تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

توافق شاه بحرین و اردوغان برای تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه

  • کد خبر : 181719
  • 28 بهمن 1395 - 9:48

برخی منابع از توافق ملک حمد و رئیس جمهور ترکیه برای تبعید روحانی برجسته شیعیان بحرین به استانبول خبر دادند.

توافق شاه بحرین و اردوغان برای تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیهبه گزارش گروه بین‌الملل«کمال مهر» به نقل از بانورما الشرق الاوسط، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، در سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به این کشور با وی در خصوص سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته شیعیان بحرین و تبعید وی به ترکیه گفتگو کرد و به توافقی امنیتی دست یافت.

به گزارش این پایگاه خبری، رژیم آل خلیفه که به دنبال سرکوب کردن انقلاب شیعیان بحرین به وسیله سلب تابعیت از روحانی برجسته و رهبر معنوی این انقلاب است، در دیدار با اردوغان به این نتیجه رسید که وی را به کشوری تبعید کند که شیعیان در آن در اقلیت هستند.

از آغاز انقلاب مردمی بحرین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱، شیخ عیسی قاسم رئیس جنبش الوفاق، رهبری این انقلاب را برای بازگرفتن حق مردم بحرین به خصوص شیعیان این کشور به عهده گرفت و برخلاف سایر جریان های معارض که به گفتگو در این زمینه اکتفا کرده اند، وی در کنار مردم به مطالبه حقوق شیعیان برخواست.

رژیم آل خلیفه در مقابل این انقلاب مردمی ، حکم سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم را در ماه های اخیر صادر و آتش انقلاب مردم را در ششمین سال آن شلعه ور ساخت.

با صدور حکم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، مردم و شیعیان بحرین کفن پوشان و در حمایت از رهبر معنوی انقلاب خود به خیابان ها ریختند، مسئله ای که به زوال رژیم دست نشانده عربستان در این کشور سرعت بخشیده است.

پادشاه بحرین تاکنون کشور مسلمانی را برای تایید این عمل پیدا نکرده بود که بتواند شیخ عیسی قاسم را به آن تبعید کند و آن کشور نیز بتواند شیخ را کاملا زیر نظر بگیرد و گزارش های لازم را برای بحرین ارسال کند.

این رژیم به دنبال کشوری بود که دو ویژگی مهم را دارا باشد: اول شیعیان آن کشور در اقلیت باشند و دوم اینکه امکانات اقتصادی، سیاسی و رسانه ای آن محدود باشد.

بانورما الشرق الاوسط نوشت: مسئله مهم دیگری که برای رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت و تبعید شیخ عیسی قاسم مطرح می باشد این است که ایران و جبهه مقاومت در آن کشور تاثیری نداشته باشد و شیخ عیسی قاسم نتواند با کمک ایران یک جبهه مبارزاتی دیگری در آن کشور به وجود بیاورد.

بنابراین بهترین گزینه برای بحرین، کشور ترکیه است؛ زیرا تمامی شرایط لازم برای تبعید شیخ در آن وجود دارد. همچنین اینکه ترکیه با رژیم صهیونیستی و آمریکا روابط مستحکمی دارد و این به نفع رژیم بحرین است.

ملک حمد در دیدار با اردوغان به توافق برای تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه دست یافت و دو طرف بر سر همکاری امنیتی میان دو کشور در این مسئله مذاکره و توافق کردند.

در مقابل پادشاه بحرین متعهد شد در حل و فصل برخی از مشکلات مالی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور اقدام کند.

با توجه به وجود جبهه عربی-غربی در سوریه و عراق و شکست گروه های تروریستی در مناطق راهبردی و شهرهای برزگ این کشورها، توجه ها به بحرین به دلیل مجاورت با عربستان سعودی  و میزبانی ناوگان دریایی پنجم آمریکا جلب می شود.

در ادامه این مطلب آمده است: بدون شک پیروزی انقلاب بحرین، در روند ارتباطی شیعیان عربستانی و درگرفتن جرقه های انقلابی علیه رژیم آل سعود نقش مهمی دارد. همچنین منافع آمریکا  و هم پیمانانش در منطقه به خطر می افتد.

رژیم آل خلیفه برای سکوب این انقلاب به قانونی واهی چنگ زده و از شیخ عیسی قاسم سلب تابعیت کرده است و تصمیم هایی که اخیرا گرفته است با در نظر گرفتن حوادث منطقه و بیم عربستان سعودی در از دست دادن مواضع خود و سرنگونی رژیم استبدادی آن بوده است.

عربستان در این راستا تمام تلاش خود را برای شکست انقلاب مصر، آغاز جنگ ۲۱ ماهه علیه مردم بی گناه یمن، اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان کرده است و هم اکنون با انقلاب بحرین مواجه شده و  تمام تلاش خود را  برای دورکردن رهبر معنوی انقلاب شیعیان این کشور و از بین بردن تاثیر وی به کار گرفته است.

نامه اخیر ملک سلمان به پادشاه بحرین در اتخاذ اقداماتی علیه شیخ عیسی قاسم بهترین سند برای نشان دادن تلاش های پشت پرده رژیم سعودی در سرکوب شیعیان است.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=181719

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x