تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

سیار؛ شاعری که از منظر” مقام معظم رهبری” کولاک کرده‌ است/حامد زمانی: “سیار” نعمتی برای هنر انقلابی و ارزشی است

  • کد خبر : 38084
  • 21 اردیبهشت 1393 - 10:39
سیار؛ شاعری که از منظر” مقام معظم رهبری” کولاک کرده‌ است/حامد زمانی: “سیار” نعمتی برای هنر انقلابی و ارزشی است

“محمد مهدی سیار” علی‌‌رغم جوان بودن کارنامه‌ای پربار در عرصه‌ی شعر، سرود ترانه، تنها یکی از رویش‌های امیدوارکننده‌ی جریان اصیل شعر انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ادبیات کمال مهر “محمد مهدی سیار” علی‌رغم جوان بودن، کارنامه‌ی پرباری در عرصه‌ی شعر، سرود و ترانه از آئینی و عاشقانه تا نیمایی و چهارپاره، غزل، قطعه و ربایی دارد.

بنابراین‌گزارش؛ “سیار” بعد از “قیصر امین پور” دومین شاعری است که توانسته به خاطر کتاب “حق السکوت” جایزه‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۹۰ را از آن خود کند. کتاب “رود‌خوانی” “سیار” نیز حرکتی بدیع و منحصر به فرد برای اولین بار در هیئت شهدای گمنام میدان منیریه رونمایی شد.

“سیار” خود در خصوص این حرکت می‌گوید: این حرکت به نوعی تلنگری به خودم و پیشنهادی به جامعه‌ی ادبی بود که مردم این فضا را فراموش نکنند.

بنابراین گزارش؛ “علیرضا قزوه” نیز یکی از شاعران معاصر در مورد ویژگی‌های بارز این شاعر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بعضی‌ها بعد از گرفتن جایزه‌ی کتاب سال یا پس از مطرح شدن در محافل دانشگاهی برای خود یک شأن قائل می‌شوند و دیگر سراغ مداحی نمی‌روند و مسجد مورد توجه‌شان قرار نمی‌گیرد اما “محمد مهدی سیار” این چیزها را خوب می‌فهمد. یکی از نکات جالب توجه در مورد این شاعر آن است که نام “سیار” این سال‌ها همراه “میثم مطیعی” مداح و “حامد زمانی” خواننده، بسیار شنیده‌ شده‌است.

“حامد زمانی” خواننده معتقد است: که “سیار” یک نعمتی برای او و برای هنر انقلابی و ارزشی محسوب می‌شود. دو شعر “گزینه‌های روزی میز” و “مرگ بر آمریکا” که بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و در سراسر ایران با صدای “حامد زمانی” طنین‌انداز شده و از نگاه خود شاعر حکم تبری و تولی دارد.

به گفته‌ی “محمد مهدی سیار”،  “مرگ بر آمریکا” تبری بوده و “گزینه‌های روی میز” به نوعی مکمل و بیان‌کننده‌ی خوبی‌های ملت ایران است. “سیار” در قسمتی از سخنان خود به این نکته‌ تأکید دارد که برای آنکه هنرمند زبان مردم شود، لازم است که قبل از آن گوش شنوایی برای شنیدن حرف مردم داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود این چنین می‌گوید: وقتی شاعر بخواهد با مردم جامعه صحبت کند باید شعرش رنگ و بوی همین مردم و همین فضا را داشته باشد. این شاعر همچنین از شنیده شدن دو شعرش با عنوان “گزینه‌های روی میز” و “مرگ بر آمریکا” ابراز خرسندی کرد.

لازم به ذکر است: شاعر کتاب “رودخوانی” تنها یکی از رویش‌های امیدوارکننده‌ی جریان اصیل شعر انقلاب است. شعری که می‌خواهد به سهم خود در سال فرهنگ، حقی ادا کند.

گفتنی است: در وصف کتاب “رودخوانی”،”سیار” همین نکته را بس که “مقام معظم رهبری” در خصوص این اثر خطاب به “محمد مهدی سیار” فرمودند: “آقای سیار کولاک کرده‌ای”.

انتهای پیام /

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=38084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x