تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

از چرایی ترک سخنرانی رئیس‌جمهور توسط مهمانان خارجی تا جمع آوری نامه‌های مردمی

  • کد خبر : 21958
  • 23 بهمن 1392 - 7:25
از چرایی ترک سخنرانی رئیس‌جمهور توسط مهمانان خارجی تا جمع آوری نامه‌های مردمی

سی‌و پنجمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی در حالی امروز برگزار شد که می‌شود آن را به عنوان گام دوم خلق حماسه سیاسی عنوان شده از سوی رهبر معظم انقلاب در سال جاری دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی کمال مهر، سی‌و پنجمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی در حالی امروز برگزار شد که می‌شود آن را به عنوان گام دوم خلق حماسه سیاسی عنوان شده از سوی رهبر معظم انقلاب در سال جاری دانست.

اما این جشن همانند سایر برنامه‌های این چنینی با حواشی تلخ و شیرینی نیز همراه بود که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

اقشار مختلف مردم با گرایش‌های سیاسی متعدد از ساعات ابتدایی صبح امروز در مسیرهای ده گانه پیش‌بینی شده با سردادن شعارهایی خود را به میدان آزادی میعادگاه تجمع کنندگان راهپیمایی امسال رساندند.

هنوز به ساعت رسمی شروع راهپیمایی نرسیده بودیم که خیابان‌های منتهی به میدان آزادی مملو از جمعیت‌هایی بود که پلاکاردهای نوشته شده از “من انقلابی‌ام” به سمت میدان‌ آزادی در حرکت بودند.

*روی دیگر بنرهای صداقت آمریکایی با شعارهای جدید

نکته جالب توجه اینکه “بنرهای صداقت آمریکایی” این بار روی دیگری از خود نشان دادند بنرهایی که با همان عکس معروف مستشار آمریکایی خودنمایی می‌کرد که در کنار آن نوشته شده بود “اگر غلطی از آنها سر بزند پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را نابود خواهیم کرد.”

بیانات معمار کبیر انقلاب بر روی بنرهای صداقت آمریکایی این گونه نوشته شده بود “اگر آمریکا و اسرائیل لاالاالله بگویند ما قبول نداریم” چراکه آنها می‌خواهند سر ما کلاه بگذارند.

امروز مسیرهای منتهی به میدان آزادی با پرچم‌های زرد رنگ “ما برای نبرد بزرگ آماده‌ایم” مزین شده است پرچم‌هایی که بر فراز آسمان شکوه زیبایی را به حماسه امروز بخشیده‌اند حماسه‌ای که بزرگ‌تر از ۲۴ خرداد رقم خورده است.

مردم با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی برخی از آن‌ها نوشته شده بود “بیا دل به دریا بزن شک نکن سرانجام این رود مرداب نیست” ، “آمریکای نادون نگاه کن و بدون کارت تمومه”، “ما برای نبرد بزرگ آماده‌ایم” و….. به سمت میدان آزادی سرازیر می‌شدند.

این در حالیست که تجمع کنندگان شعار “انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست” را سردادند.

*تشییع جنازه نمادین “باراک اوباما”

شاید از جالب‌ترین حاشیه‌های مراسم “یوم الله ۲۲ بهمن” تشییع جنازه نمادین “باراک اوباما” رئیس‌جمهور آمریکا بود که تعداد زیادی از مردم با روی دست گرفتن تابوت نمادین آمریکا شعار مرگ بر آمریکا و…. سرمی‌دادند.

*پخش تراکت‌هایی در نقد عملکرد دستگاه دیپلماسی در طول مسیر راهپیمایی

بر اساس این گزارش در طول مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن تراکت‌هایی با مضمون نقد مذاکرات‌ هسته‌ای میان مردم پخش می‌کردند.

در این تراکت‌ها مطالبی در نقد عملکرد دستگاه دیپلماسی در مذاکرات‌ هسته‌ای، بیاناتی از مقام معظم رهبری و همچنین عکس‌هایی از شهدای هسته‌ای منتشر شده است.

*انتظار برای حضور رئیس‌جمهور

از مهمترین بخش‌های برنامه امروز حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان طبق روال همیشگی در میان راهپیمایان بود که مردم از ساعات اولیه صبح امروز خود را به میدان آزادی رسانده بودند تا سخنان رئیس‌جمهور را از نزدیک بشنوند.

*بی‌مدیریتی‌ها همچنان ادامه دارد

البته نحوه انتخاب جایگاه مهمانان خارجی و داخلی، برای تعیین جایگاه مردم طبق روال قبلی با مشکلات زیادی مواجه بود به طوری که علی‌رغم وجود فاصله زیاد بدون هیچ محدودیتی از جمله امنیتی مردم مجبور بودند از فاصله بسیار دور به سخنان رئیس‌جمهور گوش فرا دهند.

*وقتی مهمانان خارجی سخنرانی رئیس‌جمهور را ترک کردند 

شاید یکی از تلخ‌ترین حاشیه‌های امروز این بود که مهمانان خارجی دعوت شده در این مراسم هنگام سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی سخنرانی وی را نیمه کاره ترک کردند. البته این مهمان از کشورهای مختلف از جمله عربستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و از قومیت‌های مختلف از جمله زردتشتی بودند.

*پرچم ۶۰ متری آمریکا مقابل دانشگاه صنعتی شریف به آتش کشیده شد

در مراسم راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، نخبگان دانشگاه صنعتی شریف در اعلام انزجار نخبگان از ۶۰ سال کارشکنی آمریکا علیه ملت ایران، پرچم ۶۰ متر مربعی آمریکا را در مقابل درب اصلی دانشگاه صنعتی شریف به آتش کشیدند.

*وقتی که حضور میلیونی مردم اجازه راهپیمایی به آیت‌الله هاشمی را فقط تا چند قدم داد

یکی دیگر از حاشیه‌های جالب توجه حضور آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم ۲۲ بهمن با حاشیه‌هایی همراه بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از خیابان دکتر قریب به همراه دخترش فاطمه به جمع راهپیمایان پرشور انقلابی ۲۲ بهمن پیوست. مردمی که در دور هاشمی بودند، شعارهایی همچون درود بر هاشمی، صلی‌ آل محمد یار امام آمد و مرگ بر ضد ولایت فقیه، “شرمن مرده باد” سر می‌دادند.

از نکات قابل توجه این بود که اطرافیان آیت‌الله هاشمی با در دست داشتن بنرهایی با عنوان خاتمی، ظریف، روحانی و هاشمی وی را همراهی می‌کردند.

گفتنی است “آیت‌الله هاشمی” با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: حضور مردم آنقدر پررنگ بود که من بیشتر از چند قدم جلوتر از خودم را نمی‌دیدم.

*مهمانان عراقی برادری خود را ثابت کردند 

البته یک تیم از کشور عراق که از شهرهای مختلف این کشور در این مراسم حضور داشتند علی رغم آن که متوجه سخنرانی رئیس‌جمهور نمی‌شدند ولی تا پایان مراسم در جایگاه حضور داشتند.

یکی از این مدعوین به باشگاه خبرنگاران گفت: به دلیل بزرگداشت یوم الله ۲۲ بهمن در این مراسم حاضر شده‌ایم.

*جای خالی مترجم هوشمند 

از دیگر حاشیه‌های تاسف بار این مراسم نبود دستگاه مترجم هوشمند برای مهمانان خارجی بود.

*نامه‌های مردمی کابینه یازدهم 

هرچند دولت یازدهم اعلام کرده است که نامه‌های مردم را به صورت دستی جمع آوری نمی‌کند ولی در حاشیه مراسم امروز شخصی مامور جمع آوری نامه‌های مردمی بود به طوری که با در دست داشتن پاکتی نامه‌های مردم را جمع آوری می‌کرد.

*بی‌توجهی به خبرنگاران از حاشیه به متن تبدیل شد

بی‌توجهی به خبرنگاران از حالت حاشیه بودن خارج شده و به عنوان متن برنامه‌ها شده است به طوری که هیچ سازماندهی، حمایت و حتی توجهی به این قشر عظیم در مراسم‌های مختلف نمی‌شود که امروز نیز از این قاعده مستثنی نبود.

محل تعیین جایگاه خبرنگاران، نحوه ورود و خروج آن‌ها و نحوه برخورد با آن‌ها به گونه‌ای بود که تردد به سختی صورت می‌گرفت ولی با همه این محدودیت‌ها خبرنگاران به اصالت خبری خود عمل کردند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=21958

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x