تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

اشتهارد غرق در بحران کم آبی/لب های تشنه قطب صنعتی کشور در انتظار تدبیر!

  • کد خبر : 174815
  • 18 دی 1395 - 9:22
اشتهارد غرق در بحران کم آبی/لب های تشنه قطب صنعتی کشور در انتظار تدبیر!

اشتهارد بحرانی ترین وضعیت را در بخش آب و خشکسالی در البرز دارد»، این خبری بود که اخیرا فرماندار شهر اشتهارد با بیان آن گفت: به منظور بهبود این وضعیت هم اکنون طرح انتقال پساب کرج به اشتهارد در حال اجرا است که بر اساس آن ۶۵۰ لیتر بر ثانیه به شهرستان برای بخش های کشاورزی و صنعت تخصیص یافته است.

به گزارش کمال مهر ؛ اشتهارد بحرانی ترین وضعیت را در بخش آب و خشکسالی در البرز دارد»، این خبری بود که اخیرا فرماندار شهر اشتهارد با بیان آن گفت: به منظور بهبود این وضعیت هم اکنون طرح انتقال پساب کرج به اشتهارد در حال اجرا است که بر اساس آن ۶۵۰ لیتر بر ثانیه به شهرستان برای بخش های کشاورزی و صنعت تخصیص یافته است.
ابوالفضل اینانلو با بیان اینکه در بخش شرب نیز آب های شیرین که در بخش های صنعت و کشاورزی استفاده می شود به آب آشامیدنی اشتهاردی ها افزوده خواهد شد افزود: با توجه به کمبود آب در شهرستان نیاز است که مدیریت جدی داشته باشیم که بتوانیم آب های کشاورزی را یا به صورت مکانیزه، قطره ای یا بارانی استفاده کرده تا بازدهی بهتر، رعایت مدیریت مصرف و سطح زیر کشت بردن زمین ها را داشته باشیم.
و اما بنابر سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰ جمعیت اشتهارد بیش از ۲۳ هزار نفر بوده و این شهر میزبان شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان یکی از بزرگ ترین قطب های صنعتی کشور است و متاسفانه قلب تپنده اقتصاد البرز این روزها با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کند.
مهر ماه سال جاری بود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از این شهر گفت: مجموعه فضای صنعتی اشتهارد دروازه جذب سرمایه گذاران بیشتر در استان البرز است که با ارتقا ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار به مجموعه صنعتی امکان جذب سرمایه گذاران جدید در شهرستان را به همراه خواهد داشت.
اشتهارد تشنه امروز همان شهریست که فروردین ماه سال ۹۵ یک واحد صنعتی بزرگ تولید دخانیات در شهرک صنعتی آن توسط یک شرکت انگلیسی راه اندازی شد و باید گفت آنچه امروز برای مردم رقم می خورد بحران آب آشامیدنی است و آنچه سرمایه گذاران خارجی از آن بهره می درآمد حاصل از برند سیگار شرکت بین المللی بی ای تی (BAT ) است.
و اما آب تنها بخشی از مشکلات مردم این شهرستان است، چرا که اشتهاردی ها روز خود را با بوی تعفن شهرک های صنعتی به شب می رسانند و تلاش های آنها برای رفع این معضل بی نتیجه مانده است.
مهندس شاه بیگ نایب رئیس انجمن دانشجویان شهرستان اشتهارد می گوید بوی تعفن ناشی از فاضلاب های رها شده در طبیعت نفس کشیدن را برای تمامی شهروندان دشوار کرده است. این آلاینده های خطرناک نهایتاً منجر به غیر بهداشتی شدن منابع آب آشامیدنی شده و در طولانی مدت خطرات سلامتی برای انسان و سایر ارگانیسم های زنده به همراه خواهد داشت و شهروندان اشتهارد علاوه بر تحمل شوری آب سلامتی خود را نیز در معرض خطر خواهند دید.
آنچه مسلم است با وجود درخواست متعدد عموم مردم از مسئولین برای رفع این مشکل و بحران کم آبی در صنعتی ترین شهر استان البرز باید گفت متاسفانه آخرین استان شکل گرفته کشور روزهای خود را با بی آبی می گذراند و به گفته مهدی مهرور مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز استان گنجایش جمعیت بیش از این را ندارد و در چند سال آینده آب کافی برای شرب ساکنان استان نداریم و بسیاری از نقاط البرز با حفر چاه ۳۰۰ متری نیز به آب نرسیده اند.
این روزها عدم وجود آب و منابع تجدید پذیر کافی در استان البرز نگران کننده بوده و زنگ بحران کم آبی به صدا درآمده و البرزی که خود در بحران به سر می برد با طرح وزارت نیرو جهت احداث خطوط انتقال آب از سد کرج به پایتخت نیز دست و پنجه نرم می کند و بر اساس اعلام مسئولین در سال ۱۴۰۰ به طور قطع مشکلات افزایش یافته و ۱۱ شهر از مجموع ۱۷ شهر استان البرز با مشکل کمبود جدی آب رو به‌ رو می‌ شوند.
اخیرا استاندار البرز اعلام کرد که ۱۲ متر مکعب در ثانیه آب از سد استان البرز به سمت تهران می رود و باید نیمی از آن به البرز باز گردد تا استان ما بتواند این پساب را به مصارف صنعت، کشاورزی و … برساند که البته طی مکاتباتی با وزارت نیرو با بازگشت ۳۰ میلیون متر مکعب آن در سال موافقت شده است.
حال باید منتظر ماند و دید که تدبیر مسئولین موجب رفع تشنگی اشتهارد خواهد شد و قلب صنعت استان البرز را به تپش خواهد انداخت؟ یا سهم مردم اشتهارد از شهرستانی با سابقه دیرین تشنگی، بحران آب و محیط زیستی متعفن خواهد بود؟

 

منبع: البرز۲۴

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=174815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x