تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

نخست‌وزیر آفریقایی که در اسید حل شد!

  • کد خبر : 34671
  • 28 فروردین 1393 - 9:12
نخست‌وزیر آفریقایی که در اسید حل شد!

کارمند ساده اداره پست پس از دوسال رهبر جنبش ملی کنگو شد و توانست در سال ۱۹۶۰ توانست استقلال کنگو را از پادشاهی بلژیک اعلام کند و نخست وزیر شود شصت و هفت روز پس از آغاز به کار دولت مرکزی عزل و کشته شد و جسدش در اسید حل شد.

به گزارشکمال مهر، ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ پاتریس لومومبا و به همراه دو وزیرش با تصمیم موسی چمبه و با حمایت نیروهای بلژیک، به دسته جوخه اعدام متشکل از افسران بلژیکی سپرده شده و تیرباران شدند.

پس از به خاک سپرده شدن اجساد، دو بار محل دفن لومومبا و وزرایش نبش قبر شد و اجساد آن‌ها به نقاط دیگری منتقل شد. نهایتا «ژرار سئورت» افسر پلیس بلژیک اعتراف کرد وی و برادرش پس از دومین نبش قبر، اجساد لومومبا و دو تن دیگر را قطعه‌قطعه کرده و در اسید سولفوریک حل کرده‌اند. به اعتراف این دو نظامی بلژیکی، از جسد ‌این سه تن، تنها تعدادی از دندان‌ها، بخشی از استخوان‌ها و گلوله‌هایی که در جمجه آن‌ها وجود داشت باقی ماند که آن‌ها را به عنوان «یادگاری» نزد خود نگه‌داشتند.

ژرار سئورت افسر نظامی بلژیکی می گوید وزیر کشور کاتانگا تماس گرفت و گفت: «شما کشته اید، شما هم جسد را سر به نیست کنید. برای من مهم نیست که چگونه این کار را می کنید.


*نقشه شوم استعمارگران برای نخست وزیر جوان

۵۵ سال پیش در روز ۱۷ ژانویه سال ۱۹۶۱ میلادی یک هواپیما در فرودگاه شهر الیزابت ویل پایتخت ایالت کاتانگا در جنوب کنگو سابق بلژیک فرود آمد.

پاتریس لومومبا ۳۵ ساله، نخست وزیر کنگو که زندانی شده بود از هواپیما بیرون آورده شد.

این آخرین باری بود که لومومبا زنده دیده شد زیرا سرنوشت شومی در انتظارش بود.

پاتریس لومومبا مامور سابق اداره پست پس از استقلال کنگو از استعمار بلژیک در روز ۳۰ ژوئن سال ۱۹۶۰ میلادی به مقام نخست وزیری کنگو انتخاب شده بود و رقیبش ژوزف کازاوبو به مقام ریاست جمهوری رسید.

اما به دلیل فقدان افراد تحصیل کرده و نخبه برای اداره کشور و اختلاف های قومی میان اهالی این کشور وسیع اوضاع به سرعت به وخامت می گراید و آشوب سراسر کنگو را فرا گرفت.

در ایالت کاتانگا در جنوب کنگو که معادن بسیار غنی مس و کبالت در آنجا واقع شده اند، موسی چومبه با حمایت کمپانی استخراج کننده مس و با اتکا به مزدوران خارجی اعلام استقلال کرد.

لومومبا به سازمان ملل متحد متوسل شد و سازمان ملل نیروهای کلاه آبی خود را به کنگو اعزام کرد اما به دلیل وسعت آشوب ها کاری از آنها ساخته نبود.

پاتریس لومومبا ناامیدانه به پایتخت های اروپایی و حتی مسکو رو آورد.

اما این فعالیت های میهن پرستانه لومومبا به مذاق سایر مقامات حکومت خوش نیامد و ژوزف کازاوبو ، رئیس جمهور کنگو لومومبا را در یک توطئه دستگیر کرده و به موسی چومبه تحویل داد.

به این ترتیب، در روز ۱۷ ژانویه سال ۱۹۶۱ میلادی پاتریس لومومبا با دستان بسته از هواپیمایی که او را به الیزابت ویل ، پایتخت شورشی کاتانگا آورده بود ، پیاده شد.

این آخرین باری بود که لومومبا زنده دیده شد.او مدتی بعد و پس از تحمل شکنجه های وحشیانه توسط موسی چومبه به قتل رسید.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=34671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x