تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
3

سیم‌بر: “کالابرگ” از سبد کالا بهتر است/ فاتحی: توزیع “سبد کالا” مقرون به صرفه‌تر است

  • کد خبر : 37473
  • 17 اردیبهشت 1393 - 8:11
سیم‌بر: “کالابرگ” از سبد کالا بهتر است/ فاتحی: توزیع “سبد کالا” مقرون به صرفه‌تر است

برخی از سبد کالا به عنوان کوپن الکترونیکی یاد کرده‌اند و آن را بازگشتی به اقتصاد کوپنی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیکمال مهر، با روی کار آمدن دولت یازدهم بحث بهبود وضعیت معیشتی مردم در جایگاه نخست برنامه‌ها قرار گرفت به همین دلیل دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت در کنار مبلغ یارانه یک سبد کالایی هم در اختیار خانوارها قرار دهد.

در ابتدا بسیاری عقیده داشتند دولت قصد احیای دوباره سیاست کوپنی را با نامی جدید دارد اما با توزیع سبد کالا در مرحله اول در بهمن ۹۱ بسیاری آن را به عنوان کوپن الکترونیک یاد کرده‌اند و آن را بازگشت به اقتصاد کوپنی دانسته‌اند.

با تمام این تفاسیر، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی هر چند معتقدند اعطای سبد کالایی آثار تورمی ندارد ولی در عمل به جهت مشکلات اجرایی، آثار غیرقابل پیش‌بینی را برای اقتصاد ایران به ارمغان می‌آورد.

در همین خصوص، فرشید سیم‌بر، کارشناس اقتصادی گفت: کالابرگ از سبد کالا بسیار متنوع‌تر است زیرا مردم با دریافت کالابرگ آزادی عمل بیشتری دارند و می‌توانند بر حسب سلیقه و نیاز خود به خرید کالا بپردازند اما پس از اتمام جنگ و آزادسازی قیمت‌ها به مرور زمان کالابرگ از بین رفت.

وی افزود: اما در سبد کالا فقط چند نوع کالای مشخص و محدود وجود دارد که مسلما نیاز اساسی مردم را برطرف نمی‌کند به انضمام اینکه در طی توزیع مرحله اول سبد کالا نارضایتی هم ایجاد شد.

در همین خصوص محمدحسین فاتحی دیگر کارشناس اقتصادی معتقد است: کالابرگ و سبد کالا تفاوت اساسی ندارند اما از نظر مردم سبد کالا بهتر است زیرا دیگر مسائل مربوط به مبادله و جابه‌جایی از بین می‌رود ولی از نظر تأثیر اقتصادی هر دو یکسان هستند زیرا قبلا یک کاغذ در دست مردم بود اما اکنون از یک کارت دیجیتال استفاده می‌کنیم.

وی افزود: هزینه مبادله کمتر است و کالایی که می‌گیرید و نیاز ندارید را می‌توانید به شخصی که معامله‌گر است تحویل دهید یا بفروشید اما در سبد کالا شما باید کالای خود را دریافت کنید و بعد می‌توانید به دیگران تحویل دهید.

حال با وجود تمام اظهارنظرها، سبد کالا طی چند روز آینده توزیع می‌گردد و این مرحله بر عهده‌ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است باید دید با وجود تجربیات مثبت و منفی از مرحله‌ اول دولتمردان می‌توانند در فرآیند توزیع مرحله‌ دوم رضایت شهروندان را جلب کنند یا خیر.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=37473

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x