تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
1

۲ تا ۳ هفته بعد از تولد بهترین زمان تشخیص این بیماری

  • کد خبر : 36837
  • 14 اردیبهشت 1393 - 9:29
۲ تا ۳ هفته بعد از تولد بهترین زمان تشخیص این بیماری

کیست‌های کلیوی انواع مختلفی دارند از کیستهای ساده که ممکن است هیچ عارضه‌ای برای کودک ایجاد نکند گرفته تا پلی کیستیک که منجر به نارسایی کلیه می‌شود.


کمال مهر:دکتر محمد اسماعیلی نفرولوژیت اطفال  گفت: کیستهای ساده می‌تواند از بدو تولد در کلیه کودک باشد و حتی در بزرگسالی در کلیه‌ ایجاد شود و ممکن است تا ۳ کیست هم در کلیه وجود داشته باشد، این کیست‌ها خوش خیم بوده و عارضه‌ای ندارند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از کیست‌ها، مولتی کیستیک است و مادرزادی است اما ژنتیکی نیست و این نوع معمولا یک کلیه پر از کیست است و کارکردی ندارد اما کلیه دیگر طبیعی است و ممکن است کلیه سالم فرد برگشت ادرار داشته باشد.
دکتر اسماعیلی با بیان اینکه در بیماری پلی کیستیک هر دو کلیه مبتلا می‌شود و هر دو کلیه پر از کیست می‌شود و بیماری ژنتیکی است به ۲ شیوه منتقل می‌شود به صورت صفت غالب در بزرگسالی و یا مغلوب که معمولا در کودکان و نوزادان دیده می‌شود و افزود: در کودکان ممکن است کیست واضحی دیده نشود بلکه به شکل کیستهای خیلی ریزی است و در سونوگرافی، کلیه به صورت اسفنجی مشاهده می‌شود و حجم کلیه افزایش می‌یابد.
دکتر اسماعیلی افزود: گاهی اوقات هم ممکن است در مراحل جنینی در کلیه چند کیست ایجاد شود و بافت بینابین این کیست‌ها کارکرد خوبی نداشته باشد در این صورت هم با عکس UCVJ گرفته شده پزشک تشخیص می‌دهد که آیا کلیه برگشت ادرار دارد.
وی در ادامه اذعان کرد: از دیگر عوامل ایجاد کیست می‌توان به کیست هیداتیک که به صورت نادر در کلیه ایجاد می‌شود و تومور بدخیم ویلمز اشاره کرد.
دکتر اسماعیلی در پایان با اشاره به اینکه پلی کیستیک درمان قطعی ندارد و فقط شخص باید تحت نظر پزشک و درمانهای دارویی قرار گیرد تا بیماریش تحت کنترل قرار گیرد و دیر‌تر به نارسایی کلیه برسد تصریح کرد: تشخیص این بیماری با آزمایش خون، ادرار و سونوگرافی است و اگر پزشک در سونوگرافی مادر باردار به این بیماری مشکوک شود بهترین زمان تشخیص و طی مراحل درمانی ۲ تا ۳ هفته بعد از تولد کودک است.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=36837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x