تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

چه کسانى حق دارند مرگ مغزى بیمار را تایید کنند؟/ خندوانه میزبان خانواده اهدای عضو شد

  • کد خبر : 174602
  • 16 دی 1395 - 19:52
چه کسانى حق دارند مرگ مغزى بیمار را تایید کنند؟/ خندوانه میزبان خانواده اهدای عضو شد

تقریبا در تمام کشور گروه تشخیص اهدای عضو مستقر هستند تا با اولین تشخیص درست با خانواده های اهدا کننده صحبت کنند. این افراد می‌توانند بعد از تایید نهایی از سمت وزیر بهداشت، تایید مرگ مغزی بیمار را اعلام کنند. در واقع بدون تایید متخصصان، هیچ اهدای عضوی انجام نمی‌گیرد.

به گزارش کمال مهر ؛ رامبد جوان شب گذشته در «خندوانه» با اشاره به احیای زندگی و اجرای بخش نمایشی معرکه‌گیری و حضور نیما شعبان‌زاده، میزبان کتایون نجفی زاده رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت و همچنین اهدا کننده و گیرنده‌های عضو شد.

کارگردان «خندوانه» در ادامه این برنامه بعد از چند رفت و برگشت رسانه‌ای و پخش گزارش مردمی، بیان کرد: امشب ما افتخار آن را داریم تا میزبان مهمانی محترم باشیم که نماینده تعداد قابل توجهی از قهرمانان کشورمان است و از رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت برای حضور در استودیو دعوت کرد و از فعالیت های این انجمن جویا شد.

نجفی زاده پس از سلام و احوال پرسی با حضار در استودیو، به فعالیت ۱۳ ساله نهاد اهدای عضو اشاره کرد و در خصوص شروع همکاری و تاریخچه این انجمن گفت: سال ۱۳۶۸ امام راحل فتوای اهدای عضو را صادر کردند و قانون آن در سالهای ۱۳۷۱ و ۷۲ به تصویب مجلس رسید و به طور رسمی به صورت برجسته از اواخر دهه هفتاد فعالیت خود را خیلی جدی تر پیش برد.

وی با بیان اینکه اولین پیوند سال ۱۳۷۱، با اهدای قلب آغاز شد، پیرامون همکاری خود با این نهاد اظهار داشت: من همکاری خودم را از سال ۱۳۸۳ با نهاد شروع کردم و بعد از یک سال با برگزاری جشن نفس و همکاری نهادهای فرهنگی هنری، شروع به فرهنگ‌سازی و رسانه‌ای کردن این مقوله کردیم.

همچنین در ادامه این گفتگو نجفی زاده به فعالیت‌های قلب و مغز و نحوه از بین رفتن اعضای بدن در مقابل آسیب‌های قلبی و مغزی اشاره و تاکید کرد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند یک تا هشت عضو خود را اهدا کند. به شرطی که در وهله اول سالم باشد و سپس در کمترین زمان خانواده اهدا کننده برای اهدا تصمیم بگیرند و پیوند انجام شود.

جوان در ادامه برنامه به حضور خانواده‌های اهدا‌کننده‌ و همچنین گیرنده های اعضا اشاره کرد و گفتگویی کوتاه با این مهمانان داشت.

نجفی زاده با اشاره به اینکه هر مرگی را مرگ مغزی تلقی نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: تقریبا در تمام کشور گروه تشخیص اهدای عضو مستقر هستند تا با اولین تشخیص درست با خانواده های اهدا کننده صحبت کنند. این افراد می‌توانند بعد از تایید نهایی از سمت وزیر بهداشت، تایید مرگ مغزی بیمار را اعلام کنند. در واقع بدون تایید متخصصان، هیچ اهدای عضوی انجام نمی‌گیرد.

وی در خصوص رشته تحصیلی خود اظهار داشت: تا زمانی که در کنکور شرکت نکرده بودم، به خاطر معلم شیمی که داشتیم، همیشه علاقه و انتخابم بر این بود که معلم شیمی بشوم. اما بعد از قبولی در پزشکی اشتیاقم به پزشکی زیاد شد و تحصیلاتم را در دانشگاه شهید بهشتی شروع کردم.

نجفی در پایان این گفتگو اعلام کرد: انجمن اهدای عضو در پی آن است تا پس از بررسی ساز و کارهای اساسی، بعد از نوروز ۱۳۹۶، فضایی را ایجاد کند تا خانواده های اهدا‌کننده عضو ملاقاتی با گیرنده های اعضا داشته باشند.

جوان در پایان برنامه ضمن آرزوی سلامتی برای همه مردم ایران و شادی روزافزون، بیان کرد: آن‌چیزی که در برنامه امشب یاد گرفتیم را فراموش نکنیم. ما خندوانه‌ای‌ها از امشب در سایت اهدای عضو به نشانی http://ehda.center/ ثبت نام می کنیم.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=174602

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x