تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
2

نقش خانواده‌ها و رسانه‌ها در درمان اعتیاد

  • کد خبر : 33327
  • 23 فروردین 1393 - 8:00

خانواده‌ها و رسانه‌ها باید به نقش و جایگاه خاص خود در ترک و درمان اعتیاد توجه داشته و به آن عمل کنند.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی کمال مهر ، اعتیاد حالتی است که انسان از نظر جسمی یا روانی خود را نیازمند به انجام رفتار یا مصرف ماده‌ای بداند و این وابستگی می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد منظور از این وابستگی، مصرف کردن مواد مخدر و داروهای مخدر مثل ترامادول است.

از جمله عوارض فردی و اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند شامل نداشتن احساس مسئولیت به اعضای خانواده، نداشتن اعتماد به دیگران و داشتن روابط اجتماعی سطحی و تصنعی با مردم باشد.

بر این اساس زاهده بیطرفان مددکار اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: فرد معتاد به مواد مخدر موقعیت اجتماعی متزلزلی داشته و برآوردن نیازهای خود را مقدم بر دیگرن می‌داند.

وی به ندرت می‌تواند پیوندهای مستحکم عاطفی، وفاداری و تعهد داشته باشد چنین فردی برای کسی که بتواند برای او مواد تهیه کند اهمیت قائل بوده و ارتکاب جرایم در چنین افرادی بعلت ضعف روابط انسانی و نیاز به خرید مواد هر روز بیشتر می‌شود و کسانی که از نظر مالی و جایگاه اجتماعی در حد مطلوب و مناسبی بوده و هم افرادی که از لحاظ مالی و موقعیت اجتماعی در حد پایین و نامناسبی هستند می‌توانند به سوی مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

بیطرفان افزود: دلیل اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند وسوسه ناشی از آن همنشینی با دوستان ناباب و نادرست باشد.

این مددکار اجتماعی متذکر شد: از نظر گروه سنی افرادی که درگیر مواد مخدر می‌شوند بیشتر در جوانان بین ۲۲تا۳۰ سال پررنگ‌تر است که لازم است خانواده‌ها به این مسئله توجه داشته باشند.

بیطرفان خاطرنشان کرد: در قشر مردان نسبت به زنان اعتیاد بیشتر مشاهده می‌شود. خانم‌ها به دلیل جایگاه اجتماعی خود و دیدگاه‌های افراد دیگر کمتر به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند که باید به آن‌ها تذکر داده شود که این طرز فکر صحیح نیست و برای ترک و درمان اعتیاد اقدام کنند.

وی در پایان خانواده‌های افراد معتاد توصیه کرد: خانواده‌ها باید به این امر اهمیت خاصی قائل شده و وابستگان خود را که به این مشکل دچار شده‌اند به مراکز ترک اعتیاد ارجاع دهند و در این مورد پیگیری‌های مداوم و مکرر داشته باشند تا به نتیجه مطلوب برسند.

گفتنی است، که در این امر رسانه‌ها نقش بسزایی دارند ، رسانه‌ها با بیان عوارض اعتیاد به مردم و توصیه‌های لازم برای ارجاع فرد معتاد به مراکز درمانی می‌توانند نقش خود را ایفا کنند.

گزارش از ایده مفرح .

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=33327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x