تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

سیدحسن نصرالله:موضوع مقاومت در عمق، یک حقیقت فرهنگی است

  • کد خبر : 31516
  • 10 فروردین 1393 - 10:20
سیدحسن نصرالله:موضوع مقاومت در عمق، یک حقیقت فرهنگی است

موضوع مقاومت در عمق، یک حقیقت فرهنگی است. که همانا کار جهادی مستقیم یا ایستادگی اهالی سرزمین در خاک (خودشان) است.(مقاومت) تثبیت همین فرهنگ است.همه انواع مقاومت در راستای تثبیت همین فرهنگ صورت می‌گیرند.

به گزارش کمال مهر به نقل از شبکه تلویزیونی «المنار»، سخنرانی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در افتتاحیه همایش فرهنگی ـ ادبی «جبل عامل» و همچنین تئاتر «پیروزی»  از طریق ویدئوکنفرانس برگزارشد.

این همایش بعد از ظهر امروز شنبه به وقت بیروت در شهرک «عیناثا» واقع در جنوب لبنان آغاز به کار کرده بود.

سید نصر الله سخنرانی امروز خود را دارای دو بخش اعلام کرد و افزود: در بخش نخست درباره جبل عامل و درباره شعر و ادبیات در این منطقه سخن خواهم گفت و در بخش دوم دراره برخی از تحولات معاصر سخن خواهم گفت.

وی با بیان اینکه همه افکار، اطلاعات و تجربیات از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شد، تاکید کرد که اطلاعات و تجربیات از طریق وسائط (ارتباط جمعی) لبنان تا روز قیامت به دیگران منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه خداوند این وسائط و ابزارها را متنوع گردانده است،‌ افزود: برای نمونه می‌توان به زبان و کلام اشاره کرد که با استفاده از سخن گفتن و یا نوشتن از آن تعبیر می‌شود..اشاره نیز در زمره این ابزارها قرار می‌گیرد. .. نقاشی، موسیقی و سنگ تراشی نیز در این زمره قرار می‌گیرند.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به تنوع زبان‌ها میان انسان‌ها، یادآور شد که‌ عرب‌ها در طول تاریخ به بلاغت و مهارت یافتن در فنون ادبیات و شعر معروف شده‌اند… ادبیات و شعر بایستی بخش مهمی از ابزارهای امت (اسلامی) و تمدن آن باشند.

سید حسن نصر الله سخنان بخش سیاسی سخنرانی عصر دیروز را دارای دو محور دانست و تاکید کرد که یک محور صحبت‌هایش مربوط به لبنان و دیگری درباره تحولات سوریه است.

دبیر کل حزب الله لبنان پروژه صهیونیسم را چالش همیشگی خواند و افزود: این چالش همچنان پا برجاست. برخی‌ها سعی در چشم پوشی از آن دارند و یا اینکه می‌خواهند به گونه تلقی کنند که این چالش وجود خارجی ندارد. این امر گناهی بزرگ است. تنها گزینه پیش روی ملت‌های منطقه و پیش روی ملت لبنان گزینه مقاومت بود.

وی افزود: موضوع مقاومت در عمق، یک حقیقت فرهنگی است. که همانا کار جهادی مستقیم یا ایستادگی اهالی سرزمین در خاک (خودشان) است.(مقاومت) تثبیت همین فرهنگ است.همه انواع مقاومت در راستای تثبیت همین فرهنگ صورت می‌گیرند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها در لبنان نه تنها در وقت حاضر بلکه از مدت‌ها قبل درباره مقاومت بحث می‌کند، افزود: بحث بر سر مقاومت به ورود به تحولات سوریه، ۲۰۰۶، یا به سال ۱۹۸۲ و یا به تحولات مربوط به تحولات ابتدای دهه هفتاد قرن گذشته ارتباط ندارد. از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین این درگیری درباره مقاومت وجود داشته است.

نصر الله با بیان اینکه درگیری برسر مقاومت از زمان قبل از امام موسی صدر و بعد از آن آن وجود داشت، افزود: هیچگاه اجماعی ملی درباره مقاومت وجود نداشته است و سخن گفتن درباره مقوله برعکس این موضوع صحیح است.

وی افزود: بعضی از مردم نمی‌‌دانند که از سال ۱۹۴۸ در لبنان مقاومت وجود داشته است. زیرا نمی‌دانند که مقاومت به چه معنی است.. مقاومت لبنان از سال ۱۹۴۸ و از بدو اشغالگری وجود داشته است. از همان لحظه مشروعیت خود را به دست آورده است… برخی از افرد حاضر در مذاکرات می‌گفتند که قبل از آمدن فلسطینی‌ها به لبنان، مشکلی با اسرائیل نداشتیم. چگونه است که سیاستمداری که می‌خواهد در روند سیاسی مشارکت کند، (چنین حرفی بر زبان آورد) و از تاریخ منطقه مهمی در لبنان آگاهی نداشته باشد؟

نصرالله ادامه داد: مقاومت به اذن خدا شکست نخواهد خورد…. ورود نظامی ما به سوریه با تاخیر و دیر و بعد از دخالت همه در آنجا بود.

دبیر کل حزب الله لبنان همه خانه‌های روستاها و شهرهای مرزی و همچنین در همه مساجد و درختان زیتون و همه موجودات زنده در جبل عامل را مظهری از مقاومت خواند و افزود: موضوع مقاومت بالاتر، مقدس‌تر و عمیق‌تر از مشکلی با یک حزب و یا یک سازمان است. برخی‌ها می‌دانند که کجا را می‌خواهند هدف قرار دهند؛ زیرا مشکل اصلی آنها با مقاومت است.

وی مطرح ساختن سئوالی مبنی بر اینکه معادله سه گانه (ارتش، ملت و مقاو.مت) کجا شکست خورد و کسانی که از شکست این معادله سخن به میان می‌آورند،‌کجا پیروز شدند؟ افزود: ابن معادله در آزاد سازی سرزمین پیروز شد. جایی که همه جهان در تحقق آن ناکام ماند. مقاومت در بازگرداندن اسیران موفق شد و در کنار ارتش و ملت موفق به پاسداری از مرزها شد. معادله سه گانه لبنان را به عنوان عنصری حاضر در معادلات منطقه‌ای مطرح ساخت… مقاومت همچنان سرسخت و سربلند باقی خواهد ماند و از وطن،‌ ملت و سرزمینش دفاع خواهد کرد.

نصر الله با بیان اینکه مقاومت امروزه در همه زمینه‌ها قوی‌تر و قدرتمندتر شده است، تصریح کرد که طلا، طلایی خواهد ماند و اگر طلایی در مقابل دیدگان ما وجود داشته باشد و فردی آن را ورق حلبی و یا چوب توصیف کرد، این توصیف‌ها ماهیت اشیاء را تغییر نمی‌دهند.

وی افزود: در لبنان طلایی وجود دارد که در جهان بی نظیر است و در خصوص چوب (باید بگویم که) لبنانی از چوب برای سربازان اشغالگر تابوت ساختند.

وی با بیان اینکه مشکل برخی‌ها ما در خصوص تحولات سوریه مربوط به مواضع سیاسی ماست و ارتباطی با دخالت نظامی ندارد، تاکید کرد که دخالت نظامی حزب الله لبنان در سوریه با تاخیر و بعد از دخالت دیگران بوده است.. چون در صف پروژه مقتابل نبودیم جنگ علیه ما شروع شد.. ما به منظور دفاع از بارگاهی به سوریه رفتیم که مورد احترام همه مسلمانان است.

وی تحولات سوریه را ناشی از دخالت‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای خواند که هیچ ارتباطی به مقاومت ندارد و افزود: از همان ابتدای تحولات سوریه از راه حل سیاسی سخن می‌گفتیم درحالی که برخی از جماعت عرب از سرنگونی نظام سخن می‌گفتند.

سید نصر الله با اشاره به اقدامات اخیر برخی از کشورهای عربی در قرار دادن برخی از گروه‌های مسلح در لیست سیاه تروریسم گفت: با قرار دادن جبهه النصره و داعش در لیست تروریسم چه کسانی باقی می‌مانند؟ متاسفانه برخی از لبنانی‌ها نمی‌دانند که آنچه در سوریه روی می‌دهد کشورشان را تهدید می‌کند این در حالی است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آن را تهدیدی برای امنیت خود می‌دانند.

وی با تاکید بر ضرورت حل مشکلات امنیتی در مناطق لبنا از جمله طرابلس و بقاع افزود: بالاخره روزی درست بودن گام‌هایی که برداشتیم مشخص می‌شود و اگر تروریسم تکفیری در سوریه پیروز شود، نه تنها حزب الله بلکه همه حذف می‌شوند. آیا تحولات سوریه و عراق را نمی‌بینید؟ ولی اگر جریان تکفیری در سوریه شکست بخورد همه ما باقی خواهیم ماند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=31516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x