سیاست خارجی آمریکا»، «تورم در اقتصاد ایران» ،«دیپلماسی عمومی» در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سالن شبستان، راهروی ۲۳، غرفه ۲۸(کانون اندیشه جوان)‌ عرضه می‌شود. علاقه‌مندان همچنین می‌توانند برای تهیه کتاب‌ها با شماره ۸۸۹۶۸۵۰۷ یا ۸۸۰۰۶۰۸۱ تماس گرفته و یا به «کافه کتاب کراسه» واقع در خیابان انقلاب،خیابان ۱۶ آذر، ابتدای خیابان پورسینا مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930219000127#sthash.HEkfPpCi.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38856

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x