تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

ماده شوم جویدنی به نام ناس/ مخدری بدون بو در کمین سلامت جوانان

  • کد خبر : 173705
  • 03 دی 1395 - 12:40
ماده شوم جویدنی به نام ناس/ مخدری بدون بو در کمین سلامت جوانان

مخدر ناس،از نمونه مواد تخدیری به شمار می رود که مصرف آن در میان افاغنه از دیرباز شایع بوده است.

گروه اجتماعی «کمال مهر»، ناس از نمونه مواد مخدری به شمار می رود که سوء مصرف آن در میان برخی از افاغنه و پاکستانی ها،رواج دارد.
این ماده مخدر در جامعه آنچنان که باید شناخته شده نیست و اطلاعات و آگاهی بسیاری از افراد تنها به این واقعیت خلاصه می شود که عمده مصرف کنندگان آن افاغنه هستند.
علیرغم اطلاعات اندک و محدود از این مخدر،گزارشات حاکی از این واقعیت تلخ است که سوء مصرف آن در میان برخی از جوانان و نوجوانان ایرانی در حال شیوع است و در طی سالها و ماه های اخیر،برخی از شواهد،قرائن و اخبار موید اضافه شدن مخدر جویدنی ناس به مواد تخدیری است.
اگرچه در حال حاضر نمی توان از این ماده به عنوان مخدری پر مصرف در میان جوانان یاد کرد،اما این امر دلیلی منطقی برای نادیده انگاشتن و کم توجهی به تهدیدات این ماده شوم جویدنی محسوب نمی شود.
فرهاد دیلمی،محقق و پژوهشگر اعتیاد و مددکار اجتماعی اظهار داشت:در برخی از نقاط کشور،همچون زاهدان،مصرف این ماده مخدر در میان برخی از جوانان رواج دارد و به واقع باید گفت بر اساس موقعیت جغرافیایی و منطقه ای،سوء مصرف این مخدر در میان افراد یا گروه های مصرف کننده با شدت و ضعف هایی همراه است.
وی افزود:در طول سالهای گذشته شکل عرضه این مخدر تغییر یافته و در قالب های متعدد همچون آدامس،پاستیل و شکلات در میان برخی جوانان و نوجوانان رواج یافته که هر از چند گاهی اخباری در رسانه ها در این خصوص منتشر می شود.
محقق و پژو هشگر اعتیاد و مددکار اجتماعی عنوان کرد:پان عربی،راجا،ملوان زبل،تایتانیک و…از دیگر عناوین و اسامی به شمار می رود که برای این مخدر استفاده می شود و به واقع باید گفت چنین القابی، واژگانی ساختگی هستند که برای جذاب جلوه دادن آن در بین جوانان مورد استفاده قرار می گیرد.
*مخدری که با آهک آمیخته می شود
فریده زورمند،متخصص ترک اعتیاد، در تشریح مخاطرات و آسیب های این مخدر گفت:ریشه اصلی این ماده،تنباکو است که با آمیخته شدن با آهک و برخی افزودنی های دیگر،در میان متقاضیان مصرف کننده توزیع می شود.
وی افزود:سرطان های لثه و دهان یکی از شایع ترین عوارض این مخدر محسوب می شود و با در نظر گرفتن آهک مورد استفاده  در این ماده،آسیب های کلیوی و کبدی نیز به جمع تبعات و عوارض مخرب این ماده افزوده می شود.
زورمند عنوان کرد:تمرکز بر دیگر مواد مخدر سنتی و صنعتی باعث شده آنچنان که باید برای مقابله،مهار و کنترل مصرف این ماده،تلاش نشود و امید آن  می رود با عزمی جدی و نگاهی دقیق،نسبت به تعریف و طراحی اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه و همچنین اطلاع رسانی هر چه بیشتر از شیوع و گسترش دامنه سوء مصرف این ماده جلوگیری شود.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=173705

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x