تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

بیش فعالی ریشه‌ گرایش نوجوانان به مواد مخدر است/افت تحصیلی، آسیبی در کمین دانش آموزان

  • کد خبر : 175043
  • 20 دی 1395 - 22:55
بیش فعالی ریشه‌ گرایش نوجوانان به مواد مخدر است/افت تحصیلی، آسیبی در کمین دانش آموزان

بیش فعالی به ارثی بودن آن، ویژگی هایی که کودک با آن متولد شده و محیط تحریک پذیر خانواده بستگی دارد و موجب می شود فرزندان انرژی را پیش از این در خود داشته و یا با توجه به شرایط با انرژی باشند.

به گزارش کمال مهر کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت کرج با اشاره به اینکه لازمه درمان بیش فعالی در کودکان تشخیص آن تا قبل از سنین دبستان است گفت: بیش فعالی به ارثی بودن آن، ویژگی هایی که کودک با آن متولد شده و محیط تحریک پذیر خانواده بستگی دارد و موجب می شود فرزندان انرژی را پیش از این در خود داشته و یا با توجه به شرایط با انرژی باشند.
راحله حسینی افزود: ماده ای به نام دوپامین در مغز کودکان با سطحی بیشتر از وضعیت عادی ترشح شده و موجب بیش فعالی در کودکان خواهد شد که انواع متفاوتی دارد که یک نوع آن بیش فعالی همراه با نقص تمرکز است و در پاره ای مواقع صرفا منجر به نقص توجه در کودکان خواهد شد.
وی با بیان اینکه کودکان بیش فعال جنب و جوش زیادی دارند اظهار داشت: این کودکان با کبریت بازی کرده و یا وسایل برقی منزل را خراب می کنند و با دیگر بچه ها به خوبی نمی توانند صحبت و بازی کنند و حرف بزرگتر خود را قطع کرده و صبور نیستند و اهل ایستادن در صف نبوده و سر کلاس آرامش نداشته و همواره کودکان دیگر را اذیت کرده و این ویژگی های رفتاری همواره با آنها خواهد بود.
حسینی تصریح کرد: کودکان بیش فعالی که در ابتدا با نقص توجه مواجه نبوده اند ممکن است در زمان تحصیل این مهم را نیز از دست دهند و نتوانند در کلاس درس تمرکز کرده و خوب یاد بگیرند و این به واسطه سطح دوپامین بالایی است که در مغز آنها ترشح می شود و جنب و جوش بدنی آنها قدرت تمرکز را از آنها خواهد گرفت.
وی گفت: کودکان بیش فعال با مرور زمان دچار افت تحصیلی شده و اگر والدین متوجه نشوند که دلیل آن بیش فعالی است باعث تحقیر آنها در مدرسه و دور ماندن از دانش آموزان خواهد شد که این مهم برای آنها آزاردهنده بوده و کودکان بیش فعال با اذیت کردن دیگران تحقیر نسبت به خود را جبران می کنند.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خاتمه خاطر نشان داشت: بیش فعالی در سنین نوجوانی صرفا به اذیت کردن دیگر نوجوانان ختم نمی شود بلکه باعث گرایش شخص به سمت مواد مخدر شده و آنها را وادار به کشیدن سیگار و دزدی خواهد کرد موجب فرار نوجوان از مدرسه و ایجاد  اختلال سلوک و خطرناک شدن مسیر می شود لذا بیش فعالی باید پیش از دبستان با یک دوره درمانی بلند مدت و کلاس هایی برای افزایش تمرکز و کنترل رفتار آنها و فرزندن پروری برای والدین رفع شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=175043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x