تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

ضرورت شکایت ایران به “دیوان لاهه” برای ابطال حکم آمریکا علیه “ابوطالبی” / اقدام آمریکا نقض آشکار قرارداد مقر است

  • کد خبر : 34559
  • 28 فروردین 1393 - 7:02
ضرورت شکایت ایران به “دیوان لاهه” برای ابطال حکم آمریکا علیه “ابوطالبی” / اقدام آمریکا نقض آشکار قرارداد مقر است

اقدام دولت آمریکا علیه نماینده جدید ایران در سازمان ملل، نقض آشکار معاهده مقر و زیر سوال بردن موجودیت این سازمان است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با شکایت به دادگاه‌ بین‌المللی لاهه این حکم را باطل کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی کمال مهر، مطابق قرارداد مقر “headquarters agreement” در اوایل تشکیل سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷، آمریکا متعهد شده است که در مکاتبات بین کشورها مانعی ایجاد نکند، اما این در حالی است که اخیرا” “حمید ابوطالبی” نماینده جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل معرفی شده، اما آمریکایی‌ها با دلایل واهی و غیر‌قانونی، هم در امور کشور ما دخالت می‌کند و هم در امور سازمانی که قرار است حقوق کشورهای عضو را پیگیری و رعایت کند.

در همین زمینه باشگاه خبرنگاران، با برخی از کارشناسان حقوق بین‌الملل به گفتگو پرداخت و این حقوقدانان عدم صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل را از نظر حقوقی بررسی و موشکافی قرار دادند که در ادادمه می‌خوانید:

غیرقانونی بودن موضع‌گیری آمریکا علیه “ابوطالبی”/ آمریکا در نقض حقوق بین‌الملل سابقه‌ای تاریخی دارد
.
“محمدجعفر نعناکار” با اشاره به اقدام اخیر سنا و کنگره آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید از سوی دولت این کشور برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، به باشگاه خبرنگاران گفت: در زمان تشکیل سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا مطابق با یک سند رسمی و معاهده بین‏‌المللی تضمین کرده بود که به تمامی نمایندگان کشورها مجوزهای لازم را جهت حضور در خاک این کشور برای شرکت در کنفرانس‌های بین‏‌المللی سازمان ملل یا استقرار در دفاتر نمایندگی خود در سازمان را اعطا کند و این در حالی است که از همان سال‌های آغازین تشکیل این سازمان تا به امروز شاهد عهد شکنی‌های بسیاری در خصوص عدم ارائه مجوازهای لازم جهت حضور نمایندگان در سازمان ملل بوده‌ایم.

نعناکار با بیان اینکه مطابق با قوانین بین‏‌المللی و منشور ملل متحد هر ملت آزاده و مستقلی می‌تواند در این سازمان عضو و نماینده معرفی کند، تصریح کرد: مطابق حقوق دیپلماتیک آمریکا موظف به ارائه ویزا و تدابیر امنیتی جهت حفاظت از نمایندگان و دیپلمات‌ها است، لذا عدم ارائه مجوزات لازم و کارشکنی در این خصوص به علت سابقه تاریخی بدون شک نقض آشکار حقوق بین‏‌المللی محسوب و نشان دهنده زیاده‌خواهی و آزادی‌ستیزی ایالات متحده است.

عدم صدور روادید برای “ابوطالبی” خلاف مقررات حقوق بین‌الملل است/ آمریکا از میزبانی خود سوء استفاده می‌کند

” مسعود البرزی” با اشاره به اقدام اخیر سنا و کنگره آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید از سوی دولت این کشور برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، به باشگاه خبرنگاران گفت:  سازمان ملل متحد بخشی از حاکمیت دولت آمریکا نیست که این کشور اختیار چنین عملی را داشته باشد و از صدور روادید برای نماینده کشورمان در سازمان ملل ممانعت به عمل آورد.

وی ادامه داد: مطابق قرارداد مقر “headquarters agreement” در اوایل تشکیل سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷، آمریکا نمی‌تواند در مکاتبات بین کشورها مانعی ایجاد کند.

البرزی تصریح کرد: کشور آمریکا طبق قرارداد سازمان ملل متحد متعهد شده است که مانع مکاتبات نشود اما این در حالی است که  این کشور برای  نماینده ما در سازمان ملل متحد محدودیت تردد قائل شده است.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: ممانعت از حضور “حمید ابوطالبی” نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خلاف مقررات حقوق بین‌الملل است و اقدام آمریکا به این معنی است که این کشور از میزبانی خود سوء استفاده می‌کند.

اقدام دولت آمریکا علیه “ابوطالبی” نقض آشکار قرارداد مقر است

“یداله عسگری” با اشاره به اقدام اخیر سنا و کنگره آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید از سوی این کشور برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، به باشگاه خبرنگاران گفت: به موجب موافقتنامه مقر”headquarters agreement” که بین دولت آمریکا و سازمان ملل متحد مقرر شده این دولت نه تنها حق ممانعت از حضور نمایندگان کشورهای دیگر به سازمان ملل را ندارد بلکه تعهداتی نیز در قبال مراقبت و امنیت از آنها نیز برعهده دارد.

وی ادامه داد: قطعا اقدام دولت آمریکا علیه نماینده جدید ایران در سازمان ملل نقض آشکار معاهده مقر است، بنابراین نه تنها ایران بلکه خود سازمان ملل باید این امر را مورد پیگیری قرار دهد.

عسگری با تاکید بر اهمیت پیگیری حقوقی عدم صدور روادید از سوی آمریکا برای نماینده کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد: سازمان ملل متحد به عنوان طرف معاهده و ذی‌نفع اصلی باید به پیگیری حقوقی این موضوع بپردازد چراکه در غیر این صورت استقلال و موجودیت این سازمان زیر سوال خواهد رفت.

ضرورت شکایت ایران به “دیوان لاهه” برای ابطال حکم آمریکا علیه “ابوطالبی”

“هادی رستمی”با اشاره به اقدام اخیر سنا و کنگره آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید از سوی این کشور برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، به باشگاه خبرنگاران گفت: سازمان بین‌الملل متحد یک سازمان جهانی است و کشور آمریکا فقط میزبان این سازمان است، بنابراین اقدام این کشور علیه ابوطالبی غیرقانونی است.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: اقدام آمریکا علیه نماینده جدید ایران در سازمان ملل از نظر حقوق بین‌الملل پذیرفته نیست و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با شکایت به دادگاه‌ بین‌المللی لاهه این اقدام خلاف قانون آمریکا را باطل کند.

بنابراین ملاحظه می‌شود که با توجه به حقوق بین‌الملل تمامی حقوقدانان بر این مهم اتفاق نظر دارند که آمریکا حق اظهار نظر درباره حضور نماینده جدید ایران در سازمان ملل را ندارد، چرا که طبق معاهده مقر”headquarters agreement” این کشور نه تنها باید برای نمایندگان و دیپلمات‌ها روادید صادر کند بلکه ملزم به تامین امنیت آنها نیز است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=34559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x