تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

نخستین روزنامه در کدام کشور منتشر شد

  • کد خبر : 36012
  • 07 اردیبهشت 1393 - 9:56
نخستین روزنامه در کدام کشور منتشر شد

یوهان کارولوس فرانسوی حدود پانصد سال پیش نخستین روزنامه‌جهان را منتشر کرد هرگز گمان نمی‌کرد تا این حد روزنامه ابزار موثری در وقایع جهان باشد.

به گزارش کمال مهر،‌ نخستین روزنامه در جهان  سال ۱۶۰۵ منتشر شد این روزنامه را یوهان کارولوس به نام ریلیشن در فرانسه منتشر کرد. روزنامه ای که ۷۰ سال عمر کرد.

در حال حاضر ژاپنی ها روزنامه خوان ترین مردم در جهان هستند. همچنین پر تیتراژ‌ترین روزنامه‌های جهان در ژاپن منتشر می شوند. تاریخ اولین روزنامه ها در سراسر جهان: ۱ – اولین روزنامه در فرانسه بعد از (ریلیشن) در سال ۱۶۳۱ با نام (گزت) منتشر شد. ۲ – اولین روزنامه در انگلیس (آکسفورد گزت) نام داشت که در سال ۱۶۶۵ انتشار یافت. ۳ – اولین روزنامه در آمریکا (پابلیک اکرنسز) بود که در سال ۱۶۹۰ منتشر شد. ۴ – اولین روزنامه در کانادا (هالیفکس گزت) نام داشت که در سال ۱۷۵۲ منتشر می شد. ۵ – اولین روزنامه در خاورمیانه در مصر منتشر شد که نام آن (الوقایع المصریه) که که در سال ۱۸۲۸ منتشر شد.

*اولین روزنامه در ایران توسط میرزا محمد صالح مهندس شیرازی به چاپ رسیده است

اولین روزنامه چاپی که به زبان فارسی در ایران منتشر شده در سال ۱۲۵۳ یعنی سال چهارم سلطنت محمدشاه قاجار بوده است که آن را در طهران میرزا محمد صالح مهندس شیرازی به چاپ سنگی انتشار داده است.

 این مرد بسیار زیرک قابل پسر حاجی باقر خان کازرونی شیرازی است، و یکی از پنج نفری است که در سال ۱۲۳۰ میرزا بزرگ قائم‌مقام اول به دستور عباس میرزا نایب‌السلطنه ایشان را برای تحصیل علوم و فنون جدیده به لندن فرستاده و میرزا صالح که در اوایل سال ۱۲۳۵ به ایران برگشته سه سال و نه ماه و بیست روز در انگلستان بوده و در این مدت زبانهای انگلیسی و فرانسه و لاتینی را فرا گرفته و در تاریخ و طبیعیات و بعضی فنون مثل شیشه‌سازی و ساختن مرکب چاپ و تهیه حروف مقطعه و حکاکی و غیرها کار کرده و با سرمایه وافری از این معلومات به تبریز برگشته و شرح رفتن و برگشتن و دوره اقامت خود را در انگلیس در طی کتاب بسیار مفید شیرینی به عنوان سفرنامه خود نوشته است.

انتهای پیام/ر

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930206000869#sthash.zx8tFmDv.dpuf

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=36012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x