تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0

پیروزی حشدالشعبی در جشنواره فیلم قاهره/ هدف عملیات نظامی «جزیره خالدیه» چه بود؟

  • کد خبر : 170190
  • 26 آبان 1395 - 9:37
پیروزی حشدالشعبی در جشنواره فیلم قاهره/ هدف عملیات نظامی «جزیره خالدیه» چه بود؟

جشنواره بین‌المللی هنر و رسانه قاهره، جایزه رتبه نخست را به فیلم «جزیره خالدیه» متعلق به حشدالشعبی اختصاص داد.

به گزارشگروه سیاسی«کمال مهر»؛؛ پیروزی های ارتش و نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی) علاوه بر جبهه میدانی عراق در جبهه فرهنگی منطقه نیز به پیروزی های مهمی رسیده است.

جشنواره بین المللی هنر و رسانه قاهره اخیرا جایزه رتبه نخست این جشنواره را به فیلم «جزیره خالدیه» متعلق به حشد الشعبی اختصاص داد.

**قاهر جایزه بزرگ خود را به فیلم حشد الشعبی داد

جشنواره بین المللی هنر و رسانه قاهره اخیرا جایزه برتر خود را به فیلم مستند نیروی داوطلب مردمی موسوم به “حشد الشعبی” عراق اعطا کرد؛ نیرویی که نقش فعالی در مبارزه با تروریسم در عراق داشته است.

در همین حال ، مدیریت رسانه ای نیروی حشد الشعبی عراق نیز اعلام کرد، حشد الشعبی با فیلم “جزیره خالدیه” توانسته است به جایزه خلاقیت در جشنواره بین المللی هنر و رسانه قاهره مصر دست یابد.

این فیلم مستند بر علل تاسیس نیروی حشد الشعبی متمرکز شده است. همچنین نقش برخی کشورهای کمک کننده به گروه تروریستی داعش و بازکنندگان منافذ مرزی برای ورود تروریست ها به عراق تبیین شده است.

اعطای جایزه مصر به این فیلم واکنشی از سوی سعودی ها نیز در پی داشته است. در همین حال ،”جمال خاشقجی” نویسنده سعودی در توییتی نوشت، “برادران ما در مصر، به کجا می روید؟” ایرادی در کار است.

می توان این موضوع را در دو بعد بررسی کرد. اولا فلسفه تشکیل حشد الشعبی مبارزه با داعش بوده و پیش زمینه تاسیس این گروه مقاومت نیز یک حرکت فرهنگی و دینی بوده است. در حقیقت فتوای “آیت الله سیستانی” حضور نیروهای مردمی برای مبارزه با داعش را با مشارکت انبوه مردم عراق فراهم آورد.

ثانیا عملیات جزیره خالدیه نیز می تواند از یک بعد مورد بررسی قرار بگیرد. در حقیقت پیروزی های ارتش و نیروهای مردمی عراق در جزیره خالدیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

***مشخصات جغرافیایی  “جزیره خالدیه”

“جزیره الخالدیه” منطقه‌ای راهبردی در ۲۳ کیلومتری شرق رمادی است. این منطقه سوق الجیشی بزرگترین شهرها در استان انبار در غرب عراق را به یکدیگر متصل می‌کند و همچنین بزرگراهی که بغداد، پایتخت عراق را به اردن متصل می‌کند، از این منطقه می‌گذرد.

پیروزی حشدالشعبی در جشنواره فیلم قاهره/ هدف عملیات نظامی «جزیره خالدیه» چه بود؟
جزیره خالدیه به دلیل وجود انبوه پوشش طبیعی و منازل مختلف، مکان مناسبی برای پنهان شدن تروریست های داعش بود که بعدها برخی از عناصر فراری این گروه تروریستی از “فلوجه ” هم به این نیرو  پیوستند.

این جزیره از ژوئن ۲۰۱۴ تحت اشغال داعش بود. این منطقه همچنین مأمن اصلی تروریست‌های داعش است که در پی دو پیروزی مهم نیروهای عراقی در “رمادی” و “فلوجه”  در دسامبر ۲۰۱۵ و ژوئن ۲۰۱۶، از این مناطق فرار کردند. در حقیقت آزاد سازی “جزیره خالدیه” مسیر نفوذ تروریست های تکفیری را به استان “صلاح الدین” بست.

رئیس شورای خالدیه در استان انبار با اشاره به شروع عملیات آزاد سازی این منطقه از دست داعش، به اهمیت استراتژیک آن اشاره کرد. داود تاکید کرد: اهمیت آزاد سازی جزیره خالدیه در این است که جاده بین المللی سریع میان بغداد و رمادی تا شهر فلوجه بازگشایی می شود. از سویی آزاد سازی جزیره خالدیه سبب ایمن ماندن غیرنظامیان ساکن شهر خالدیه از حملات تروریست‌های داعش می شود.

آزادسازی جزیره خالدیه یک گام راهبردی در جهت نابودی تروریسم در عراق است. این جزیره به اندازه ای مهم بود که زمان انجام عملیات از سوی نیروهای عراقی ، آمریکایی ها اطلاعات اشتباه به این نیروها داده بودند.

کشورهای محافظه کار عربی همچون رژیم سعودی تلاشی بسیاری کردند تا حشدالشعبی در جشنواره قاهره پیروز نشود؛ اما به رغم این اقدامات موفقیت های لازم را به دست آمد.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=170190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x