تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

پس از فراخوان رهبری چه کردید!

  • کد خبر : 169552
  • 23 آبان 1395 - 10:16
پس از فراخوان رهبری چه کردید!

بی‌توجهی‌ها، سبب زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی و کودکانه‌تر شدن آسیب‌های مجازی و تبدیل خانواده‌ها به کانون آسیب می‌شود و این امر مزمن شدن آسیب‌ها را در پی دارد .

به گزارش«کمال مهر»؛روز یازدهم آبان‌ماه، هنگامی که دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، با اشاره به تشکیل چهارمین جلسه شورای اجتماعی که روز قبل از آن (دهم آبان ماه) در محضر مقام معظم رهبری تشکیل شده بود، یادآورشد که شب گذشته مقام معظم رهبری در جلسه مهم مقابله با آسیب‌های اجتماعی این جمله را فرمودند که برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند اگر ایران را قبول دارند باید با تمام توان وارد میدان شوند.

سپس ایشان فرمودند حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان او تردید نباشد باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد.
دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره موضوع آسیب‌های اجتماعی که از سال گذشته به صورت جدی و رسمی در جمع مسئولان دولتی و سایر بخش‌های حاکمیتی مطرح شد، تا به امروز ادامه داشته و طبق گزارش مسئولان مربوط تاکنون چهار جلسه اصلی در این خصوص با حضور ایشان برگزار شده است که آخرین آن دوشنبه هفته اخیر بود.

سیدحسین هاشمی، وزیر بهداشت در مطلبی با عنوان «گزارش یک جلسه؛ آسیب‌های اجتماعی، دردناک اما درمان‌پذیر» در کانال تلگرامی خود آورده است: «چهارمین جلسه‌ بررسی آسیب‌های اجتماعی در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مسئولان برخی دستگاه‌ها که در حوزه‌آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، گزارش کار خود را مطرح کردند. در اهمیت این نشست، همین بس که رهبری آن را مهم‌ترین جلسه‌نظام خواندند و با دقت و صبورانه، ساعت‌ها برای آن وقت گذاشتند».

وی می‌افزاید: رهبری بیاناتی فرمودند که در این فرصت اندک تنها به دو مورد آنها اشاره می‌کنم؛ نخست اینکه ما به جای گزارش، باید اثر اقدامات دستگاه‌ها را در تغییر شاخص‌ها و کاستن از معضلات به طور ملموس ببینیم و بعد با اشاره‌ مجدد به آسیب‌های اجتماعی به عنوان معضلی دردناک، فرمودند: این کاری است که هر کسی ایران را دوست دارد یا حتی هر کسی که وجدان دارد، باید به آن اهتمام ورزد.

رهبر معظم انقلاب در سومین جلسه‌ آسیب‌های اجتماعی که به تاریخ یازدهم اردیبهشت ۹۵ با حضور مسئولان ارشد نظام برگزار شد، توصیه‌های مهمی داشتند که بخشی از آن بازتاب رسانه‌ای یافت: ایشان در آن نشست فرمودند که: «درست است که ما در کشور در درجه اول مسئله اقتصاد را داریم و خود مشکلات اقتصادی هم [به عنوان] یکی از آن عوامل ریشه‌ای این مفاسد، مورد توجه ما است، لکن مسئله مفاسد اجتماعی با شرحی که در جلسه قبل داده شد، یکی از بیماری‌هایی است که هر روزی که بر آن بگذرد و علاج نشود، عمق بیشتری پیدا می‌کند و علاجش دشوارتر خواهد شد. لذا مسئله فوق‌العاده مهم است. ایشان سپس می‌افزایند: شاید از نگاه جامعه شناسانه، وجود آسیب‌های اجتماعی در هر اجتماع بشری امری طبیعی باشد، اما در شأن کشوری که آرمان «ساخت تمدن نوین اسلامی» دارد، به هر میزان، ولو اندک هم شایسته نیست. بنابراین گرچه در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی کارهایی شده است اما یقیناً کافی نیست. برای حل آن، باید کار شبانه روزی کرد. «توقعات بیشتر از اینها است… اهمیت کار را، بزرگی مسئولیت را، خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند، آن وقت می‌فهمد که چه قدر باید در این زمینه تلاش کرد و شب و روز نشناخت»

در همین جلسه بود که مقام معظم رهبری نگرانی جدی خود را نسبت به روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی مطرح کرده و یاد‌آور می‌شوند که: «ما مردم را باید عائله خودمان بدانیم. ما مسئولان کشوریم دیگر… این ملت، این کشور، این مرزها، این فضای زندگی، عائله ما است. به مسئله آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده خود ما بود، آنجور نگاه می‌کردیم. اگر بنده یک بچه معتاد داشته باشم چه حالی دارم؟ اگر کسی در خانه یک دختر فراری از خانه داشته باشد چه حالی دارد؟ تصورش را بکنید، اگر این دختر از خانه دیگری هم فرار کرد، ما باید همان احساس را به خودمان تلقین کنیم ولو طبیعتاً نداشته باشیم… ما باید به این قضیه در سطح جامعه حساس باشیم و به فکر علاج باشیم… ما در واقع اهتمام‌مان به وضعیت مردم مثل اهتمام مان به داخل خانواده خودمان باشد.»

آنچه که از گزارش وزیر بهداشت از جلسه چهارم برمی‌آید این است که فارغ از گزارش کار مسئولان ذی‌ربط، انتظار رهبری در صحنه عمل برآورده نشده است و ایشان تأکید می‌کنند که ما به جای گزارش، باید اثر اقدامات دستگاه‌ها را در تغییر شاخص‌ها و کاستن از معضلات به طور ملموس ببینیم.

نگاهی به آنچه که در عرصه جامعه بعد از سخنان رئیس‌جمهور در صحن مجلس و بیان دغدغه رهبری اتفاق افتاده است نشان می‌دهد که گویا نه تنها برای ایجاد اجماع ملی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اقدامی صورت نگرفته، بلکه در همین دوران کوتاه تعامل مسئولان به گونه‌ای بوده که جز دامن زدن به چالش‌های غیر ضرور که زمینه ساز بی‌اعتمادی اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی است، نتیجه‌ای نداشته است.

آقای رئیس‌جمهور روز شنبه ۱۵ آبان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات عملا قوه قضائیه را خطاب قرار داده وبا انتقاد از برخورد با برخی از رسانه‌ها که در مراجع قضایی محکوم شده‌اند می‌گوید «قلم‌ها را به بهانه واهی نشکنیم، دهان‌ها را به بهانه‌های غیراساسی نبندیم، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و…» و در پی آن رئیس قوه قضائیه هم که دستگاه‌های زیر مجموعه او مخاطب این سخنان بودند آن را «افترا و اهانت» به قوه قضائیه خوانده و می‌گوید: برادر بزرگوار شما شفاهاً یا کتباً، با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد رهبر معظم انقلاب گلایه می‌کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما… در بین اهالی مطبوعات و رسانه ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهید!

در شورای شهر نیز که یکی از مخاطبان اصلی برای رفع آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان شهر تهران است، این روزها به جای بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی، بحث و گفت‌وگوها در حمایت و یا محکومیت متهمی است که سند طبقه‌بندی شده سازمان بازرسی کل کشور را برای تحت‌الشعاع قراردادن انتخاب رئیس شورای شهر تهران و به تبع آن انتخابات آینده شوراها منشر کرده است.

احزاب و گروه‌های سیاسی هم که کاری به آسیب‌های اجتماعی ندارند، آنها یا برای پیروزی در انتخابات برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند ویا پس از هرانتخابات در پی تحلیل شکست‌ها یا نهادینه کردن پیروزی گذشته برای انتخابات آینده هستند و طی دوران فعالیت و حیاتشان هیچ طرح و برنامه‌ای برای این معضلات ندارند. و رسانه هم اگر به این موضوع بپردازند تنها بزرگنمایی آمارها و تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمنان نظام است !

آسیب‌های اجتماعی یکی از چالش‌های جدی نظام و مسئولان کشور و مرتبط با کارآمدی نظام است. شکاف طبقاتی و وضعیت و روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی فرصتی را فراهم می‌کند تا دشمنان نظام اسلامی و مخالفان و محافل و رسانه‌های غربی، هجمه‌های خود علیه نظام، را متنوع‌تر و گسترده‌تر نمایند و دشمن مبتنی بر همین آسیب‌ها، سناریوها و راهبردهایی خود را علیه نظام اسلامی سازماندهی و متمرکز کرده است. و این درحالی است که بی‌توجهی‌ها، سبب زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی و کودکانه‌تر شدن آسیب‌های مجازی و تبدیل خانواده‌ها به کانون آسیب می‌شود و این امر مزمن شدن آسیب‌ها را در پی دارد .

منبع:روزنامه جوان
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=169552

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x