تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

انتقاد از عربستان و تقدیر از ایران/ رویکرد تناقض‌آمیز آمریکا در منطقه

  • کد خبر : 174540
  • 16 دی 1395 - 0:06
انتقاد از عربستان و تقدیر از ایران/ رویکرد تناقض‌آمیز آمریکا در منطقه

اظهارات “نوری مالکی” معاون اول نخست وزیر عراق علیه عربستان سعودی مورد توجه خبرگزاری رسمی روسیه قرار گرفته است.

سرویس بین الملل کمال مهر، اظهارات “نوری مالکی” معاون اول نخست وزیر عراق علیه عربستان سعودی مورد توجه خبرگزاری رسمی روسیه قرار گرفته است.

اسپوتنیک (sputniknews)، ضمن انعکاس اظهارات آقای مالکی به بررسی عملکرد حامیان مالی داعش از یک سو و رویکرد دوگانه آمریکایی ها از سوی دیگر پرداخته است.

این خبرگزاری روسی در بازتاب سخنان نوری مالکی تیتر زد: معاون نخست وزیر عراق از پناهگاه امن واقعی تروریست ها یعنی عربستان سعودی به شدت انقاد کرد.

خلاصه ای از این یادداشت درپی می آید:

“نوری مالکی” معاون اول رئیس جمهور عراق، حمایت عربستان سعودی از داعش را محکوم کرد. وی در عین حال، از کمک ایران در نبرد علیه جهادی گری قدردانی نمود.

 معاون رئیس جمهور عراق تاکید کرد: عراق با هیچ کشور عربی مشکلی ندارد به جز عربستان سعودی و علت آن هم تمام توطئه هایی است که رژیم سعودی علیه ما طراحی کرده است.

وی طی دیدار اخیر با “علی اکبر ولایتی”، مشاور ارشد رهبر ایران گفت، ایران تنها متحدی بوده که به وعده های خود مبنی بر حمایت از عراق در نبرد علیه داعش، عمل کرده است.

نوری مالکی طی سفر به تهران، برنامه های مشترک را مورد بحث و رایزنی قرار داده و برای تقویت روابط بین عراق و ایران که به گفته وی روابط نزدیک و استراتژیکی دارند تلاش کرده است.

زمانیکه که کار داعش به شکست نهایی بینجامد، عربستان سعودی چیزهای بیشتری برای از دست دادن خواهد داشت چراکه میدان های نفتی عراق اختصاصا به دست دولت شیعه بغداد می افتد که رقیب بلندمدتی برای ریاض خواهد بود.

داعش مسلما گروهی تروریستی است که از بیشترین سرمایه گذاری در طول تاریخ برخوردار بوده، آن هم به لطف جریان ثابت کمک های مالی از سوی گروه های سنی حامی خود در عربستان سعودی.

پادشاهی های حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی و قطر همان کشورهایی هستند که طبق اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس؛ “هیلاری کلینتون” وزیر خارجه سابق آمریکا سال گذشته [میلادی] آنان را به پشتیبانی مالی و لجستیکی از داعش متهم ساخت.

نوری مالکی نیز این کشورها را مورد انتقاد قرار داده و گفته، آن ها هرگز متحدان منطقه ای صادقی نبوده اند.

از قضا، آمریکا که گروه های تروریستی مانند “داعش” و “القاعده” را محکوم کرده و جان صدها جوان آمریکایی را برای شکست آنان به خطر انداخته است، هنوز دولت های حاشیه خلیج فارس را که حامی گروه های تروریستی هستند به جدیدترین تکنولوژی های نظامی مجهز می کند.

منبع:جام نیوز

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=174540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x