تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

محبوب ترین کلمه بین مردم چیست؟

  • کد خبر : 183250
  • 07 اسفند 1395 - 11:08

رئیس فرهنگستان ادب فارسی، محبوب ترین کلمه فرهنگستان را برای مردم، با طنازی منتقدانه فاش کرد.

  به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛ غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان ادب فارسی وقتی لب به سخن می گشاید دل هر شنونده ای قنج می رود از شیوه درست به کار بردن کلمات اصیلش در زبان پارسی و احتیاط و دقتش در انتخاب سره های کلام از ناسره ها. وجه نگرانی اش اما این است که هر گوینده ای، دست و پا جمع می کند وقتی برای سخن گفتن مقابلش می نشیند و ترس بر می داردش که مبادا کلمه ای به کار ببرد فرنگی که رئیس فرهنگستان را برنجاند یا نکند گرته برداری غلطی از کلمه ای به زبان آورد یا اعراب کلمه ای را به رسم عادت اشتباه بگوید و ….

خوشی دیدار مشاور رهبر معظم انقلاب اما به سختی اش چربید؛‌ او خونگرم و عیب پوش است و اشتباه های کلامی ما را مهربانانه تصحیح می کرد.در طول دیدار حداد عادل یکی از پرسش های ما، از حداد عادل، درباره محبوب ترین کلمه ساخته شده فرهنگستان از دید او بود که پس از لحظاتی سکوت گفت «همه کلمات ساخته شده در فرهنگستان را دوست دارم اما به نظر می آید برای مردم، یارانه از همه محبوب تر است».

پرسش دیگر از این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره علت استفاده از اصطلاح «سبک زندگی اسلامی – ایرانی» بود.

خبرنگار ما از حداد عادل پرسید که آیا می شود این اصطلاح را به سبک زندگی اسلامی تقلیل داد و چرا باید اسلام و ایران را در این اصطلاح از هم جدا کرد که او پاسخ داد «از دیدگاه من، سبک زندگی اسلامی – ایرانی صحیح تر است چرا که مسلمان بودن، یک اعتقاد است و ایرانی بودن، یک علاقه. بنابر این درست تر آن است که این دو در کنار هم و البته پیوند خورده به یکدیگر،‌ به کار بروند. »

منبع:جام جم انلاین
انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=183250

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x