تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

همه چیز در مورد قدرتمندترین زن جهان

  • کد خبر : 19539
  • 14 بهمن 1392 - 8:13

جانت یلن، نخستین زنی که در تاریخ ۱۰۰ ساله بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) به ریاست این بانک می‌رسد، شنبه اداره آن را به دست گرفت و دوشنبه هفته جاری رسما سوگند یاد می‌کند.

به گزارش کمال مهر، وی جانشین بن برنانکه، رییس سابق این بانک شد که مدت دومین دور ریاست چهار ساله اش روز جمعه به پایان رسید. با وجود اینکه انتصاب یلن با مقاومت جمهوریخواهان متعددی روبرو شد که نسبت به تعدیل تدابیر چهار سال گذشته بانک مرکزی برای تزریق نقدینگی به اقتصاد و تبعات آن نگران بودند اما باراک اوباما، رییس جمهور دموکرات آمریکا سنا را برای تایید وی تشویق و ابراز اطمینان کرده بود یلن به خوبی به بانک مرکزی و کشور خدمت خواهد کرد.

یلن یکی از معدود زنانی خواهد بود که هدایت بانک‌های مرکزی بزرگ جهان را برعهده می‌گیرند. وظیفه اصلی وی هدایت بانک مرکزی آمریکا برای خروج از تدابیر محرک مالی خواهد بود که با کاهش برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه آغاز شده است. بانک مرکزی آمریکا تاکنون کاهش ۲۰ میلیارد دلاری خرید ماهانه اوراق قرضه را اعلام کرده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به این برنامه به طور کامل خاتمه دهد.

اگرچه یلن به ریاست بانک مرکزی آمریکا منصوب شده اما تصمیماتی که در راس این بانک می‌گیرد، پیامدهای جهانی گسترده‌ای خواهند داشت.

بر اساس گزارش رویترز، یلن ۶۷ ساله پیش از مراسم ادای سوگند در سمت فعلی خود به عنوان نایب رییس باقی می‌ماند اما اختیار کامل را برای انجام وظایف رییس بانک مرکزی آمریکا خواهد داشت. استنلی فیشر، رییس سابق بانک رژیم صهیونیستی از سوی اوباما برای قرار گرفتن در جایگاه شماره دو بانک مرکزی آمریکا انتخاب شده و قرار است جانشین یلن شود اما انتصابش باید از سوی سوی سنا تایید شود از این رو جایگاه نایب رییس برای مدتی بلاتصدی باقی خواهد ماند.

یلن در ۱۳ اوت سال ۱۹۴۶ به دنیا آمد. وی که دختر یک پزشک اهل بروکلین است، دکترای اقتصاد را از دانشگاه یل اخذ کرد و پیش از رفتن به دانشگاه کالیفرنیا برکلی برای تدریس اقتصاد، در هاروارد و مدرسه اقتصاد لندن تدریس کرد. یلن با جورج آکرلوف، اقتصاددان برنده جایزه نوبل ازدواج کرده و یک پسر دارد که او نیز اقتصاددان است. وی شماری مقاله پژوهشی تالیف کرد که بسیاری از آنها با همکاری اکرلوف بوده و به موضوعات مختلف مانند دستمزد و قیمت گذاری انحصاری پرداخته است.

رییس جدید بانک مرکزی آمریکا همواره مدافع نرخ‌های بهره پایین شناخته شده زیرا بر این باور بوده که تورم بالاتر در صورتیکه برای مبارزه با بیکاری بالا باشد، قابل چشم پوشی است اما در طول ۱۲ سال سیاستگذاری، هرگز با هیچ یک از تصمیمات بانک مرکزی از جمله افزایش نرخ بهره مخالفت نکرده است.

به عنوان نایب رییس بانک مرکزی، یلن همواره مدافع صریح سیاست‌های محرک مالی این بانک در طول بحران ۲۰۰۹-۲۰۰۷ و پس از آن بوده و نقش عمده ای در اصلاح استراتژی ارتباطی بانک مرکزی ایفا کرده زیرا بر این باور است که درک عمومی سیاست‌های بانک برای موثر بودن آنها اهمیت اساسی دارد.

یلن پیش از تکیه زدن به کرسی نایب رییسی بانک مرکزی آمریکا که از اکتبر سال ۲۰۱۰ آغاز شد، به مدت شش سال فدرال رزرو سانفرانسیسکو را اداره کرد و پیش از آن نیز عضو هیات مدیره بانک مرکزی از اوت سال ۱۹۹۴ تا فوریه سال ۱۹۹۷ بود و این جایگاه را ترک کرد تا ریاست شورای مشاوران اقتصادی بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا را تا سال ۱۹۹۹ برعهده بگیرد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=19539

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x