تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

کسی صدایم را تقلید کرد سر من از آن اوست!

  • کد خبر : 27941
  • 18 اسفند 1392 - 12:07
کسی صدایم را تقلید کرد سر من از آن اوست!

افتخاری گفت: دوست ندارم بیش از حد از خودم تعریف کنم اما من یک خواننده ام که این صدا را خدا به من داده است اما اگر کسی توانست صدای علیرصا افتخاری را تقلید کند سر من از آن اوست

کمال مهر: نشست خبری کنسرت علیرضا افتخاری خواننده موسیقی سنتی کشورمان با حضور صدر الدین حسین خانی تهیه کننده و حسین پرنیا آهنگساز و سرپرست ارکستر این برنامه شنبه ۱۶ اسفند ماه برگزار شد.

صدر الدین حسین خانی تهیه کننده این کنسرت موسیقایی در ابتدای این نشست خبری که در خبرگزاری نسیم برگزار شد با بیان اینکه کنسرت علیرضا افتخاری ۲۲ اسفند ماه طی دو نوبت در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود، گفت: قرار بود قبل از برپایی کنسرت، تازه ترین آلبوم این خواننده که به آهنگسازی حسین پرنیا تهیه و تولید شده رونمایی شود اما چون هنوز در مراحل نهایی انتخاب عنوان برای این آلبوم موسیقایی هستیم تصمیم گرفتیم که این اثر موسیقایی به عنوان اولین آلبوم موسیقایی سال ۹۳ در اوایل فروردین ماه منتشر شود.

آلبوم تازه قرار بود قبل از کنسرت منتشر شود

وی ادامه داد: البته هنوز نام قطعی برای این آلبوم در نظر گرفته نشده اما یکی از این عنوان ها «پادشاه فصل ها» نام دارد که یکی از اسامی نهایی مورد نظر ما برای انتخاب نام آلبوم علیرضا افتخاری است.

مدیر موسسه ایران گام در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: همکاری ما با استاد علیرضا افتخاری ادامه خواهد داشت به طوریکه بعد از برگزاری این کنسرت و با توجه به درخواست های زیادی که برای اجرای برنامه در شهرستان ها داشتیم به زودی تور شهرستان های این کنسرت را برگزار خواهیم کرد.

این تهیه کننده اثار موسیقایی با انتقاد از شرایط حمایت از تولید و تهیه آثار مرتبط با حوزه موسیقی از مسولان جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد خواست تا حمایت های بیشتری را از تولید کنندگان و تهیه کنندگان آثار موسیقایی در ارتباط با موسیقی ایرانی داشته باشند.

۴ سال مشغول کار بر روی اشعار این کنسرت بودیم

حسین پرنیا سرپرست ارکستر و آهنگساز آلبوم پادشاه فصل ها هم در این نشست خبری گفت: چندین سال است که در کنار استاد افتخاری مشغول همکاری هستیم فعالیتی که شاید به لحاظ رسانه ای چندان خبری از آن منتشر نشد اما در این ۴ سال به صورت مستمر مشغول کار بر روی اشعار آلبوم تازه ای هستیم که امیدوارم به دل مردم بنشیند و یاد و خاطره آثار ماندگار موسیقی ایرانی را برای مخاطبان موسیقی ایرانی فراهم کند.

وی با اشاره به گرایشات اصلی خود در حوزه موسیقی ایرانی خاطر نشان کرد: از سال ۷۳ که به صورت جدی وارد عرصه موسیقی شدم بیشتر گرایشاتم معطوف به ادبیات معاصر بوده است به این معنی که موسیقی با کلام بر اساس کلام معاصر و موسیقی بی کلام بر اساس روایت های تاریخی و موسیقی توصیفی در بعد گذشته تاریخی ایران بوده است. این روند از زمانی که با زنده یاد ایرج بسطامی کار می کردم تا همکاری با دیگر خواننده های صاحب نام این سرزمین وجود داشته است چرا که همواره به این موضوع فکر می کردم که بهتراست ما با شاعران زنده ای کار کنیم که در کنار ما زندگی می کنند و درد و غم را با ما حس می کنند.

گرایش من موسیقی به سمت فکر است نه سرگرم کننده

این نوازنده اهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به کنسرت « پادشاه فصل ها » هم گفت: با اینکه برای به تصویر کشیدن شعر نو روی خوانندگی و آواز بسیار زمان بر است اما استاد افتخاری در کمال هوش و ذکاوتی که داشت با گروه همکاری مناسبی داشت و ما با دشواری هایی زیادی که برای اجرای این فضا داشتیم اما توانستیم اثر قابل قبولی را برای اجرا آماده کنیم. در این کنسرت هم بنا بر ارکستری که مد نظر داریم سازهای ایرانی را درکنار سازهای جهانی قرار دادیم. ترکیبی که فکر می کنم هم نشینی خوبی داشته باشد. البته یک قطعه با نام « قاصد تلخ » هم از قطعه های ویژه کنسرت ماست که به یاد پرویز مشکاتیان آن را اجرا می کنیم.

پرنیا خاطر نشان کرد: گرایش من موسیقی سمت فکر است چون اعتقاد دارم موسیقی ما در این سالها فقط موسیقی سرگرم کننده است در حالیکه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به لحاظ فلسفه، معماری، ادبیات و بسیاری از گونه های فرهنگی آن دارای غنای فراوانی است که می توان براساس آن در ساخت موسیقی متفکر و اندیشه ساز حرکت کرد.

دایره تکرارو خودسانسوری در موسیقی ایران

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به جریان نامطلوب آواز در کشورمان گفت: من روند اوازی ایران را طی می کنم و متاسفانه چیزی که مشاهده کردم دایره تکرار و ممیزی آموزش موسیقی یا همان خودسانسوری است که باعث ساخت کلیشه هایی شده که به نظرم هنر نیست. این در حالی است که ما از همان ابتدا به خلاقیت احتیاج دارم چرا که همین خودسانسوری ها و ماندن در دایره تکرار بود که  آواز ما را به این سمت کشانده است.و ما می بینیم غیر از هنرمندان معدودی چون محمد رضا شجریان، علیرضا افتخاری، ایرج بسطامی بقیه هنرمندان مشغول تقلید هستند.

این نوازنده ادامه داد: متاسفانه ما در موسیقی با کلام خود دچار بی مفهومی شدیم که فقط ریتم دارد و بعضا یا موسیقی به شعر یا شعر به موسیقی تحمیل می شود. ما به نوعی دچار بهت فکری شدیم که بسیاری از آهنگسازان در آن ریشه کلام را نمی شناسند. در حالیکه موسیقی باید بتواند به معنا و مفهوم واقعی کلمه روایت گر بیان شاعر به وسیله موسیقی باشد.

کنسرت پادشاه فصل ها و یک حرکت تازه در موسیقی ایرانی

علیرضا افتخاری خواننده موسیقی ایرانی هم درادامه این نشست خبری گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که مردم عزیزمان به حکم انتخابی که برای اشعار آلبوم جدیدم و این کنسرت در نظر گرفته ایم شاهد یک اجرای نو از موسیقی ایرانی باشند. چرا که هم  در آواز و هم در ملودی های کنسرت اجرای نویی پدید آمده که به نظر من برای اولین بار است که می توان به صورت کامل این شکل اجرایی را دید به هر حال ارزو می کنم این حرکت، حرکت تازه ای باشد و مردم هم از آن استقبال کنند.

وی ادامه داد: در این کنسرت قطعاتی با اشعاری از احمد شاملو، نیما یوشیج، حافظ، محمد سلمانی وعلیرضا اخلاقی برای مخاطبان اجرا می شود که حسین پرنیان نگین گونه و جمله به جمله روی این اشعار کار کرده که این نگین ها مانند انگشتری روی کار نشسته و اجرا را تبدیل به کار بسیار متفاوتی کرده که می دانم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آلبوم یاد استاد را در سه ساعت ضبط کردیم

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه این نشست خبری تاکید کرد: من شاگرد هنرمندان بزرگی چون استاد جلال تاج اصفهانی، حسن کسایی، جلیل شهناز بودم و تمام تلاش خود را انجام دادم تا به سهم خود اسلوب وشیوه خوانندگان بزرگی چون ادیب خوانساری و استاد بنان را دنبال کنم ضمن اینکه در این مدت قطعات فولکلوریک مناطق مختلف کشورمان را نیز در برخی از آلبوم هایم اجرا کردم اما همه اینها را گفتم تا به شما این نکته را یاد اور شوم که در تمام آثارم درست کار کنم به عنوان نمونه اثری مانند « یاد استاد» به قدری پیش از تولید آن من را با خود درگیر کرده بود و من پشتوانه خوبی از آن داشتم که هر ۸ تراک را در سه ساعت ضبط کردیم و این نشان دهنده تلاشی بود که می خواستم درست کار کنم .

وی با اشاره به برگزاری کنسرت پادشاه فصل ها تصریح کرد: تمامی قطعاتی که در این کنسرت اجرا می شوند از نظر من یک نگین است که سعی کردیم ارائه ای تازه و نو از جریان موسیقی باشد که با فضای قبلی کارهایم متفاوت باشد. باور کنید کار کردن و آواز خواندن روی شعر نو واقعا کار دشواری است اما با توجه به تلاشی که توسط تمامی هنرمندان گروه برای این کنسرت انجام گرفته کار برای ما مشکل نبود.

افتخاری گفت: در این کنسرت ضمن اجرای قطعاتی از آلبوم « پادشاه فصلها» قطعاتی از آلبوم نوستالژیک « یاد استاد » اثر استاد علی تجویدی برای علاقه مندان اجرا می شود. این در حالی است که آلبوم یاد استاد یکی از خاطره انگیز ترین و به یادماندنی ترین آثار من است که استاد تجویدی در یک نوشته تاکید داشت که علیرضا افتخاری این آثار را اجرا کند.

خواننده آلبوم « نیلوفرانه» در ادامه این نشست خبری افزود: تجربه ۳۲ سال حرفه ای کار کردن و تلمذ از محضر استادان بزرگ همواره در من این سوال را ایجاد می کند که آیا در این ۳۲ سال زمان را هدر داده ام یا خیر ؟ که به نظر من پاسخ به این سوال بستگی به کارکردی شخصی دارد که من از حوزه موسیقی داشتم. البته گاهی شخصی ۵۰ سال کارحرفه ای می کند اما در این ۵۰ سال که جستجو می کنیم می بینیم که کار این هنرمند با ۵۰ سال فعالیت هیچ نوآوری ندارد. اصولا چرا باید این چنین باشد؟ چرا این هنرمند در این مدت حتی یک قدم از صحنه اجرا پایین نیامده که بداند مخاطب چه چیزی از او می خواهد.

موسیقی علیرضا افتخار متعلق به مردم جنوب شهر است

افتخاری گفت: من به سهم خودم تلاش کردم که به هیچ عنوان زمان را هدر ندهم. به همین خاطر همواره تلاش کردم تا برای نوگرایی فضایی داشته باشم که بتوان در آن کار کنم. چرا ما همیشه سعی کردیم که همایون و شور را فقط با یک نوع بخوانیم ؟ چرا باید از شعر اخوان بترسیم و اگر می خوانیم حتما باید طوری بخوانیم که تحریر داشته باشد؟  به نظر من شعرهای اخوان  به قدری زیباست که اصلا تحریر خواندن برای آن جایز نیست و این تجربه ای بود که من در این آلبوم موسیقایی به زیبایی آن دست یافتم زیبایی که به حدی بود که من وقتی مشغول گوش دادن اینها در اتومبیل خود بودم ناگهان از اصفهان سر از اراک در اوردم.

این خواننده در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به سوالی مبنی بر تعدد کارهای موسیقایی خود خاطر نشان کرد: البته می شد که با صبر و تحمل کاری را انجام بدهم و تا این حد کار نکنم اما باید به این نکته هم توجه داشت که عوام در بسیاری از مواقع چیزهایی را می پسندند که خواص آنها را دوست ندارند. من اغلب آهنگ هایی که تاکنون خواندم متعلق به  اهالی جنوب شهر است . شنونده موسیقی من همان دهقان ونانوایی است که در محل کار خود به صدای من گوش می کند. برای من این باور وجود ندارد که نباید پایم را از حوزه اکادمیک و دانشگاهی فراتر بروم و هر کسی هم این کار را می کند به نظر تعصب خاصی دارد که لااقل من آن را نمی پسندم.

من برای دلم نمی خوانم برای مردم می خوانم

وی تصریح کرد: اگر با جوان ها کار کردم اینها جوانانی بودند که عاشق بودند و من به خاطر این عشق بوده که در قالب این تعداد کار با آنها همکاری داشتم. این صدا را خدا به من داده بنابراین به من تعلق ندارد. این صدا از آن مردم است بنابراین طوری نیست که بخواهم برای دلم بخوانم.

افتخاری دراین باره توضیح داد: بسیاری از کارها بود که من وقتی در استودیو بودم از خواندن آنها پشیمان می شدم اما همین آثار به یکباره در جامعه گل می کرد به طوری که استقبال از آنها خارج از تصورم بود . دوست ندارم بیش از حد از خودم تعریف کنم اما من یک خواننده ام که این صدا را خدا به من داده است اما اگر کسی توانست صدای علیرصا افتخاری را تقلید کند سر من از آن اوست. من تراشی به صدایم داده ام که کسی نمی تواند آن را تقلید کند. من اهل مدح و ستایش نیستم اما آن چیزی که خواندم برای دلم بوده و بس. گرچه براین باورم دیکنه نانوشته غلط ندارد.

خواننده آلبوم پرطرفدار « یاد استاد» در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد: برای من تعریف عام و خاص تفاوتی نمی کند. چرا که برای یک مخاطب خاص هر برنامه ای را اجرا کنید او از شما ایراد خواهد گرفت. و من نمی دانم در این بین دل و عشق چه می شود؟ دل و عشق به نظرم پشتوانه ما ایرانی هاست که باید در هنر نیز از آن استفاده کرد.

چرا در ایران کنسرت برگزار نکردم

افتخاری در بخش پایانی صحبتهای خود در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم برگزاری کنسرت در کشورمان تصریح کرد: درست است که در ایران کنسرتی را برگزار نکردم اما در خارج از ایران برنامه هایی زیادی را با زنده یاد پرویز مشکاتیان برگزار کردیم که تعداد آنها هم کم نیست. ما در این سالها در کشورهای ژاپن ، انگلستان، کانادا، تاجیکستان کنسرتهایی را برپا کردیم اما به دلیل مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت از خیر کنسرت برگزارکردن گذشتم.

وی ادامه داد: متاسفانه در هر زمان که خواستیم کنسرتی را برگزار کنیم فردی که از ما برای حضور در کنسرت دعوت کرده بود بعد از اجرای برنامه ناپدید می شد و خبری از دستمزدهایی که باید داده می شد نبود. ما اتفاقات بسیار خوبی را در جهت موسیقی ایرانی در خارج از کشور انجام دادیم اما نتیجه مادی آن برای من صفر بود. البته من مادی گرا نیستم اما اعتقاد دارم هنرمند ارزشی دارد که باید در هرزمانی شان آن حفط شود.

این خواننده با اشاره به حضور علی جنتی در وزارت ارشاد تاکید کرد: من علی جنتی را خوب می شناسم . او از جمله افراد مبارزی است که انقلاب فداکاری های زیادی کرده و هم اینک به عنوان حامی هنرمندان در عرصه فرهنگ و هنر حضور دارد. بنابراین به آینده بسیار خوش بین هستم و خوشحالم که این پرتو روشن تر شده است البته دراین میان نمی توان زحمات گذشتگان را نادیده گرفت اما همین که با کمک دوستانی چون صدر الدین حسین خانی این انگیزه درمن ایجاد شد تا بعد از سالها در ایران کنسرتی را برگزار کنم می تواند نقطه عطفی در فعالیتهای اینده من باشد.

خبرگزاری مهر
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=27941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x