تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

ضرورت افزایش اطلاعات دینی مادران برای تربیت فرزندان /هفت سال اول زندگی، دوره تربیت کودک است.

  • کد خبر : 174445
  • 14 دی 1395 - 16:41
ضرورت افزایش اطلاعات دینی مادران برای تربیت فرزندان /هفت سال اول زندگی، دوره تربیت کودک است.

تربیت فرزند در چهار مرحله حس مادری به عنوان اولین قدم تربیت کودک ، صبر در تربیت ، استمراردر تربیت و مطالعه در حوزه تربیت خلاصه می شود.

به گزارش کمال مهر،بیست و دومین جلسه از سلسله مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی با موضوع ” سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد خانواده با محوریت جامعه خانواده محور” توسط مدرسه علمیه الزهرا(س) همدان با هماهنگی موسسه شهید محراب آیت الله مدنی (ره) در تالار معلم این شهر برگزار شد.
حجت الاسلام علیرضا تراشیون در این جلسه ضمن بیان اصول چهار گانه تربیت فرزند گفت :” تربیت فرزند در چهار مرحله حس مادری به عنوان اولین قدم تربیت کودک  ، صبر در تربیت ، استمراردر تربیت و مطالعه در حوزه تربیت خلاصه می شود.
وی با بیان این که در تربیت ، حرف اول وآخر را مادر میزند، اظهار داشت : مادری که اطلاعات تربیتی بالایی دارد و مهارت تربیتی اش هم بالاست.می تواند فرزندانی صالح و مفید تربیت کند. لذا وظیفه مردان این است که زمینه این افزایش اطلاعات را فراهم کنند.
این کارشناس دینی در ادامه به بیان اهمیت تربیت کودک در هفت سال اول زندگی پرداخت و  افزود: ( امام صادق علیه السلام می فرمایند: “فرزندت را در هفت سال اول زندگی آزاد بگذار تا بازی کند .” اما باید گفت  اسلام قید می گذارد که بازی کند نه هر کاری که دلش خواست بکند.لذا این سن ، دوره تربیتی فرزندان است و اگر قرار باشد هر کار ی که خواست انجام دهد ، یک بچه شلخته ی بی نظم … تحویل جامعه خواهیم داد.
حجت الاسلام تراشیون همچنین گفت: برای امیر بودن بچه ها مسیر مشخص کرده اند.نه اینکه  هرکاری که دلش خواست انجام بدهد.منظور از مسیر, مسیر بازی کردن است. و باید بازی کردن برای بچه ها کاملا آزاد باشد.
وی در ادامه با بیان این که دوران کودکی ۲ ویژگی مهم دارد گفت:اولین ویژگی ان است که کودکان پر انرژی هستند.چون کالری که مصرف میکنند,خیلی بیشتر از نیاز آنهاست. و دوم ان که از فعالیتهای بدنی لذت میبرند.فعالیت کودکان در مقایسه با بزرگترها خیلی بیشتر است و بعد از بلوغ لذتش کم میشود.
حجت الاسلام تراشیون اظهار داشت: اگر بچه ای جنب وجوش زیاد نداشته باشد مریض است.البته جنب و جوش دو گونه هدفمند و  بی هدف است که اگر برای جنب وجوش زیاد بچه,برنامه نداشته باشیم,شرارت میکند.
وی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) افزود ::جنب و جوش کودکان در کودکی,موجب زیادی عقلشان در بزرگسالی میشود.
تراشیون در پایان با اشاره به این نکته که  دنیای کودکان بازی است.و لذا نباید با دنیای آنها بازی کرد گفت : با در نظر گرفتن همه این موارد ذکر شده والدین باید در تربیت فرزندان از ۶ (ت) پرهیز کنندکه شامل  « تنبیه کلامی (داد و بیداد و سرزنش کردن) – تصحیح کلامی ( امرو نهی کردن) – تشبیه (مقایسه کردن) – تمسخر – تهدید – تنبیه بدنی» است.
انتهای پیام /
شبنم ها

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=174445

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x