تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

واردات باید قاتق نان شود نه بلای جان!/ سود بانک ها در ظاهر ۱۸ درصد اما در اصل ۲۳ درصد است/ چگونه می توان تسهیلات با سود ۲۳ درصدی بانک های کشور را با تسهیلات ۳ درصدی چین مقایسه کرد؟

  • کد خبر : 171471
  • 04 آذر 1395 - 18:33
واردات باید قاتق نان شود نه بلای جان!/ سود بانک ها در ظاهر ۱۸ درصد اما در اصل ۲۳ درصد است/ چگونه می توان تسهیلات با سود ۲۳ درصدی بانک های کشور را با تسهیلات ۳ درصدی چین مقایسه کرد؟

نماینده سابق مجلس گفت: این که گفته می شود دروازه ها را باز کنید و تجارت آزاد به نفع کشور است، دروغ می گویند و نیت آنها نیز سوء است؛ خارجی ها در هر زمان بخواهند تعرفه ای اعمال می کنند یا با تحریم ممنوعیت ایجاد می کنند لذا ما باید نفع جوانان خود را در نظر گرفته و نگران حقوق مردم و مستضعفان باشیم نه اینکه تنوع طلبی و تفاخر عده ای سرمایه دار را اصل قرار دهیم.

به گزارش«کمال مهر»؛احمد توکلی نماینده سابق مجلس در گفتگو با ناب نیوز، در واکنش به آمار واردات برخی کالاهای غیر ضروری به کشور گفت: واردات امری اجتناب ناپذیر است اما اینکه چه کالایی، از چه طریقی و به چه میزان وارد شود، از سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود و باید دید چه سیاستی باید اعمال شود تا واردات قاتق نان شود نه بلای جان!

این نماینده سابق مجلس با تاکید براینکه هر حکومتی وظیفه دارد برای ملت خود کار ایجاد کند، تصریح کرد: کار در مسیر تولید ایجاد می شود؛ وقتی کالا یا خدمتی تولید شود، برای نیروی انسانی در داخل کار ایجاد می گردد.

وی افزود: کشوری که دچار رکود و بیکاری شده و کمبود تقاضا در آن مطرح است، یعنی مردم پول ندارند جنسی بخرند و تولید کارخانه ها کاهش می یابد؛ در این صورت با کاهش تولید، هرواحد کالا گران تر تمام می شود در حالیکه خارج از کشور وقتی در مقیاس انبوه کالایی تولید می شود، ارزان تر در می آید.

توکلی با بیان اینکه وقتی کالای ارزان وارد کشور ما می شود، تقاضاها متوجه کالای خارجی می شود، خاطرنشان کرد: در این صورت بازار ما، اقتصادی کشورهای خارجی رونق می دهد یعنی با مصرف مردم ما که عموما  جوان بیکار در خانه دارند، جوانان کشورهای دیگر  شاغل میشوند. این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: هرکالایی که وارد کشور ما شود با خود بیکاری وارد کشور می کند و برعکس هرچقدر تقاضای جامعه متوجه کالای داخلی باشد، با خود اشتغال ایجاد می کند؛ بنابراین موظفیم اجازه ندهیم فروش کالای خارجی که تولید مشابه داخلی دارد، درکشور ما رونق پیدا کند.

وی تاکید کرد: باید از موارد تعرفه ای استفاده کرد، یعنی اجازه ندهیم کالایی به راحتی وارد شود بلکه باید برای آن تعرفه بست تا قیمت آن به گونه ای باشد که کالای داخلی توان رقابت با آن را داشته باشد.

توکلی با انتقاد از فساد در سیستم بانکی و همچنین درصد بالای سود تسهیلات بانک ها عنوان کرد: بانکها در ظاهر سود تسهیلات را ۱۸ درصد نشان میدهند ولی یک پنجم تسهیلات را گرو نگاه میدارند و از طریق آن نیز سود به دست میآورند. در واقع سود تسهیلات برای تولیدکننده حدود ۲۳ درصد میشود. چگونه می توان تسهیلات با سود ۲۳ درصدی بانک های کشور را با تسهیلات ۳ درصدی چین مقایسه کرد؟ دولت با ناکارآمدی خدماتش را گران تولید میکند. ولی مرتبا برای توجیه افزایش واردات، از ناکاآمدی بخش خصوصی سخن میگوید.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: باید واقع بین باشیم؛ اگر تولیدات داخل کشور گران است یا کیفیت خوبی ندارد نباید برای راحتی و پاسخ به تنوع طلبی عده ای، دروازه های کشور را باز کرده و از مناطق آزاد، که درواقع آزاد از قید منافع ملی هستند، کالاهای مشابه وارد کنیم چرا که در این صورت تولید داخل سرکوب شده و بیکاری تشدید می یابد.

وی اذعان داشت: این سیاست به قدری اهمیت دارد که به یاد دارم اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی که تولید فولاد در آمریکا گران تر از ژاپن و کره جنوبی تمام میشد، دولت آمریکا در فایننشال تایمز با ارائه جداولی، برای تک تک سازندگان فولاد در کره و ژاپن تعرفه خاصی مقررمی کرد تا ۸۰۰ هزار شغل خود را در بخش فولاد حفظ کند.

توکلی خاطرنشان کرد: این که گفته می شود دروازه ها را باز کنید و تجارت آزاد به نفع کشور است، دروغ می گویند و نیت آنها نیز سوء است؛ خارجی ها در هر زمان بخواهند تعرفه ای اعمال می کنند یا با تحریم ممنوعیت ایجاد می کنند لذا ما باید نفع جوانان خود را در نظر گرفته و نگران حقوق مردم و مستضعفان باشیم نه اینکه تنوع طلبی و تفاخر عده ای سرمایه دار را اصل قرار دهیم.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=171471

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x