تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

دولت مصمم است قفل‌ همه تحریم‌ها را بشکند/ در دنیای کار تفکیک جنسیتی نداریم

  • کد خبر : 36550
  • 12 اردیبهشت 1393 - 9:50
دولت مصمم است قفل‌ همه تحریم‌ها را بشکند/ در دنیای کار تفکیک جنسیتی نداریم

رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر خطاب به کارگران گفت: با تلاش و کوشش شما، ایرانی آبادتر وسرافرازتر خواهیم داشت و اقتصاد مقاومتی به دست شما اجرا خواهد شد و فرهنگ اقتصاد در سالی که در آن هستیم به دست شما علمیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دولت کمال مهر، حجت‌الاسلام والمسلین دکتر «حسن روحانی» در بیست و پنجمین جشنواره ملی امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه کشوری در سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی حضور یافت.

وی ضمن تبریک حلول ماه رجب و اعیاد این ماه گفت: این ماه آغاز ماه عبادت است،‌ ماه رجب ماه میلاد مولایمان امیر المومنین علی(ع) و همچنین مقارن با روز معلم به همه شما کارگران عزیز به همه شما تلاشگران صحنه کار و کوشش و تولید از زنان و مردان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

رئیس جمهور افزود: کارگران عزیز، ستون فقرات تولید کشور هستند و اگر ما امروز از استقلال و خودکفایی سخن می‌گوییم اگر امروز از تولید داخلی حرف می‌زنیم و از تولید داخلی خود حمایت می‌کنیم همه و همه در سایه کار و تلاش کارگران عزیز و پرتلاش این سرزمین است.

دکتر روحانی ادامه داد: آن روز که انقلاب می‌خواست در مسیر پیروزی قرار بگیرد این کارگران انقلاب و فداکار بودند که در خیابان های تهران و شهرستان‌ها در سراسر کشور حماسه انقلابی آفریدند و انقلاب را به راهبری امام عزیز و بزرگوارمان به پیروزی رساندند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر روزی سخن از استقرار نظام اسلامی در سال ۵۷ و ۵۸ بود این حضور کارگران عزیز در صحنه‌های مختلف بود که در برابر انوع توطئه‌ها ایستادند، اگر روز دفاع مقدس پیش آمد این کارگران عزیز ما بودند که در صحنه نبرد همه جا به عنوان بسیجی، سرباز و جهادگر و پشتیبانی برای دفاع مقدس حضور داشتند.

وی تصریح کرد: اگر امروز از سال فرهنگ واقتصاد سخن می‌گوییم این کارگران ما هستند که باید در صحنه اقتصاد و فرهنگ بار سنگین تحول و تعالی و تولید کشور را بر دوش بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی اضافه کرد: اگر امروز می‌بینیم کشورهایی در آسیا و آمریکای لاتین در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند به خاطر استفاده از معادن زیر زمینی این کشورها نیست اگر امروز پیشرفت در کشورهای نوظهور را می‌بینیم در سایه کار و تلاش و فعالیت و تولید است.

وی در ادامه با بیان این که امروز میلیون‌ها جوان تحصیلکرده کشور آماده اشتغال هستند گفت: در این راستا لازم است الگوی توسعه آینده کشورمان را بر مبنای اشتغال جوانان طراحی کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در سایه حمایت شما، بار کشورداری را بر دوش دارد و مصمم است سال ۱۳۹۳ را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام کند.

** امنیت شغلی کارگران 

وی با تاکید بر این مساله که اولین جلسه در سال ۱۳۹۳، جلسه شورای عالی اشتغال بود که در نهم فروردین ماه سال جاری برگزار شد و این شورا کار خود را با جدیت آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: در اینجا به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می کنم اولین قدم در اشتغال، امنیت شغلی کارگران ما است.

وی به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکید کرد: نگذارید خانه کارگری بی فروغ بماند چراغ کار و اشتغال در سراسر ایران انقلابی و اسلامی باید همواره تابناک باشد.

** در عرصه تولید تفکیک جنسیتی نداریم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی خطاب به علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در دنیای کار، تلاش و تولید تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیرم.

وی ادامه داد: زنان و مردان ما در صحنه کار و تلاش و فعالیت برابرند و باید از امتیار و حقوق برابر برخوردار باشند، رضایت کارگران به معنای حرکت سریع چرخ تولید و اشتغال است.

رئیس جمهور با بیان آنکه بنا بر گزارش‌هایی که در اختیار بنده قرار گرفته است متوجه شدم که بخش بزرگی از جامعه کارگری ایران از مساله مسکن در رنج هستند، به همین دلیل با قدرت اعلام می کنم که در همین سال جاری اقدامات لازم برای مسکن کارگران آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: دولت در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اقدامات و کمک های لازم برای شروع این کار بزرگ و عظیم را در سال جاری آغاز خواهد کرد.

**همه کارگران ساختمانی باید بیمه شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به این مساله که شنیده‌ام که برخی کارکنان ساختمانی از پوشش دفترچه بیمه محروم هستند گفت: از آقای ریبعی در همین جا می‌خواهم که در زمینه پوشش دفترچه بیمه برای تمامی کارگران ساختمانی و فصلی در کنار دیگر کارگران اقدامات جدی و عملیاتی خود را آغاز کند.

وی ادامه داد: آن روزی کشورما آباد و سربلند است که در مزارع و کارخانه های ایران اسلامی کارگران ما با نشاط و بدون دغدغه مشغول کار و فعالیت باشند.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: برای اینکه دغدغه‌های ما برطرف شود این دولت در سال ۹۳ مصمم است در زمینه بهداشت، درمان و سلامت مردم به ویژه کارگران قدم های جدی را بردارد و به آقای رییعی اعلام می کنم بیمارستان های تامین اجتماعی باید در مسیر بهبود عملکرد فعالیت های خود قرار گیرند.

**دفترچه‌های بیمه درمانی ارتقاء پیدا می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه ما یک بیمارستان میلاد نمی‌خواهیم، می خواهیم بیمارستان‌های میلاد در استان‌های مختلف و شهرهای مختلف خدمات خود را به کارگران و ملت ارائه دهند گفت: دفترچه‌های بیمه درمانی باید در کنار ارتقا، ارزش لازم را پیدا کنند تا مردم از نظر مساله درمان دارای دغدغه خاطر نباشند.

وی به اشاره به این موضوع که امسال طبق آمار، ورود گردشگران خارجی تا اول اردیبهشت ماه به کشور در قیاس با سال گذشته دو برابر افزایش پیدا کرده است خاطرنشان کرد: در زمینه اشتغال های کوچک، صنایع دستی، اشتغال روستاییان، اشتغال در زمینه گردشگری فعالیت های متعددی را در دستور کار داریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید زمینه‌های مساعد گردشگری داخلی و خارجی را فراهم کنیم تا در بخش گردشگری بخشی از بیکاری‌های جامعه ما مرتفع شود و به واسطه آن اشتغال در مسیر پویایی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت بخش تولید متحول شود و سرمایه و تکنولوژی وارد کشور شود تا کار رونق پیدا کند گفت: دولت مصمم است تمام قفل‌های تحریم ملت ایران را بشکند.

رئیس دولت یازدهم در ادامه این مراسم با اشاره به تأثیر تحریم‌های نا به جای قدرت‌های بزرگ علیه ملت بزرگ ایران به ویژه برای کارگران خاطرنشان کرد: دولت مصمم است با حفظ اصول ملت ایران و در سایه تعامل با جهان درها را به روی صادرات کالاهای ایرانی باز کند.

وی همچنین هموار کردن مسیر صادرات کالا را به معنای اشتغال بیشتر و رونق تولید دانست و اظهار داشت: در سال های گذشته با ورود کالاهای ساخته شده به کشور برای کشورهای دیگر اشتغال فراهم کردیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه می توان تکنولوژی را وارد کرد، اما کار باید به دست کارگران ایرانی باشد، افزود: ما در سایه هموار کردن مسیر تولید و تعامل سازنده با جهان قدم به قدم برای رفع تحریم‌ها باید زمینه رشد، اشتغال و تولید را فراهم کنیم. در همین گام‌های اولیه که بخشی از تحریم‌ها برداشته شد، می بینید در بنادر جنوبی کارگران ایرانی مشغول فعالیت برای تخلیه بار هستند در حالیکه این کشتی‌ها در ماه‌های گذشته در بنادر کشورهای خلیج فارس پهلو می‌گرفتند. ما باید بنادر و مزارع خودمان را آباد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قرار گرفتن ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی تحت آبیاری مدرن در سال ۹۳ اشاره و تصریح کرد: در طول ۲۲ سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی تحت برنامه آبیاری تحت فشار و مدرن قرار گرفته در حالیکه در سال ۹۳ تنها ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاوری تحت برنامه آبیاری مدرن قرار خواهد گرفت و صدها هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار و فعالیت قرار خواهند گرفت.

**دست همه کارگران را می‌بوسم

رئیس جمهور همچنین گفت: در زمینه فناوری اطلاعات و مشغول شدن جوانان در حوزه آی سی تی امسال پهنای باند اینترنت در کشور به دو برابر افزایش می‌یابد و ما این افزایش را ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی ادامه داد: اکنون با ده‌ها شرکت بزرگ در سطح جهان مشغول مذاکره هستیم تا کارخانه‌های تولید دارو در ایران داشته باشند و حتی بتوانیم بخشی از داروهای منطقه را خودمان تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش گاز، نفت، صنایع و معادن قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است گفت: قرار براین است تمام سواحل جنوبی کشور از استان سیستان وبلوچستان تا خوزستان آباد شود و با راه و راه آهن و خط لوله نفت و گاز و صنایع انرژی بر و پتروشیمی و ایجاد بنادر بزرگ بتوانیم سواحل جنوب و سراسر کشور را به حول و قوه الهی و به دست پرتوان شما کارگران عزیز که من افتخار می‌کنم دست همه کارگران ایرانی را ببوسم، آباد کنیم.

رئیس جمهور خطاب به کارگران گفت: با تلاش کوشش شما، ایرانی آبادتر وسرافرازتر خواهیم داشت و اقتصاد مقاومتی به دست شما اجرا خواهد شد و فرهنگ اقتصاد در سالی که در آن هستیم به دست شما علمیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما باید عدالت را در زمینه اشتغال استقرار بخشیم و استان‌ها و مناطقی که در کشور ما محرومیت و بیکاری بیشتری دارند باید برنامه ریزی سریعتر برای اشتغال آنان آماده کنیم.

دکتر روحانی از وزارت کار خواست که برای تعلیم و تربیت وآموزش فنی وحرفه ای آموزشگاه‌ها را به سراسر کشور گسترش دهد و تصریح کرد: به رغم تبلیغات دشمنان ایران سال ۹۳ با کمک شما کارگران عزیز سالی پر رونق و پرنشاط خواهد بود.

** تشکل‌های مدنی کارگری باید آزاد باشد

وی تصریح کرد: باید زمینه تشکل‌های مدنی و مردمی و انجمن‌های خاص در میان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد و کارگران باید بتوانند از طریق تشکل‌ها و جمعیت‌های آزادشان صدای خودشان را به کوشش مسئولین و وزارت کار راحتتر و شفاف‌تر برسانند.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت نباید در این تشکل‌ها مداخله کند، خاطرنشان کرد: این تشکل‌ها مردمی و در اختیار مردم است و دولت صرفا باید بستر لازم را برای این فعالیت وحمایت لازم را نسبت به این جمیعت‌ها انجام دهد.

گفتنی است؛ در این همایش گسترده ۵ تن از گارگران و واحدهای نمونه تولید و صنعتی از سوی رئیس جمهور مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۱۰
انتشار یافته: ۲
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=36550

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x