تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

تفریحی خطرناک و حادثه ساز

  • کد خبر : 181026
  • 25 بهمن 1395 - 12:44
تفریحی خطرناک و حادثه ساز

فریح یا بازی با زندگی؟!در بعضی از مناطق جنوبی استان، عصرها و در روزهای تعطیل حسابی بازار تیوپ سواری داغ است، تا دوستان و خانواده‎ها به زعم خودشان، یک تفریح پر ازز هیجان را برای خود سپری کنند؛ اما سوال اینجاست که این پدیده به اصطلاح تفریحی، واقعاً تفریح است؟

به گزارش کمال مهر به نقل از فارس از همدان : شاید مدت‌ها بود که تیوپ‌سواری در حال تبدیل شدن به خاطره دوران گذشته شده بود، اما در این چند روز گذشته بارش مناسب برف در ارتفاعات کشور و استان همدان، دوباره از خردسالان تا میانسالان را در کنار یک تیوپ دور هم جمع کرده است.
در بعضی از مناطق جنوبی استان، عصرها و در روزهای تعطیل حسابی بازار تیوپ سواری داغ است، تا دوستان و خانواده‎ها به زعم خودشان، یک تفریح پر از هیجان را برای خود سپری کنند؛ اما سوال اینجاست که این پدیده به اصطلاح تفریحی، واقعاً تفریح است؟
جاده همدان به گنجنامه، جاده مریانج به حیدره، جاده دره مرادبیگ، جاده گنج‎نامه به تویسرکان و دیگر مناطق کوهسانی همدان این روزها به کانون خطر تبدیل شده و انگار اگر روزی آمبولانسی به این مناطق اعزام نشود، شب نمی‎شود.
متأسفانه تیوپ‌سواری کاری بس خطرناک و حادثه‌ساز است اما با این وجود برخی افراد بی‌توجه به عواقب ناگوار آن، به این تفریح پردردسر می‌پردازند تفریحی که شاید به قیمت از دست دادن سلامتی و حتی زمین‌گیر شدن باشد.
این خطرات تنها مختص تیوپ‌سواران نیست و حتی تماشاگران این تفریح خطرناک نیز در معرض آسیب دیدگی هستند، آسیبی که به دفعات برای آنها اتفاقات ناخوشایدی را به همراه داشته است.
مسئولان ذیربط و حتی خانواده‌ها نباید نسبت به این امر بی‌توجه باشند و تا آنجا که ممکن است اعضای خانواده و حتی دیگران را از این تفریح نامناسب و حادثه‌آفرین که در مسیرهای غیر ایمن و با وسیله ناامن انجام می‌گیرد، منع کنند.

شکستگی مهره‌های گردن یک تیوپ‌سوار در همدان
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه هیجان و لذت ناشی از سرخوردن با تیوپ، افراد بسیاری را جذب این کار حادثه‌ساز می‌کند و برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به خاطر لذت‌جویی بیشتر، خطرات را به جان خریده و عواقب تلخ و ناگوار آن را نادیده می‌گیرند.
حبیب معصومی ادامه داد: در بسیاری از مواقع تیوپ‌سواران بر اثر برخورد با زمین از قسمت‌های مختلف بدن از جمله دست، پا، گردن و… دچار شکستگی شده و حتی برخی مواقع از قسمت نخاع نیز آسیب می‌بینند و گاهی نیز تماشاگران را درگیر خطرات جبران‌ناپذیر می‌کنند.
وی از شکسته شدن مهره‌های گردن یک تیوپ‌سوار در جمعه گذشته خبر داد و افزود: عصر جمعه گذشته ۲۲ بهمن‌ماه، طی یک تماس با سامانه ۱۱۵، مأموران ما به محل انتهای بلوار جوان اعزام شدند که متأسفانه صحنه‌های بسیار دلخراشی را مشاهده کردند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان اضافه کرد: متأسفانه یک جوان تیوپ‌سوار، بعد از واژگونی، مهره‌های گردنش کاملاً شکسته بود که سریعاً به مراکز درمانی اعزام شد.
وی بیان کرد: در روزهای پایانی آخر هفته تماس‌های مکرری مبنی بر اعزام آمبولانس به مناطق تیوپ سواری می‌شود که متأسفانه هشدارهای ما جدی گرفته نمی‌شود.
معصومی تأکید کرد: مسئولان امر بهتر است با هشدارها و اقدامات خود از این پدیده خطرناک که در شهر همدان رواج یافته است، مبارزه کنند تا خدای ناکرده اخبار ناگوارتری را شاهد نباشیم.
وی گفت: به دفعات مشاهده شده است که تیوپ‌سواران با این کار امنیت و سلامت دیگران را نیز که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به این مناطق آمده‌اند مورد تهدید قرار داده‌اند و به همین دلیل نیاز است با این معضل جدی که اغلب صحنه‌های تلخ و ناگواری را رقم می‌زند برخورد قانونی شود.

ممنوعیت تیوپ‌سواری در پیست اسکی تاریک‌دره
رئیس هیات اسکی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به ممنوعیت تیوپ‌سواری اظهار کرد: سال‌هاست که تیوپ سواری در پیست‌های اسکی کشور ممنوع شده و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
کاظم عرب ادامه داد: تیوپ سواری به هیچ عنوان جزو ورزش‌های زمستانی نیست و استفاده از این وسیله غیر استاندارد و غیر ایمن نیز به هیچ وجه روش خوب و مناسبی برای تفریحات زمستانی به شمار نمی‌رود.
وی اضافه کرد: وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون اسکی نیز به دلیل وجود خطرات و آسیب‌های خطرناک با این تفریح ناسالم مخالف هستند.
رئیس هیأت اسکی استان همدان بیان کرد: تیوپ‌سواری هر چند نشاط آور و مفرح است اما در اصل نیازمند مسیر ویژه و مناسب تیوپ‌سواری و شیب ملایم است تا میزان خطرات ناشی از آن از جمله شکستگی دست و پا به پایین‌ترین سطح برسد.
وی تأکید کرد: جوانان و خانواده‌ها می‌توانند از ورزش مفرح و جذاب اسکی به عنوان جایگزین این تفریح خطرناک استفاده کنند و از آن لذت ببرند؛ ما در پیست اسکی همدان که یکی از بهترین‌ و ارزان‌ترین پیست‌های اسکی کشور است می‎توانیم پذیرای علاقه‌مندان باشیم.
عرب با اشاره به هزینه‌های پیست اسکی تاریک‌دره همدان بیان کرد: هزینه استفاده از پیست تاریک‌دره همدان در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۰ هزار تومان و در سایر روزهای هفته ۱۲ هزار تومان است و همچنین از ساعت ۱۳ نیز هزینه استفاده ۶ هزار تومان است.
وی با بیان اینکه سنین زیر ۱۳ سال به ‌طور رایگان آموزش دریافت می‌کنند افزود: این افراد می‌توانند با ارائه نامه از آموزش‌ و پرورش سه جلسه رایگان تحت آموزش اسکی قرار بگیرند.
رئیس هیأت اسکی استان ‌همدان خاطرنشان کرد: همچنین مدرسه اسکی هیأت نیز در پیست تاریک دره همدان فعال بوده و عموم افراد می‌توانند در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند.
انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=181026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x