تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

مصرف کدام دارو‌ها در “دوران بارداری” خطرناک است

  • کد خبر : 38628
  • 25 اردیبهشت 1393 - 8:21
مصرف کدام دارو‌ها در “دوران بارداری” خطرناک است

یک متخصص زنان و زایمان گفت: مصرف بعضی از دارو‌ها همچون ضد سرطان، شیمی درمانی، اشعه X، داروهای ضد میگرن، داروهای آرامبخش، داروهای ضد انعقادی، ضد تشنج یا صرع و بعضی مشتقات ویتامین A، D در دوران بارداری ممنوع است.


کمال مهر:دکتر سلما رضوی گفت: دارو‌ها براساس تحقیقات محققان دانشمندان به ۵ دسته برای زنان باردار تقسیم می‌شوند که گروه اول شامل داروهایی است که بی‌خطر بودن آن برای زنان باردار به اثبات رسیده و گروه پنجم یا گروه ایکس داروهای خطرناکی هستند که مصرف آنها در دوران بارداری منع شده است.
وی در ادامه گفت: مصرف دارویی مانند اسید فولیک از ۳ ماه قبل از بارداری و در دوران بارداری به تمام خانم‌ها توصیه می‌شود، همچنین مصرف قرص آهن از هفته ۱۴ بارداری برای تمام خانم‌های باردار لازم بوده و در مواردی چون چند قلویی یا کمبود آهن، میزان آهن مصرفی باید بیشتر شود همچنین قرص‌های ضد افسردگی تحت نظر پزشک و یا سنجیدن فواید آن نسبت به مضرات می‌تواند مصرف شود.
وی تصریح کرد: در صورت بروز سرماخوردگی ترجیحا از آنتی بیوتیک استفاده نکنید و با رژیم غذایی مناسب، استراحت و آنتی هیستامین دوره بهبود را طی کنید اما در صورت بروز عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌شود که حتما باید تحت نظر پزشک این تجویز صورت گیرد و ممکن است در آینده باعث ایجاد آلرژی در جنین گردد.
وی در پایان تاکید کرد: خانم‌های باردار هیچ دارویی را سرخود مصرف نکنند و بیش از مصرف هر دارویی از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوند، در مراجعه به پزشک موضوع بارداری را حتما با پزشک در میان بگذارند، همچنین از آنجایی که بعضی دارو‌ها نیمه عمر طولانی دارند بعد از قطع مصرف آن نیز نباید تا مدتی اقدام به بارداری نمود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x