تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره نقض برجام توسط ایران عجیب است/ امکان دارد ایران با اقدام متقابل آنان را سرعقل بیاورد + فیلم

  • کد خبر : 171172
  • 02 آذر 1395 - 15:18
اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره نقض برجام توسط ایران عجیب است/ امکان دارد ایران با اقدام متقابل آنان را سرعقل بیاورد + فیلم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مقامات و دولتمردان آمریکا چندین بار در مورد پایبندی ایران به تعهداتش بیانیه و گزارش داده‌اند.

به گزارش  گروه سیاسی«کمال مهر»؛، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: مراسم اربعین حسینی در نهایت شور و عظمت برگزار گردید و مسلمانان اراده قوی خود را در پیمودن راه امام حسین(ع) به جهانیان نشان دادند.

وی افزود: گرچه برخی رسانه‌های بین‌المللی در یک واکنش غیرحرفه‌ای در مقابل سیل خروشان عاشقان حسین(ع) لب فرو بستند اما چنین بغض رسانه‌ای از ارزش حرکت توفنده اربعین نمی‌کاهد، اربعین حسینی علاوه بر اینکه قلوب مؤمنین را متحول نمود در مقابل انحطاط و آشفتگی اخلاقی و سیاسی در دنیای غرب بار دیگر راهی نو در همبستگی اجتماعی برمبنای معنویت و اخلاق را نشان داد تا دل‌های دور افتاده از یکدیگر و مأیوس از آینده بشریت با دیدن اوج فداکاری و ایثار مکتب حسینی خودآگاهی فطری خود را بازیابند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: ضمن قبولی طاعات و عزاداری‌های همه مسلمانان به خصوص ملت عزیز لازم می‌دانم از همت عالی حکومت و ملت عراق سپاسگزاری کنم که با دقت و نظم سلامت و آرامش راهپیمایان را فراهم کردند، همچنین از وزارت کشور و استانداران مرزهای غربی و جنوبی، سازمان حج و زیارت، نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران، هلال احمر، وزارت‌خارجه، وزارت اطلاعات، صداوسیما و رسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها که در این عزم ملی شورآفرین انجام وظیفه کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: امیدوارم تمهیدات لازم به هنگام بازگشت عزاداران تدارک دیده شود.

وی گفت: همانگونه که نمایندگان استحضار دارند پس از توافق هسته‌ای، جدای از چند کشور معاند و برخی جریان‌های داخلی آمریکا، عموم دولت‌ها و ملت‌ها با نگاه مثبت ابراز تمایل به همکاری‌های گسترده با ایران کردند اما از طرف دیگر حدود ۵۰ طرح در مجلس نمایندگان آمریکا در تقابل با این توافق مطرح گردید که در هفته گذشته نیز دو طرح از تصویب آنها گذشت.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: نکته عجیب اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این ماجرا بود که مدعی شد ایران نقض برجام کرده است به تصور اینکه با این بهانه اقدامات غیرمعقول و غیرمسئولانه خود را توجیه کند، حال ببینیم ادعای این رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حتی در بین مسئولان آمریکایی قابل تأیید است؟!

وی ادامه داد: در طول یکسال و اندی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد حداقل ۴۰ بار مقامات آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی در این باره و نحوه رفتار ایران اظهارنظر کردند رئیس جمهور آمریکا، وزیرخارجه، وزیر انرژی آمریکا، نماینده آمریکا در سازمان ملل و حتی رئیس تحقیقاتی کنگره، دبیرکل سازمان ملل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند بار در مورد پایبندی ایران به تعهداتش بیانیه، گزارش و یا اظهارنظر کرده‌اند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: حتی رئیس جمهور آمریکا پنجمین اظهارنظر تأییدی خود پس از انتخابات اخیر آمریکا اعلام کرد استدلال اصلی مخالفان علیه توافق هسته‌ای این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما یکسال است که با دلیل و مدرک ثابت می‌کنیم که ایران به تمامی تعهداتش عمل نموده است و این فقط نظر من و مشاورانم نیست سازمان اطلاعاتی و ارتش همین حرف را می‌زنند که این سخن رئیس جمهور آمریکاست.

وی گفت: آژانس بین‌آلمللی انرژی اتمی و مدیرکل آن در ۱۳ مورد با صراحت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده است آژانس در اکتبر ۲۰۱۶ این گونه نظر داد که من می‌توانم تأیید کنم که ایران به تعهداتش پایبند بوده و در حال انجام تعهداتی است که به جامعه بین‌الملل وعده داده است.

لاریجانی ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که من جمهوری اسلامی ایران را در راه اجرای توافقات هسته‌ای آنگونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد، تحسین می‌کنم  موضوع پایبندی به تعهدات از سوی ایران در حدی تکرار شد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک ماه پیش در نشست وزرای خارجی ۱+۵ با حضور ایران اعلام کرد روند هماهنگی و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار عالی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید از رئیس مجلس و نمایندگان آمریکا سوال شود آیا این همه اظهارات در تأیید انجام تعهدات از سوی ایران کافی نیست، این حجم اظهار نظر در تأیید اقدامات ایران شما از آن بی‌اطلاع هستید که تأسف آور است و بعید است مطلع نباشید که اگر با اطلاع به این اظهارات چنین حرف خلاف واقعی سردادید چه هدفی را دنبال می‌کنید این رفتار نمونه‌ای از کردار غیرصادقانه آنان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به حق بارها متذکر شده‌اند که به این‌ها و قولشان نمی‌توان اعتماد کرد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: البته شاید هدف آقای پل رایان که در انتخابات اخیر آمریکا با الفاظ موهنی درباره ترامپ موضع‌گیری کرد این است که شرایطی را فراهم بیاورد که رئیس جمهور جدید آمریکا از ابتدا با دردسر جدی مواجه شود چرا که امکان دارد ایران با اقدام متقابل آنان را سرعقل بیاورد.

وی در ادامه گفت: مطلب دیگر در سالهای اخیر دنیای اسلام درپی آشفتگی فاجعه آمیز تروریست‌ها زیان‌های جبران ناپذیری را تحمل نمود نظیر آنچه در سوریه و یمن، عراق، بحرین، لیبی رخ داد اما اقدامات اخیر در عراق و سوریه علیه ترویست‌ها با توفیقاتی همراه بود که جنبه راهبردی دارد و انفجارهای کوری از سنخ اقدامات تروریستی روز گذشته در مسجد مسلمانان افغانستان نشان از استیصال آنان است جمهوری اسلامی در بحران چند سال اخیر بارها همه طرف‌ها را به راه حل سیاسی دعوت نموده تا مجال از تروریست‌ها گرفته شود.

لاریجانی افزود: تروریست‌ها برای برخی کشورهای منطقه نقطه امید بودند امروز این تصور واهی رنگ باخته ولی به قیمت جان هزاران نفر و خسارات مادی فراوان.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با مسلمانان افغانستان و نیجریه در مصیبت‌های روزهای اخیر همدردی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اقدام دادستان مشهد در مورد سخنرانی نایب رئیس مجلس انجام داد، گفت: این اقدام باعث این همه بحث در کشور شد تأسف آور است، قانونگذار شورای تأمین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است فرضا اطلاعاتی به دادستانی مشهد رسیده که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه می‌گردد راهکار آن طرح موضوع در شورای تأمین و تصمیم جمعی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده نمی‌خواهم فعلا قضاوت نهایی داشته باشم چون سخنان دادستان محترم را نشنیدم اما از روز قبل از اربعین که در جریان قرار گرفته‌ام و موضوع را با رئیس محترم قوه قضاییه در میان گذاشتم ایشان هم ترجیحا بحث در شورای تأمین و تصمیم‌گیری درباره آن می‌دانستند و آقای استاندار خراسان رضوی هم در تماس با این جانب گفتند ما از نظر شورای تأمین استان هیچ مشکل امنیتی پیش بینی نمی‌کنیم وزیر کشور نیز در روز اربعین همین معنا را بیان داشتند.

نماینده مردم قم خاطر نشان کرد: شورای تأمین برای بررسی همه جانبه همین امور است که هر نهاد عضو، اطلاعات دست یافته خود را مطرح کند تا در حکومت با نظر صائب ساطع عمل شود، این گونه رفتارهای تک روانه در مستندترین وجه آن خود عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و بروز اختلاف می‌شود که به هیچ وجه مصلحت کشور آن هم در شرایط حساس فعلی نمی‌باشد.

وی در پایان اظهار داشت: البته به نظر می‌رسد استانداران در این گونه موارد به عنوان رئیس شورای تأمین و مسئول تأمین امنیت استان باید دستور صریح به نیروی انتظامی بدهند و قبل از بروز این حادثه جلوی این گونه اقدامات را بگیرند، لازم است کمیسیون شوراها و امور داخلی ابعاد این موضوع و همچنین موارد مشابه آن که در خبرها آمده است را رسیدگی و نتیجه نهایی را به مجلس گزارش کنند، البته نظر مسئولین مربوطه در قوه قضاییه و دولت نیز باید اخذ شود و نظر جامع ارائه شود تا از تکرار این اقدامات در کشور جلوگیری شود.

لینک دانلود

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=171172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x