تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

انقلابی شدن معاون زنان رئیس‌جمهور در صبح ۲۲ بهمن!/ ظریف: آمریکایی‌ها برای «برجام» خسّت به خرج می‌دهند و در ماه‌های آینده کار دشوارتر می‌شود

  • کد خبر : 180211
  • 20 بهمن 1395 - 9:12

یک فعال اصلاح‌طلب در آستانه ۲۲ بهمن گفت: نظام بیمار شده و سرمایه اجتماعی انقلاب هم کم است!

گروه سیاسی«کمال مهر»- «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه، ۷:۳۰ دقیقه صبح با بسته خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید

***

ظریف: آمریکایی‌ها برای برجام خسّت به خرج می‌دهند و در ماه‌های آینده کار دشوارتر می‌شود

انقلابی شدن معاون رئیس‌جمهور در صبح 22 بهمن!/ ظریف: آمریکایی‌ها برای «برجام» خسّت به خرج می‌دهند و در ماه‌های آینده کار دشوارتر می‌شودمحمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اطلاعات در اشاره به دوران پسابرجام گفته است: این که آمریکایی‌ها، کمال خسّت را در اجرای تعهداتشان به خرج خواهند داد، واقعیتی است که متأسفانه در این مدت هم دیدیم. اما آنچه که موفقیت جمهوری اسلامی بوده این است که علی‌رغم احساسی که در آمریکایی‌ها بوده، توانستیم هر کاری که ضرورت داشته است برای خود انجام دادیم.

او همچنین با اشاره به برخی مقولات بعنوان دستاورد برجام تصریح می‌کند: حتی یک روز همکاران من و سایر دستگاه‌‌ها، ‌بیکار نبودند. یک روز آب خوش از گلوی ما پایین نرفت.

ظریف می‌افزاید: ممکن است در ماه‌های آینده، کار مقداری دشوارتر شود. اروپا و بقیه دنیا بر اجرای برجام اصرار زیادی دارند. در مقابل آمریکایی‌ها حرف‌هایی زده‌اند و اخیراً ترامپ گفته که این بدترین توافق است.

*کاش آقای ظریف این صحبت‌ها مبنی بر خسّت آمریکایی‌ها و دشوارتر شدن اوضاع در آینده را قبل از این و در زمانی که دوستان وی وعده‌های «فی‌الفور» و «یک‌دفعه» و «یک‌شبه» را برای لمس دستاوردهای برجام به مردم می‌دادند؛ مطرح و درباره احتمال آنها سخن گفته بود…

در ادامه به تعدادی از این وعده‌ها که در پیشابرجام بیان شده‌اند اشاره می‌کنیم:

مرحوم هاشمی در گفت‌وگو با رسانه «العهد» و در پاسخ به سؤالی پیرامون چیستی تأثیر توافق هسته‌ای بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران:

«اولاً در ایران وضعمان به حالت عادی برمی‌گردد؛ ما در حالت عادی مشکلی در کشور نداریم؛ منابع زیادی در کشور هست که در ارتباط با همکاری‌های خارجی می‌توانیم هم بهتر نقد کنیم؛ هم بهتر بفروشیم و تکنولوژی‌های جدیدی لازم داریم که به‌فرض می‌توانیم آنها را بیاوریم؛ روابط تجاری‌مان تقویت می‌شود؛ تولیدمان خیلی بالا می‌رود؛ ما الآن تقریباً ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تولید نقد سرمایه گذاری شده‌مان راکد است؛یک دفعه تجارتمان چند برابر و تقویت می‌شودو ارتباطات جهانی ما تقویت می‌شود…در خارج هم که روابط عادی شود زندگی راحت‌تر می‌شود و ایرانیان در داخل و خارج احساس امنیت می‌کنند؛ در مجموع فکر می‌کنم بسیار مفید است».[۱]

«سعید لیلاز» فعال سیاسی و اقتصادی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی در هنگامه اعلام امضای توافق ژنو در سال ۹۲ به سایت جماران گفته بود: این توافق(ژنو) ما را قادر می‌کند که فوری‌ترین مسایل معیشتی را حل کنیم!

او تصریح کرده بود:«به طور کلی معتقدم این مذاکرات بر وضعیت اقتصادی، به خصوص در حل و فصل مسایل کوتاه مدت حتما تاثیر مثبت خواهد بود. اقتصاد ایران اکنون دچار چالش‌هایی شده است که با در نظر گرفتن شرایط موجود می‌تواند مشکلات خود را رفع کند و بر معیشت مردم تاثیر بگذارد…در کوتاه مدت دریافت‌های ارزی ایران بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت و این نوید خوبی برای اقتصاد ایران است و می‌تواند در کنترل بازار تاثیر فراوانی داشته باشد.»[۲]

جالب آنکه سایت جماران نیز در ابتدای مقدمه‌ای که برای گفت‌وگو با لیلاز نوشت، این عبارت را درج کرده بود:«درخت مذاکرات ژنو بعد از سال‌ها میوه داد…»!

و یا این رئیس‌جمهور روحانی بود که زمانی در سال گذشته گفته بود که: ما تحریم‎های ظالمانه قدرت‎های جهانی را یک‌شبه لغو کردیم.[۳]

سؤال اساسی اینجاست که چرا آقای ظریف در آن روزها به صحنه نمی‌آمد و از احتمالات زمخت، ناخوب و البته قابل پیش‌بینی دوران پسابرجام حرف نمی‌زد؟!

پیرامون سخت‌تر شدن اوضاع در ماه‌های آینده نیز من‌باب کنایه باید گفت که مگر از این دشوارتر و بی‌دستاوردتر هم برای شرایط پسابرجام ممکن است؟!

که بانک‌های اروپایی و غیر اروپایی با ایران همکاری نمی‌کنند، بر گستره تحریم‌ها در پسابرجام افزوده شده، ترامپ احتمال پاره کردن برجام را مطرح کرده، قلب بتن ریخته رآکتور اراک در مقابل چشم مردم خودنمایی می‌کند و هر روز هم از جانب یکی از دولتمردان روایت «دستاورد تقریباً هیچ»، «دبّه» و «خسّت آمریکا» را می‌شنویم…

اشاره ظریف به سخت‌تر شدن اوضاع در آینده، تأملات مهمی را درباره بحث «انتخابات» و کاندیداتوری مجدد آقای روحانی در انتخابات نیز برمی‌انگیزد.

***

دولت فراموش کرده دیگر وقت ندارد

انقلابی شدن معاون رئیس‌جمهور در صبح ۲۲ بهمن!

انقلابی شدن معاون رئیس‌جمهور در صبح 22 بهمن!/ ظریف: آمریکایی‌ها برای «برجام» خسّت به خرج می‌دهند و در ماه‌های آینده کار دشوارتر می‌شودشهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اخیراً طی اظهاراتی در یک جلسه در استان اردبیل گفته است: نرخ بیکاری در کشور رقم قابل توجهی داشته و اولویت اول دولت رفع مشکل بیکاری جوانان است.

به گزارش فارس، او می‌افزاید: نمی‌توانیم به ضعف‌های موجود در جامعه بی‌تفاوت باشیم به طوریکه تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی وجود دارد که باید با همت نوابغان جامعه، مسؤولان و مردم عملی شود.

معاون رئیس جمهور گفت: مردم رضایت کامل از رفاه و خدمات اجتماعی ندارند و این مسأله انکارناپذیری است که باید به آن رسیدگی شود.

مولاوردی همچنین تصریح کرده است: این یک روند است که باید با شناخت واقع‌بینانه وضعیت موجود برنامه‌ریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب داشته باشیم![۴]

*این صحبت‌ها مصداق «انقلابی شدن در صبح ۲۲ بهمن» است زیرا وقت دولت دیگر تمام شده است…

خانم مولاوردی شاید حواسش نبوده که کمتر از چند ده روز دیگر عمر دولت اعتدال به پایان می‌رسد و این سخنان نیز جملگی کپی‌های کمرنگی از وعده‌ها و تبلیغات انتخاباتی آقای روحانی در سال ۹۲ هستند که بواسطه همان‌ها رأی آورد اما امروز جمله آگاهان کشور بیان می‌کنند که دولت توفیقات کمی داشته و سرعت پیشرفت کشور را هم کند کرده است.

در واقع انتظار از مقامات دولتی از جمله خانم مولاوردی و یا آقای ظریف این است که به جای تکرار وعده‌ها در روزهای پایانی عمر دولت و یا بیان این صحبت قابل پیش‌بینی که آمریکا در پسابرجام خسّت به خرج می‌دهد! به «عذرخواهی» روی بیاورند و به مردم توضیح بدهند که علت کم‌توفیقی دولت چه بوده است؟

آیا واقعا رواست که در روزهای پایانی دولت که همه منتظر ارائه کارنامه قابل اثبات از سوی دولت محترم هستند؛ این صحبت‌ها به گوش افکار عمومی برسد و یا مثلاً رئیس‌جمهور به مردم «وعده گلابی‌های برجام» بدهد و معاون اول ایشان هم اینطور بگوید که ایران اسلامی در «شرایط ته درّه» است؟![۵]

جالب آنکه خانم مولاوردی در بخش دیگری از اظهارات اشاره شده نیز می‌گوید: دولت در حال تلاش برای اتمام پروژه‌های دولت یازدهم تا پایان دولت تدبیر و امید است که امیدواریم با اتمام این پروژه‌ها فرصت‌های زیادی در زمینه اشتغال در بین جوانان صورت گیرد!

گفتنیست «وضع موجود» و حرکت کند دولت یازدهم به قدری غیر قابل دفاع است که طی روزهای اخیر، اصلاح‌طلبانی همچون محمدرضا تاجیک، ابراهیم اصغرزاده و مصطفی معین، از فعالان اصلاح‌طلب نیز نسبت به ابعاد مهمی از وضع موجود انتقاد کرده و حتی برخی از آنها برجام روحانی را نیز فاقد نمود عینی دانسته‌اند.

مصطفی معین به تازگی در یک مصاحبه تأکید کرد که روحانی با ریزش آرای مردم مواجه شده است.

***

یک فعال اصلاح‌طلب: نظام بیمار شده و سرمایه اجتماعی انقلاب هم کم است!

انقلابی شدن معاون رئیس‌جمهور در صبح 22 بهمن!/ ظریف: آمریکایی‌ها برای «برجام» خسّت به خرج می‌دهند و در ماه‌های آینده کار دشوارتر می‌شود«علیرضا بهشتی» از فعالان اصلاح‌طلب و از جمله دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با خبرگزاری ایلنا که به تازگی منتشر شد، اظهار کرده است:

با آن همه حرف و نقل‌ها و شایعه‌هایی که بعد از شهادت آیت الله بهشتی موجب پشیمانی خیلی‌ها شده بود تصور می‌کردیم دیگر این فرهنگ غلط خاتمه یافته باشد، اما متاسفانه این فرهنگ منحط، تا سال ۱۳۸۴ به یک شکل و بعد از آن به شکل دیگری و از سال ۸۸ به بعد با شدت بیشتری رواج یافت و اتهام زنی‌ها وشایعهسازی‌ها به ساختار رسمی قدرت منتقل شد و این باعث تاسف بسیار است. وقتی شایعات در کوچه و بازار مطرح است نشانه یک بیماری اخلاقی و فرهنگی در عامه مردم است، ولی وقتی این رفتارهای ناپسندیده در تریبون‌های رسمی مشاهده ‌شود، بسیار هشدار دهنده و نشانه بیماری یک نظام است.

او همچنین گفته است: در مورد انقلاب اسلامی ایران مشاهده می‌کنیم سرمایه اجتماعی که در دهه ۶۰ داشتیم و پشتوانه پیروزی‌ها و مقاومت در مقابل تجاوز خارجی بود، در حال حاضر در سطح نازلی مشاهده می‌شود و این خطرناک است. اعتماد مردم به حکومت باید بازسازی شود و حکومت‌ها هم باید این دغدغه را داشته باشند، در غیر این صورت کشور در بقیه عرصه‌ها هم به خطر می‌افتد. حکومتی که به مردم خود تکیه نکند مجبور است به خارج از مرزها تکیه کند؛ مجبور است یا به استبداد متوسل شود یا به استعمار![۶]

*آقای بهشتی اتفاقا به دلیل رخدادهای فتنه سال ۸۸ که به گفته مقامات نظامی کشور از ۸ سال دفاع مقدس نیز سهمگین‌تر بود؛ باید بهتر بداند که پشتوانه مردم از نظام اسلامی بیشتر هم شده است زیرا نتوانستند در فتنه آسیبی به نظام اسلامی برسانند…

همچنین به ایشان توصیه می‌شود که اگرچه در راهپیمایی ۹ دی سال ۸۸ حکماً شرکت نداشتند اما حتما در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند تا مزه حمایت‌های مردم و اعتماد آنها به نظام را بیشتر بچشند.

کما اینکه به قول یکی از بزرگان، روشنفکری به صِرف نوشیدن قهوه عصرگاهی و نوشتن در مقابل شومینه راه به جایی نخواهد برد و با واقعیت نیز متناقض می‌شود.

منظور بهشتی از شایعه پراکنی در تریبون‌های نظام نیز منطقاً اشاره به تأکیدات نظام اسلامی بر خط قرمز بودن فتنه و انتقاد از رفتارهای برخی خواص کشور دارد.

مسئله‌ای که سال‌های گذشته از فتنه اثبات می‌کند اتفاقاً نظر اسلامی کاملا منطبق بر واقعیت است و پای شایعه‌پراکنی هم در میان نیست.

استنادات بهشتی مبنی بر اینکه سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی هم کم شده مشخص نیست و حکماً صحبت‌های او من‌عندی است.

دماسنج سرمایه اجتماعی در تمام نظامات حکومتی در دنیا و در شرایط عادی، چیزی غیر از حضور مردم در مراسمات ملی و مذهبی و تمکین آنها از حاکمیت که تمثّلاتی مثل انقیاد از قوانین موضوعه کشور و یا حضور در انتخابات دارد، نیست.

و بررسی این تمثّلات در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران اثبات می‌کند که سخنان بهشتی درست نیستند و اتفاقا اعتماد مردم به ولایت فقیه و نظام اسلامی روز به روز بیشتر شده است.

بیشتر شدنی که از جمله نتایج آن امنیت مثال‌زدنی جمهوری اسلامی و قدرت‌یابی بلامنازع سیاسی و اقتصادی آن در منطقه غرب آسیا و حتی در جهان است.

***

۱_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950803000188

۲_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950803000188

۳_ http://www.yjc.ir/fa/print/5324140

۴_ http://ardabil.farsnews.com/news/13951118001659

۵_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/671567

۶_

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=180211

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x