تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

روسای جمهور ایران به چه چیزها که تشبیه نشدند!

  • کد خبر : 22875
  • 26 بهمن 1392 - 9:42
روسای جمهور ایران به چه چیزها که تشبیه نشدند!

احمدی نژاد، این بار نه توسط رسانه های داخلی بلکه توسط چشم بادامی های اندونزی تبدیل به سوژه ای شده است که حتی طرفداران سرسخت رئیس جمهور پیشین ایران نیز او را اینچنین خطاب نکرده بودند.

کمال مهر: احمدی نژاد، این بار نه توسط رسانه های داخلی بلکه توسط چشم بادامی های اندونزی تبدیل به سوژه ای شده است که حتی طرفداران سرسخت رئیس جمهور پیشین ایران نیز او را اینچنین خطاب نکرده بودند. «داوود در میان خشم جالوت دنیا» نام کتابی است که در آن به زندگینامه احمدی نژاد از زوایای مختلف پرداخته شده بود. نویسندگان این کتاب که پنج تن از استادان و طلاب اندونزیایی بودند با نوشتن «داوود» به بررسی زندگی، تفکرات و عملکرد محمود احمدی نژاد می پردازد.

در این کتاب که به نظر می رسد نویسندگان آن از شیفتگان شهردار سابق تهران هستند، در کتاب خود به بررسی دوران شهرداری او، ریاست جمهوری، سفرهایی خارجی و سخنان وی در سازمان ملل و نهاد جهانی در مورد آمریکا، اسرائیل و … پرداخته اند. در بخشی از این کتاب که در سال ۸۸ منتشر شده، به سیاست خارجی دولت نهم می پردازدکه در زیر به بخشی از این کتاب اشاره می کنیم: «احمدی نژاد در تمامی تصمیمات خود مانند یک انقلابی کامل اقدام می کرد. مواضع او نه تنها در داخل کشور بلکه در سیاست های خارجی ایران نیز بسیار قابل تقدیر است. به عنوان مثال او تنها شخصی بود که قوانین اروپا درباره ممنوعیت تکذیب هولوکاست را نقض کرد و با سخنان منطقی خود آن را زیر سوال برد. نقطه نظرات احمدی نژاد درباره هولوکاست بسیار عقلانی و صحیح به نظر می رسید. او معتقد بود که «درصورتی که هولوکاست واقعا اتفاق افتاده باشد، مگر نه اینکه این واقعه در اروپا رخ داده است؟ پس چرا ملت فلسطین باید پاسخگوی این فاجعه باشد؟»

در بحث هسته ای نیز موضع احمدی نژاد بسیار روشن بود. او با استناد به قوانین و توافقنامه های بین المللی، استفاده از انرژی هسته ای را حق مسلم ایران مین دانست و از غرب می خواست تا با قبول پیشرفت های ایران در زمینه هسته ای دست از تهدید و تحریم بردارند زیرا تهدید و تحریم در برابر خواسته مردم ایران بی اثر خواهد بود.

احمدی نژاد با بیان اینکه «اگر انرژی هسته ای خطرناک است پس چرا کشورهای غربی از آن استفاده می کنند؟ و اگر استفاده از این انرژی مفید است پس چرا ما نباید از آن استفاده کنیم؟» کشورهای غربی که خود دارای دهها راکتور و نیروگاه هسته ای می باشند را به باد انتقاد می گرفت و بار دیگر بر حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید می کرد. در پایان این کتاب ذکر می شود: آری این محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران است که با سخنان، مواضع و اقدامات خود بسیاری از مردم جهان از جمله مردم اندونزی را شیفته خودکرده، تاریخ هیچ گاه از یاد نمی برد که وقتی محمود احمدی نژاد به اندوزی سفر نمود چه استقبال گرم و پرشوری ادز وی توسط اقشار مختلف جامعه به عمل آمد.

تاریخ از یاد نمی برد که دانشجویان اندونزی در هنگام سخنرانی های احمدی نژاد در دانشگاه اندونزی و دانشگاه شریف هدایت الله چگونه از مواضع او حمایت می کردند و رهبران جامعه خود را به الگوبرداری از محمود احمدی نژاد فرا می خواندند.» مسلمانان کشورهای دیگر که به گفته خود از نبود سیاستمداران شجاع در عرصه جهانی رنج می برند، از احمدی نژاد مجسمه شجاعت ساخته اندو او را در کنار امام خمینی، مقام معظم رهبری و حسن نصرالله به عنوان نمادهای مبارزه با استکبار قلمداد می کنند. نظر مردم ایران نیز برای آنان چندان اهمیتی ندارد و آنها فقط اعتقاد دارند که احمدی نژاد توانسته است در مقابل اسکتبار جهانی بایستد و این تنها خواسته آنان از یک سیاستمدار است.

از امیرکبیر تا خلیفه دوم

آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله این سیاستمداران است. کسی که از سوی طرفدارانش به امیر کبیر و از سوی مخالفانش به بنی صدر و طلحه و زبیر تشبیه شده است. امیرکبیر نزد هاشمی رفسنجانی یک قهرمان ملی است و همین باعث شده است که دوستداران آیت الله او را به همین نام بنامند. طرفداران هاشمی با توجه به فعالیت های او پس از جنگ و طرح های او برای بازسازی کشور، رئیس جمهور سابق ایران را به امیرکبیر تشبیه و اعلام کردندکه اقدامات هاشمی همچون فعالیت های امیرکبیر در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود. در سیاست ورزی نیز عده ای دیگر او را با محمد علی فروغی، سیاستگذار تاثیرگذار در دوران قاجار و پهلوی تشبیه می کنند. بسیاری معتقد هستنداین دو نقش بسزایی در نهادسازی در کشور پیش و پس از انقلاب اسلامی به عهده داشته اند.

مخالفان آیت الله نیز اما بیکار نبوده اند و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را از تشبیه های خود محروم نکردند. مهدی کلهر مشاور سابق محمود احمدی نژاد در جریان ثبت نام هاشمی رفسنجانی، آیت الله را به بنی صدر تشبیه کرد و گفت: «لایه های مدل انتخاباتی هاشمی رفسنجانی شبیه مدل بنی صدر است.»

حیدر زهرایی، معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران دیگر فردی است که هاشمی را تشبیه به یکی از چهره های تاریخی در صدر اسلام کرده است. وی در سخنرانی خود آیت الله را به خلیفهدوم تشبیه کرده و گفته است: «آقای هاشمی رفسنجانی نقل می کند در روزهای پایانی عمر مبارک حضرت امام (ره) بنده در حضور آقایان موسوی اردبیلی، خامنه ای و میرحسین موسوی (یعنی سران همه قوا) از امام سوال کردم آقا نظر شما برای بعد از خودتان چیست و چه کسی را برای جانشینی تان معرفی می فرمایید؟ امام یک نگاهی به آقای خامنه ای کردند و فرمودند همین آقای خامنه ای. شما با شنیدن این داستان یاد چه می افتید؟ یاد این عبارت نورانی پیامبر اکرم (ص) که در کنار برکه غدیر فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه، و یاد کسانی که نزدیک پیامبر بودند و این جمله را کاملا شنیدند و اول کسانی بودند که صدای «بخ بخ» شان بلند شد و به علی (ع) تبریک گفتند اما همان ها اولین مخالفین علی (ع) شدند و این یعنی تاریخ تکرار می شود!!

خاتمی و بی نظیر بوتو

سید محمد خاتمی دیگر رئیس جمهور ایران است که بسیاری او را به گذشتگان تشبیه کرده اند. فاطمه رجبی، همسر غلامحسین الهام وزیر سابق دادگستری و عضو سابق شورای نگهبان در سخنان خودخاتمی را به خولی و شمر تشبیه کرده و روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری نیز در مطلبی که خاتمی را مفسد فی الارض خوانده است، وی را به بی نظیر بوتو تشبیه کرده است.

دوستان سابق محمد خاتمی که بسیاری آنها را جنبش سبز می نامند نیز خاتمی را بی نصیب نگذاشته اند و رئیس جمهور سابق ایران را به پای طاووسی که زیبا نیست تشبیه کرده اند. رأی دادن خاتمی در انتخابات مجلس نهم و مواضع او در قبال نظام باعث بیان این سخنان بوده است.

رئیس جمهور تازه ایران نیز از این وادی جا نمانده است و مخالفان دولتش او را مورد حمله قرار داده اند که برخی از تشبیه ها بسیار بی شرمانه و خلاف ادب است. روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع خود نوشت: «یک نشریه وابسته به جبهه پایداری با تشبیه دولت دکتر روحانی به قورباغه ای که به درون آب معمولی انداخته می شود و در حالی که آب به تدریج گرم می شود قورباغه نیز خود را با حرارت آب وفق می دهد، نتیجه گرفت که این دولت مثل دولت اصلاحات درصدد ضدیت با دین و ولایت فقیه است ولی شیوه جدیدی را برگزیده تا بتواند اهداف خود را محقق سازد!»

نخست وزیر اسرائیل نیز که به شدت از دست رئیس جمهور ایران عصبانی است او را به گرگی در لباس میش تشبیه کرد که با رفتار دیپلماتیک خود باعث فریب جهانیان شده است. مردم عادی نیز در مقابل این سخنان و در پاسخ به نخست وزیر اسرائیل، حسن روحانی را به «فرشته خاورمیانه» تشبیه کردند که زمینه صلح در منطقه را فراهم آورده است. در کنار مثال های بالا دیگر افرادی هستند که در سیاست ایران، تشبیه به افراد مختلف شده اند که از تازه ترین شبیه سازی های اخیر فضای اجتماعی ایران می شود به شبیه سازی علی مطهری و محمود کریمی به دعوای حضرت موسی توسط سعید حدادیان، اشاره کرد.

تشبیه سازی در فضای سیاسی ایران سال هاست که رواج پیدا کرده و حال شاهد این هستیم که این عمل به مرزهای خارج از ایران رسیده است و باید دید نفر بعدی کیست و به چیه چیز تشبیه می شود.

 

 

 

 

روزنامه هفت صبح

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=22875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x