تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

عوامل حیرت انگیز برهم زننده خواب

  • کد خبر : 20913
  • 19 بهمن 1392 - 9:12
عوامل حیرت انگیز برهم زننده خواب

تمام موجودات زنده دارای یک سازوکار زمان سنجی یا ساعت هستند که دوره‌های فعالیت و استراحت آن‌ها را کنترل می‌کند، این ساعت‌ها که به نام چرخه‌های زیستی خوانده می‌شوند، به دوره فرایندهای فیزیولوژیک و بیولوژیکی که در یک جدول زمانی تقریباً ۲۴ ساعته نوسان دارند، اشاره می‌کنند.

به گزارش خبرنگار علمی کمال مهر، برخی از دلایل کم خوابی و مشکلات خواب مشخص‌اند مثل نوشیدن شب هنگام قهوه، سروصدای بیرون و حال عوامل ایجادکننده مشکل در خواب می‌پردازیم که کمتر به آن توجه می‌شود.

 عدم تشخیص بیماری ریفلاکس معده به مری: بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده معمولاً از مشکلات خواب رنج می‌برند. ریفلاکس اسید معده، عامل مهمی در اختلال خواب است. علائم این بیماری می‌تواند شامل ترش کردن، سوزش سردل، سرفه و حتی در مواردی فقط مشکلات خواب باشد.

دارو‌ها، ویتامین‌ها و مکمل‌ها: یکی از مهم‌ترین علل اختلال در خواب را می‌توانید در کابینت دارو‌هایتان پیدا کنید! داروهای رایجی مثل استروئید‌ها (در آسم)، داروهای مسدود کننده کانال بتا (در فشارخون بالا)، دارو‌ها و مکمل‌های گیاهی مثل جین سینگ می‌توانند سبب اختلال در خواب شوند. همچنین ویتامین ب۱۲ و ب۶ اگر شب مصرف شوند می‌توانند فرد را از خواب بیدار کنند و توصیه به مصرف آن‌ها در صبح می‌شود.

 درد، حتی اگر کم باشد! سردرد، کمردرد، آرتریت، فیبرومیالژیا و دردهای مرتبط با قاعدگی. وقتی بدن شما دردی احساس می‌کند و شما خواب هستید، سیگنال‌های درد بطور مداوم به مغز شما می‌روند و خواب شما را بر هم می‌زنند و این مورد سبب خواهد شد که شما مدت زمان کمتری را در خواب عمیق سپری کنید.

 خستگی زیاد!! بر خلاف چیزی که اکثر مردم فکر می‌کنند، خستگی سبب بهبود خواب نخواهد شد و اختلاف زیادب بین خستگی و خواب آلودگی وجود دارد. بهترین راه در این مواقع این است که «درست بعد از یک روز خسته کننده به رختخواب نروید»!

به گفته پژوهشگران این عوامل راه‌های درمان متفاوتی دارند که با مراجعه به روانپزشک یا روانکاو می‌توان به درمان تمامی آن‌ها مبادرت نمود.


۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=20913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x