تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

دمشق راه ترکیه به «الباب» را بست

  • کد خبر : 171888
  • 07 آذر 1395 - 16:26

مسئولان ترکیه می‌گویند که نیروی هوایی سوریه سربازان تُرک را در اطراف شهر الباب هدف قرار داده‌ است. دمشق واکنشی نشان نداده ولی در صورت صحیح بودن، سوریه پیامی به ترکیه داده است مبنی بر اینکه «ورود به الباب ممنوع».

به گزارش«کمال مهر»؛، ترکیه در ۲۴ آگوست گذشته عملیات موسوم به «سپر فرات» را در شمال سوریه و شمال استان حلب آغاز کرد و در آغاز توانست دهها روستا را اشغال کند تا اینکه در ۱۳ ماه جاری میلادی به مرزهای شهر راهبردی «الباب» در شمال شرق حلب رسید.

منابع خبری ترکیه روز پنجشنبه ادعا کردند که یک حمله هوایی از سوی سوریه در اطراف الباب انجام گرفته و در جریان آن سه سرباز تُرک کشته و ۱۰ نفر دیگر از آنان زخمی شدند. در واقع این مسئله، چیزی نیست که آنکارا بسادگی بتواند از کنار آن عبور کند و حکایت از جنگ اراده‌ها در شمال سوریه دارد. در واقع پیام این حمله این بود که «ورود به الباب ممنوع».

در مقابل، ترکیه نیز بارها اعلام کرده که قصد اشغال الباب را دارد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ۸ سپتامبر گذشته اعلام کرد که هدف بعدی علیات نیروهای ترکیه به همراه تروریست‌های حاضر در عملیات سپر فرات که با پشتیبانی آمریکا صورت می‌گیرد، شهر الباب خواهد بود و «هدف دوم نیز شهر منبج است». اردوغان همچنین رقه را هدف بعدی خود اعلام کرد ولی اشاره‌ای به حلب نداشت تا پیام اطمینان بخشی به روسیه و دمشق بدهد.

علیرغم این اظهارات، دمشق، مسکو و تهران به آنکارا پیام و هشدار دادند که مبادا ترکیه به فکر یورش به شهر الباب بیفتد.

در ۲۰ اکتبر ارتش ترکیه مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه را هدف قرار داد که شماری از افراد غیر نظامی کشته شدند. ارتش سوریه با انتشار بیانیه ای درباره تکرار چنین مسئله‌ای هشدار داد. دو روز بعد ارتش سوریه اعلام کرد که در پی ورود نیروها و جنگ‌افزارهای ترکیه به خاک سوریه، مسئولیت کامل پیامدهای خطرناک بر امنیت منطقه بر عهده آنکاراست.

چند روز بعد یک بالگرد سوریه مواضع تروریست‌های «ارتش آزاد» را در ریف شمالی حلب هدف قرار داد که در عملیات سپر فرات شرکت داشتند و سه عنصر را از پای درآورد. فرمانده عملیات میدانی نیروهای همپیمان ارتش سوریه در ۲۴ اکتبر به آنکارا درباره نزدیک شدن به نقاط دفاعی در ریف شمالی و شرقی حلب هشدار داد و اعلام کرد که در صورت تخطی از خطوط قرمز پاسخ قاطعی داده خواهد شد.

در ۲۴ اکتبر یعنی دو روز بعد از آغاز عملیات تروریست‌ها موسوم به «غزوه أبو عمر سراقب» مشخص شد که اردوغان بر موفق بودن حمله به حلب حساب باز کرده است؛ این مسئله نیز بدین معنا بود که دمشق و همپیمانانش در باتلاقی گرفتار آمده‌اند تا بدین ترتیب مسأله الباب برای آنان حاشیه‌ای شود و راه برای ترکیه به منظور یورش به الباب هموار شود.

روزنامه «الاخبار» لبنان در این زمینه گزارش داد، ترکیه فکر می‌کرد که روسیه و سوریه از درگیری با نیروهای این کشور خودداری می‌کنند و بر این باور بود که طرف مقابل پاسخی به تجاوزات آن نخواهد داد. ولی گویا نیروی هوایی سوریه روز گذشته با حملاتی که علیه نیروهای ترکیه انجام داده خلاف این مسئله را ثابت کرده است. ترکیه نیز بخوبی می‌داند که چنین حملاتی از سوی سوریه فقط با رضایت روسیه صورت می‌گیرد.

سران ترکیه اکنون به نقطه مهمی در تجاوزات خود به سوریه رسیده‌اند. «بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه روز گذشته اعلام کرد که حمله نیروهای سوری به نیروهای ترکیه پاسخ داده خواهد شد. ولی هنوز مشخص نیست که این اظهارات رنگ عمل به خود بگیرد یا خیر.

از سوی دیگر، ترکیه بخوبی می‌داند که تصمیم درگیری فقط با دمشق نیست؛ زیرا آنچه پس از حملات آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور رخ داد و هشدای که روسیه درباره این حملات به واشنگتن داد همچنان در حافظه ترکیه ثبت شده است.

از ظواهر امر چنین بر می‌آید که الباب لقمه راحتی برای ترکیه و همدستانش نیست و روزهای آتی مشخص خواهد کرد که طرف‌های درگیر در این منطقه چه برگه‌هایی در اختیار دارند.

در همین راستا، روزنامه «حریت» نیز به نقل از یک منبع امنیتی تُرک گزارش داد که نیروهای دولتی سوریه برای بازپسگیری الباب برنامه ریزی کرده‌اند و «طی هفته های گذشته برگه‌هایی پخش کردند که در آن به افراد غیر نظامی از آغاز عملیات نظامی قریب الوقوعی هشدار داده که به سوی این شهر آغاز خواهد شد».

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=171888

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x